Hej.
Har en anläggning där jordfelsövervakaren bryter en kontaktor vid för hög jordfelsström.
Jag har gjort en enkel skiss där jag skrivit in ungefärliga mätvärden.
Kan strömmen komma bakvägen eller varför är det så höga strömmar i jordningarna?
Har en anläggning där jordfelsövervakaren bryter en kontaktor vid för hög jordfelsström.
Jag har gjort en enkel skiss där jag skrivit in ungefärliga mätvärden.
Kan strömmen komma bakvägen eller varför är det så höga strömmar i jordningarna?
Moderator
· Stockholm
· 57 677 inlägg
Vad är det för 3 PEN ledare du har? Hur är jordningen ansluten, eller är "fyrkanten" i mitten en bygling mellan nolla och jord?
Hur ser strömmarna ut om du bryter alla faser?
Hur ser strömmarna ut om du bryter alla faser?
Här vore det nog bra att få veta mer om anläggningen, det ser inte ut som en typisk konsumentinstallation.
Nollan ansluts vanligen till jord vid transformatorn, eller senare vid TN-C, men endast i en punkt.
Du skriver jordfelsövervakning, är detta ett distributionsnät?
Nollan ansluts vanligen till jord vid transformatorn, eller senare vid TN-C, men endast i en punkt.
Du skriver jordfelsövervakning, är detta ett distributionsnät?
Jag tror att TS antingen benämner saker fel (jordfelsövervakare=JFB) eller har en anläggning som inte är i närheten av en vanlig konsumentanläggning (givet att det är en faktisk jordfelsövervakning med extern kontaktor). Strömmarna tyder också på det senare.
Utan att veta (mycket) mer om anläggningen är det svårt att komma med ytterligare svar.
Utan att veta (mycket) mer om anläggningen är det svårt att komma med ytterligare svar.
När jag ser de angivna strömmarna får jag en tanke på mittpunktsnollat nät. Och då är det frågan ifall det inte är ett IT-nät som har jordfelsövervakning mot sann jord - som skydd mot tysta fel.
Men nu kan jag verkligen inte mycket om sådant här, så det jag skrev kan vara rena fantasier också.
Men nu kan jag verkligen inte mycket om sådant här, så det jag skrev kan vara rena fantasier också.
I ett IT-nät finns väl inte nolla som sådan? Det är därför jag inte får ihop det. Detta är definitivt inte mitt forte heller, men det är potentiellt intressant. Man skulle vilja veta mer om exakt hur de angivna strömmarna är uppmätta och hur resten ser ut.
Utan mer information blir det hopplöst och bara massa spekulationer.
Inget som säger att N inte finns vid IT-nät det är helt ok inget ovanligt. Däremot finns ingen PEN i det fallet så TS har ev lite begreppsförvirringar kring olika uttryck och beteckningar här.tommib skrev:
I ett IT-nät finns väl inte nolla som sådan? Det är därför jag inte får ihop det. Detta är definitivt inte mitt forte heller, men det är potentiellt intressant. Man skulle vilja veta mer om exakt hur de angivna strömmarna är uppmätta och hur resten ser ut.
Som sagt kan man inte säga något vettigt med utgångspunkt från bilden så in med mer heltäckande info. Vi vet inget om fasläget på strömmarna och vad som matar, eller möjligheter till vagabonderande strömmar osv. Inte heller vad den sk jordfelsövervakaren består i eller är tänkt ha för funktion.
Ojoj trodde jag skulle få ett mejl när jag fått svar.
Detta är ett par markskåp som matar en skola.
Dom tre vänstra är matning till skåpen.
Jag har inte ritat in alla stigare heller.
Gruppen längst till höger går till en kontaktor som matar köksmaskinerna. På denna grupp sitter en jordfelsövervakning som bryter kontaktorn vid jordfel. "Fyrkanten" är en bygling mellan N och Jord.
Den mittersta gruppen är två parallella matningar till en central. Det sitter en del säkringar mer till div saker som har samma typ av strömmar i jord. Jag har inte gjort något annat än att mäta och rita upp denna bild, vill ha lite mer kött på benen innan jag felsöker mer. Har fått ett tips att mäta utlösningsströmmen men vet ej vad det skulle va bra för?
Gruppen längst till höger går till en kontaktor som matar köksmaskinerna. På denna grupp sitter en jordfelsövervakning som bryter kontaktorn vid jordfel. "Fyrkanten" är en bygling mellan N och Jord.
Den mittersta gruppen är två parallella matningar till en central. Det sitter en del säkringar mer till div saker som har samma typ av strömmar i jord. Jag har inte gjort något annat än att mäta och rita upp denna bild, vill ha lite mer kött på benen innan jag felsöker mer. Har fått ett tips att mäta utlösningsströmmen men vet ej vad det skulle va bra för?
Min spontana, första tanke när jag läser är att om det är på en skola så ring en elektriker som har koll.
En offentlig miljö, med barn, är väl inget att klydda med själv.
Är man på hemmaplan o vill göra det själv av olika anledningar så ok.
Men i detta fallet så ring en elare o låt honom göra jobbet.
En offentlig miljö, med barn, är väl inget att klydda med själv.
Är man på hemmaplan o vill göra det själv av olika anledningar så ok.
Men i detta fallet så ring en elare o låt honom göra jobbet.
Är det en skola som används, eller en fd skola som du köpt för att utnyttja för annat ändamål?
I vilket fall som helst så är mitt råd att ta kontakt med en firma som besitter kunskap och kan hjälpa dig.
Att ge dig råd här med utgångspunkt från dina skisser och mätningar känns inte helt säkert.
Lägg gärna upp vad de kom fram till och hur de löste det.
Lycka till
I vilket fall som helst så är mitt råd att ta kontakt med en firma som besitter kunskap och kan hjälpa dig.
Att ge dig råd här med utgångspunkt från dina skisser och mätningar känns inte helt säkert.
Lägg gärna upp vad de kom fram till och hur de löste det.
Lycka till
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jordfelsövervakning har man i direktjordat nät och isolationsövervakning i IT nät.
Är det en skola så är det inte ett IT-nät i så fall.
I IT nät så jordar man inte ner nollan då man vill ha den "flytande" mot jord och jorden ligger med en impendans innan den den går in i trafon. Detta för att få en så störningsfri produktion som möjligt och ett isolationsfel mot jord ska inte skapa ett direkt överslag i tex en motor.
Har du ett jordfel över en tröskelnivå så ska jordfelsövervakningen i så fall larma.
Som sagt, ta in en firma som kan hjälpa till att felsöka om det inte är nåt du känner/tycker att du behärskar själv.
Alltså om du känner dig osäker.
Det du kan göra är att slå ifrån grupp för grupp tills du ser att felströmmen minskar markant. Alla maskiner har ju alltid små läckströmmar som summeras.
Är det en skola så är det inte ett IT-nät i så fall.
I IT nät så jordar man inte ner nollan då man vill ha den "flytande" mot jord och jorden ligger med en impendans innan den den går in i trafon. Detta för att få en så störningsfri produktion som möjligt och ett isolationsfel mot jord ska inte skapa ett direkt överslag i tex en motor.
Har du ett jordfel över en tröskelnivå så ska jordfelsövervakningen i så fall larma.
Som sagt, ta in en firma som kan hjälpa till att felsöka om det inte är nåt du känner/tycker att du behärskar själv.
Alltså om du känner dig osäker.
Det du kan göra är att slå ifrån grupp för grupp tills du ser att felströmmen minskar markant. Alla maskiner har ju alltid små läckströmmar som summeras.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 813 inlägg
Detta är vadå?? Det du ritat på bild kan inte mata "ett par markskåp" eller menar du att det är ett av markskåpen?S Staffan89 skrev:
Varför är PEN kopplad till nollskenan?
Gör ett försök till och ge oss en tydlig och komplett bild av anläggningen så får vi se om det kan handla om vagabonderande strömmar. Kunskapen finns på forumet bara du korrekt kan beskriva systemet.
Frågan är vad du har för problem eller vilka fel du letar efter?S Staffan89 skrev:Ojoj trodde jag skulle få ett mejl när jag fått svar.
Dina mätningar behöver inte peka på något fel det är helt beroende på helheten hur man ska tolka det och även hur och med vad du mäter osv. Jag faller inte in i kören att du inte skulle kunna sätta dig in lite mer i det utan firma i första steget, kan var bra att du har lite input först här det skadar inte när du isf tar in hjälp.