Hej, min bror har fått problem med att jordfelsbrytaren löser ut när han slår på sin pump (eget vatten). Elektrikern hade inte tid att komma direkt så vi började med att dra upp pumpen (90 m slang). Väl uppe var det tre skador på kabeln inom en halvmeter från pumpen, på en syntes kopparledningen. Om det är felet återstår att se när elektrikern kommer. (De kan ju ha uppkommit när vi drog upp pumpen ) Min fundering är att jag blev nyfiken på hur själva skarven mellan pumpens egen sladd och kabeln upp till markytan är konstruerad. Pumpens sladd är som sagt ca 1m lång med rektangulärt tvärsnitt och kabeln har ju runt tvärsnitt. Den skarv som finns ser ut som en rak sträcka 10-15 cm lång med något som ser ut som krympslang ytterst. Denna skarv finns ju alltid under vattenytan och jag undrar som sagt hur en sådan skarv är konstruerad så att den blir absolut vattentät (vilket jag antar att den måste vara?)

Vanligaste orsaken till skador på kabeln som matar djupbrunnspumpar är att när pumpen startar "roterar/knycker den till" vid starten och då kan kabeln skava mot borrhålets vägg och med tiden kommer ledar fram.
Kabeln på pumpen är skarvad med en krympslang. Först sätter man en smal krympslang på vrje ledare över presshylsorna sedan en grövre slang över hela skarven. Krympslangen måste vara av hög kvalitet och innehålla nog mycket smältlim för så att hela utrymmet under krympslangen fylls med lim. Skarvens livslängd blir, om allt är rätt utfört, minst lika lång som pumpens.
Det är viktigt att kabeln fästs på slangen med ca 1 meters mellanrum så att den inte kan "hänga och slänga".
Är skadan bara en liten bit från pumpen kan man kapa bort den skadade biten och skarva om kabeln.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.