Byta ut eller komplettera elcentral?

1k läst  13 svar

1. Kubilius
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Vi har köpt en gammal gård och jag funderar på om jag ska byta ut elcentralen eller inte i första skedet.
    Vi kommer renovera köket innan vi flyttar in, och drar då om all el i köket. Samtidigt vill jag sätta in en jordfelsbrytare till köket, men inte till resten av huset som kommer vara ojordat ett tag till.
    Idag är elcentralen uppdelad på 3 delar.
    Bifogar bilder på
    1. Elcentral på övervåning
    2. Säkringslista på övervåning
    3. Elcentral i källartrapp
    4. Elcentral i källare

Jag funderar på om jag ska sätta in en ny större normcentral på övervåningen med jordfelsbrytare där jag bara kopplar in de nya kablarna till köket. Då kan jag koppla över resten av huset dit i takt med att elen i resterande rum byts ut.

Alternativet är att behålla elcentralerna som de är och bara komplettera med jordfelsbrytare. Då kan jag byta ut allt samtidigt när all el i huset är omdragen.

En behörig elektriker kommer självklart att godkänna och besikta de nya eldragningarna. Jag är själv elutbildad men utan behörighet.

Några tips?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20180317_111429.jpg
    20180317_111435.jpg
    20180317_112843.jpg
    20180317_112940.jpg

2. E
    Medlem · Nivå 15
    Ser ut att vara rejält gjort och utan några hemmagjorda ändringar och tillägg.
    Två saker:
    1. jordfelsbrytare kan du ha även om eluttagen är ojordade.
    2. kabeldragning ska göras av godkänd elfirma. Ska du rota med detta själv kan det bli svår att blanda in en elektriker i efterhand.

3. tommib
    Självbyggare · Nivå 20
    Jordfelsbrytare har ingenting att göra med om det är jordat eller inte. Det är normalt en utmärkt idé att sätta in en sådan som täcker hela huset. Om ni har ladugård med djur kan andra regler gälla där.

Det ser ut som att hela elinstallationen bör ses över. Elcentralerna är troligen minsta problemet, förutom den på första bilden där det går massa enkelisolerade ledare. Det bör bytas. Sett till åldern på centralerna är troligen ledarna i/på väggarna såpass gamla att de måste bytas. Ett exempel är kulokabeln på första bilden som kan vara gammal sk. Dödskulo.

4. Kubilius
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabba svar!

Jag har pratat med mina gamla elektrikerkollegor och de hjälper till med besiktningen efteråt.

Jag är medveten om att all el i huset behöver dras om, vi har dock inte pengar till att göra allt nu direkt när vi flyttar in utan det får bli ett rum i taget där vi börjar med köket nu i Maj.

I ladugården sitter redan en jordfelsbrytare, där är ny el dragen. Den jordfelsbrytaren är enbart till ladugården.
    Delar av huset vill jag hellre ha utanför jordfelsbrytaren, som frysbox och cirkpump till pannan i källaren. Men då skulle jag alltså kunna byta ut elcentralen på övervåningen mot en ny med en jordfelsbrytare som täcker hela huset utom källaren. Fast den gör väl ingen nytta där det inte finns jord?

5. E
    Medlem · Nivå 15
    Om du är elutbildad så borde du väl ha lite hum om hur jordfelsbrytaren fungerar?
    Jordansluten utrustning är icke nödvändigt för att en jordfelsbrytare ska skydda mot felströmmar.

6. useless
    Självbyggare · Nivå 19
    Jo, jordfelsbrytaren gör nytta även om det inte finns jord. Det är en vanlig missuppfattning att jordledare behövs (förmodligen på grund av namnet), men den skyddar mot felet som blir när ström avled till jord, dvs om du kommer i kontakt med en spänningssatt pryl och är i kontakt med t ex diskbänk, radiator, eller bara ett ledande golv.

Redigerat 26 apr 14:46
  7. tommib
    Självbyggare · Nivå 20
    Det är en längre diskussion men i korthet kan man säga att JFB fungerar utmärkt utan jordade uttag. Om det inte finns jord alls i ett utrymme kan JFBn inte lösa men å andra sidan kan du inte heller få den typen av strömgenomgång.

Rent praktiskt kan man säga att en JFB alltid är en bra idé men att elanläggningens allmänna skick är viktigare.

• Laddar…
  8. Kubilius
    Medlem Nivå 1
    Jag får nog läsa på lite om jordfelsbrytare, det verkar som att jag glömt en del.
    Tack för alla svar!

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Den första centralbilden visar saker som i princip bara är att hiva ut rubbet.
    De gamla svarta centralerna har inte separata jord och noll-skenor, de är idag helt utdaterade även om de skulle vara i bra skick, de går inte att komplettera med JFB.
    Den stora huvudbrytaren är en vacker och imponerande tingest. Huvudsäkringarna har inte beröringsskydd.
    Man kan kan skymta div gammal kabel som är bråttom att riva, innan brand uppstår.

Men öht, ett sådant gytter av lådor, som dessutom inte går att få JFB till, är bara att byta ut rubbet mot en modern central.

Bild 2 visar en central som man kan överväga att ha kvar.
    Lite gamla ruttna kablar syns också, till arbetsbrytaren verkar det gå en gammal GB lantbrukskabel, jag håller på och sanerar en gammal jordbruksfastighet ifrån all sådan. Skalar man upp en sådan kabel någonstans mitt i så är den i OK skick, men överallt där syret har kommit åt (i alla dosor, strömbrytare, lampor osv) så faller isoleringen av bara man andas på den.

3'e bilden är också en central som troligen kan behållas.
    Kablarna där verkar vara av helt OK sort, såvitt jag nu kan bedöma från en sådan har småsuddig bild.

Ta ett helhetsgrepp hur hela elsystemet ska vara framöver, så alla åtgärder siktar mot målet.
    Jag skulle personligen försöka rensa bort en central om det går, och lägga in mer på de två kvarvarande.

10. R
    Medlem Nivå 4
    Centralen på övervåningen syns också sitter på asbestpapp.

• Laddar…
  11. E
    Medlem · Nivå 21
    Hur kan du se det?

12. useless
    Självbyggare · Nivå 19
    Det syns tydligt i trådens första bild.

• Laddar…
  13. E
    Medlem · Nivå 21
    Jag missade den :oops:

14. O
    Medlem Nivå 4
    Byt ut rubbet!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: