Den här kabeln matade el från mätarskåp till elcentral. Avsäkrat med 20 A.
Elektriker 1: den här kabeln är godkänd för max 16 A. Det är en olaglig installation som måste göras om
Elektriker 2: den här kabeln klarar upp till 24 A. Det var inget fel på installationen.
Är det någon som vet vem som har rätt? Ännu bättre om ni kan peka på några regler som berättar vem som hade rätt. Det handlar förstås om vem som har gjort fel, men nu är jag mest bara nyfiken.
Det finns ingen märkning på kabeln men ni som vet kanske ser vad det är ändå. Säg bara till, så mäter jag diametrar och sånt.
Och tack på förhand. Byggahus brukar ju leverera
Elektriker 1: den här kabeln är godkänd för max 16 A. Det är en olaglig installation som måste göras om
Elektriker 2: den här kabeln klarar upp till 24 A. Det var inget fel på installationen.
Är det någon som vet vem som har rätt? Ännu bättre om ni kan peka på några regler som berättar vem som hade rätt. Det handlar förstås om vem som har gjort fel, men nu är jag mest bara nyfiken.
Det finns ingen märkning på kabeln men ni som vet kanske ser vad det är ändå. Säg bara till, så mäter jag diametrar och sånt.
Och tack på förhand. Byggahus brukar ju leverera
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ut som 2,5 mm2 då är det 16 amp som gäller mellan mätarskåp och central , bör var min 5x6 mm2
och klarar 25 amp .så någon har fel i detta .daet beror även på vad du har för storlek på abn 16 20 eller 25 , har du bara 16 amp så räcker 2,5 mm2
och klarar 25 amp .så någon har fel i detta .daet beror även på vad du har för storlek på abn 16 20 eller 25 , har du bara 16 amp så räcker 2,5 mm2
Tack men vad betyder ”storlek på abn”? Finns det inga riktiga tydliga regler för sånt här? Vore behändigt att kunna hänvisa tillS skutten11 skrev:
Det är vad du betalar för till eldistrubutören , står på fakturan vad du har i säkringar , det finnsS Skr skrev:
abonnemang för 16 20 eller 25 amp som är normala för villor
Edit , det är för den sortens säkringar som sitter vid mätaren
16 amp grå 20 amp blå och 25 amp gul som du betalar
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Ah, men då är det ju 20 AS skutten11 skrev:
Nej ett litet mätfel gör ju rätt mycket på arean då. Jag uppfattade det som lite ”nätt” 2,0 mm och absolut inte mer.torbeno skrev:
Ytterligare en ledtråd; i brev från elektriker 2 finns uppgiften Exlo 5 x 2,5 pex 70o. Kanske inte för djärv gissning att 2,5 syftar på arean?
Är det nr 2 som skriver Exlo och 5x2,5 så börjar man tvivla på om det är en elektriker. Med Elxo menar h*n troligen ELXQ och med 5x2.5 menar h*n troligen 5g2,5.
Dom felskrivningarna tror jag inte en elektriker gör.
Dom felskrivningarna tror jag inte en elektriker gör.
Det stod visst EXLQ, det är jag som inte är elektriker . Men det står 5 x 2,5...E elmont skrev:
Hmm.... Elektrikern har uppenbarligen räknat men det är svårt att veta om det är rätt tänkt utan att se hela bilden. Strömvärdet är riktigt och det är tillåtet att säkra en 2,5 kvmm kabel med 20A under vissa förutsättningar. Problemet som jag ser det är att det är en huvudledning som går till en elcentral. Den kan belastas betydligt mer än 20 A under relativt långa perioder om det är diazedsäkringar i mätarskåpet (vilket det med all sannolikhet är).
I uträkningen på kortslutningsström (som jag inte orkar räkna om) så säger elektriker 2 att max längd är 64 m. Det är då den totala längden från mätarskåpet ut till yttersta punkten i varje tänkbar grupp, inklusive ev skarvsladdar. Hur långt är det från mätarskåpet till elcentralen?
Det är möjligt att det är formellt korrekt, men jag skulle ändå betrakta det som olämpligt att dimensionera en huvudledning så på marginalen. Jag är dock inte elektriker.
I uträkningen på kortslutningsström (som jag inte orkar räkna om) så säger elektriker 2 att max längd är 64 m. Det är då den totala längden från mätarskåpet ut till yttersta punkten i varje tänkbar grupp, inklusive ev skarvsladdar. Hur långt är det från mätarskåpet till elcentralen?
Det är möjligt att det är formellt korrekt, men jag skulle ändå betrakta det som olämpligt att dimensionera en huvudledning så på marginalen. Jag är dock inte elektriker.