För några år sen fick jag hjälp här på forumet med att förse min nuvarande lilla snickarbod med egen central. Den tråden finns här.

Nu håller jag på att bygga en ny och större snickarbod. Den gamla snickarboden kommer i framtiden enbart att agera förråd. Den nya boden ligger precis ovanpå där kabelskyddsröret med N1XV 5G6 kabeln som matar den gamla boden ligger.
Elmatningsschema som visar den planerade kabeldragningen från bostadshus till ny och gammal snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hursomhelst, för att slippa dra en ny matning från husets huvudcentral så tänker jag mig att jag kapar röret och kabeln som går till den gamla boden inne i den nya boden. Centralen som idag sitter nere i den gamla boden flyttar jag upp till den nya boden.
Centralen får mata en trefasgrupp ner till den gamla boden och ha en egen trefasgrupp i den nya boden. Den nya boden får även 1 eller 2 enfasgrupper. Jag hoppas kunna använda samma kabel som ligger i röret även fortsättningsvis men eftersom jag kommer behöva dra upp det på väggen till där centralen skall sitta så blir det ju några meter för kort. Men eftersom matningen idag löper ca 4 meter inne där den nya boden kommer vara så borde jag klara mig ändå genom att skarva matningen till den gamla boden i andra ändan av nya boden.

Se bilderna för hur det ser ut just nu, det obrutna gula röret är det som innehåller matningen till den gamla boden, det är detta jag vill kapa. Det tomma röret används ej idag och jag räknar inte med att behöva använda det heller (planerna har ändrats lite).

Grunden till en byggnad med synliga gula kabelskyddsrör som kommer upp ur marken bredvid betongblock och en grävd ränna.
Skapa konto
Gult kabelskyddsrör längs en grundmur, planerat att kapa för elanslutning till ny snickarbod.
Skapa konto

Den gamla boden har idag 2 enfasgrupper som driver belysning och uttag samt en trefasgrupp för 4 st trefasuttag. Jag tänker att jag kopplar ihop alla dessa 3 grupper i min gamla bod och låter dem avsäkras via den nya boden och en trefassäkring. Jag kommer dock bara behålla ett trefasuttag nere i den gamla boden, resten får flytta upp till den nya snickarboden.

Låter detta som en bra lösning? Svårt att förklara på ett enkelt sätt men jag hoppas någon förstår och vill kolla att det inte låter helt galet.

I princip ser jag inga hinder i hastigheten. Om det går att byta kabeln åt ena hållet så är ju det bättre än en extra skarv.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I princip ser jag inga hinder i hastigheten. Om det går att byta kabeln åt ena hållet så är ju det bättre än en extra skarv.
Tack för svaret!

Nej, det är en enkel operation att byta kabeln eftersom den ligger i rör. Det känns dock väldigt onödigt att dra ut 15 meter 5G6 och dra i ny 18 meter 5G2,5.

V vectrex skrev:
Tack för svaret!

Nej, det är en enkel operation att byta kabeln eftersom den ligger i rör. Det känns dock väldigt onödigt att dra ut 15 meter 5G6 och dra i ny 18 meter 5G2,5.
Skulle nog resonerat som dig. Kabel är inte gratis precis. Så länge skarven är besiktningsbar så borde det ju vara ok.

Fast du skulle väl kunna byta den korta delen mellan hus och nya boden?

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med om att du borde kunna byta dne korta biten?

Men den där skarvningen du tänker dig. Hur tänker du där? Kommer skarven att vara under mark, eller i en dosa inomhus?

H hempularen skrev:

Men den där skarvningen du tänker dig. Hur tänker du där? Kommer skarven att vara under mark, eller i en dosa inomhus?
Den ska kunna besiktas inbillar jag mig så den borde göras inomhus tycker jag iallafall.

johel572 johel572 skrev:
Fast du skulle väl kunna byta den korta delen mellan hus och nya boden?
Jo visst, men den är inte kort den heller. Hela kabeln är 28 meter idag och jag gissade att 15 meter av den var efter den nya boden.

H hempularen skrev:

Skarven kommer sitta på väggen inomhus i nya boden. I en kopplingsdosa. Jag ser faktiskt inte något problem med detta alls, kablar skarvas ju över allt.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.