Har ett dubbeluttag på utsidan av garageväggen, som inte går att plugga in kontakten (motorvärmare) hur hårt jag än försöker. Jordat på både uttaget och kontakten ja. Börjar misstänka om det kan vara spärrat på något sätt? Tips tas emot tacksamt!

Är det petskyddat? i så fall är det säkert skyddet som går trögt, det kan även var insatsen som blivit skadat så att hålen inte centrerar. Det första du kan försöka med är att spruta på nått smörjmedel typ 5-56.

Det är ju petskydd där inne som inte ge sig och flytta bort när jag tryckte. Det är röttfärgat inne i hålen. Konstigt nog är det samma hos båda två uttagen, och samma när jag försökte med olika kontakter. Ska göra som du föreslår med smörjmedel och om inte det hjälper så ska jag öppna och kolla insatsen.

Kan även vara själva uttaget som i sig har dålig konstruktion. Se andra trådar med fabrikat som har dessa problem.
Vad det är för typ av uttag eller lägga upp en bild av det?

Är inte detta vanligt med nya uttag som ännu inte "leat upp sig"?

Minns att när elektrikerna gjord elen i mitt hus gick de runt och testade uttagen ett efter ett.
Först gången behövdes det en del lirkande innan kontakten gick i.
Och det var elfirmans materiel, inget biltemaskäp.

Petskydden behöver kanske slitas in lite.

Så lirka, vricka fram och tillbaka och tryck så skall det nog gå :)

En bild kommer här. De är inte nya. Men vet inte hur mycket förra ägaren har använt dem.

vägguttag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle kanske överväga att byta uttaget till ett Elko eller ELJO.

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Scirocco skrev:
En bild kommer här. De är inte nya. Men vet inte hur mycket förra ägaren har använt dem.

[bild]
Utan att vara 100 på att det är av dålig kvalitet så tror jag att den ojämna väggen bakom påverkar den mjuka plasten att skeva till hela uttaget.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag skulle öppna uttaget och kolla så att det inte är fullt av is.

Jag har hus i Belgien där petskydden i både vägguttag och skarvdon kan vara hopplöst hårda. Laddare förstörs om man försöker slå in dem. I vissa fall tar jag bort petskydd men inte från vägguttag

• Gilla
Robnys
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Jag har hus i Belgien där petskydden i både vägguttag och skarvdon kan vara hopplöst hårda. Laddare förstörs om man försöker slå in dem
Klart att du inte skall slå in dem!
Skaffa en jordad kontakt att "lirka" med innan du sätter i laddaren.
Eventuellt en liten dusch med teflon/silikon/låssprej.
En sådan här kontakt alltså, utan sladd ansluten:
9585715609630.jpg

Jovisst brukar jag använda stickproppar med fetare stift för att lirka med. Men jag har inte dem med mig i fickan alltid. Är det hemma kan man ju gå och hämta en.

Nu råkar problemet vara mycket värre i Belgien och jag har länge retat mig på alla dessa vuxensäkra uttag, fr a i grenuttag. Även med jordad kontakt är det ofta väldigt hårt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.