Det som gör att man inte kan blanda huvudledning och gruppledning i samma formel är att frånkopplingstiden skiljer, för gruppledningar ska man räkna med 0.4 s, och dels är det heller inte samma säkring. Men man kan alltid kontrollräkna på den totala impedansen och se var man hamnar.

Som en grov tumregel vill man ha en kortslutningsström L-PE på runt 200 A i en elcentral. Då finns lagom med utrymme för gruppledningar. 200 A är snabbt o enkelt att kontrollmäta om man "glömde" beräkna i förväg.

200 A innebär en total impedans i nät plus huvudledning på 230 / 200 = 1.15 ohm. Med den antagna förimpedansen på 1.2 ohm ligger vi redan under här. Annars kan man plussa på impedansen i huvudledningen och se till att hamnar på totalt max ca 1.15 ohm. Det är impedansen L-PE man ska beräkna, dvs tvåpoligt så formeln kan vi hämta från ovan

Z = Zför + 2 • a • ρ / S • L

Man kan även titta från centralens synvinkel.
En C10 dvärg i en elcentral behöver 100 A för att lösa, 230 V / 100 A ger 2.3 ohm. Det är den maximala totala impedansen som får förekomma. Om man då räknar med 15 meter gruppledning med arean 1.5 mm² så har vi där en impedans på ca 0.4 ohm. Med en lång skarvsladd från uttag utomhus är man lätt upp i 1.15 ohm. En C16 dvärg behöver 160 A vilket ger 230 / 160 = 1.44 ohm. Här blir ju marginalen mindre, 1.15 ohm medger bara ca 10 meter 2.5 mm².

Vi skulle behöva ett värde på förimpedansen i denna tråd för att se var vi hamnar i just detta fall med dessa 8 meter 2.5 mm².

PS. Tabellen över belastningsförmåga kommer från just SS 436 40 00, tabell 52C.1 :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vet inte om denna tråd havererat fullständigt men jag anser det klokt att ge visst utrymme för uppsäkring av huvudsäkringarna när man dimensionerar ledningar. Den gamla tumregeln 6mm2 är ingen dum idé om det ändå inte rör sig om speciellt många meter kabel.

Det verkar även kunna hjälpa en del när man sedan ska räkna på spänningsfall och utlösningskrav.

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Den gamla tumregeln 6mm2 är ingen dum idé om det ändå inte rör sig om speciellt många meter kabel.
De flesta här håller säkert med om att det i normalfallet är en bättre lösning, och jag kan tycka att det varit snyggare av firman i fråga att byta kabel när det uppdagades att de inte levererat det som var beställt. Men därifrån känns steget långt till att hävda att installationen är "olaglig" som nästa elektriker gjorde.

A alfista skrev:
De flesta här håller säkert med om att det i normalfallet är en bättre lösning, och jag kan tycka att det varit snyggare av firman i fråga att byta kabel när det uppdagades att de inte levererat det som var beställt. Men därifrån känns steget långt till att hävda att installationen är "olaglig" som nästa elektriker gjorde.
Ja fast steget är inte så långt ändå... MÅNGA elektriker verkar tro att det antingen är 5x6 eller 3x6+1x10 som måste förläggas. Antagligen för att detta är ngn slags standard ändå. Och det har ju sin förklaring någonstans så jag förstår att felet kan göras.

Mikael_L
Och så ska vi inte glömma att typ 95% av elektrikerna som är ute och faktiskt gör själva jobbet inte har behörighet, och därmed aldrig behövt lära sig kabeldimensionering, utan bara lärt sig tumreglerna.

Inte märkligt att de kan dra lite väl snäva slutsatser ibland. :)

• Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Då har jag hårdrensat lite i tråden

/moderator

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.