Har ett dubbeluttag på utsidan av garageväggen, som inte går att plugga in kontakten (motorvärmare) hur hårt jag än försöker. Jordat på både uttaget och kontakten ja. Börjar misstänka om det kan vara spärrat på något sätt? Tips tas emot tacksamt!
Är det petskyddat? i så fall är det säkert skyddet som går trögt, det kan även var insatsen som blivit skadat så att hålen inte centrerar. Det första du kan försöka med är att spruta på nått smörjmedel typ 5-56.
Det är ju petskydd där inne som inte ge sig och flytta bort när jag tryckte. Det är röttfärgat inne i hålen. Konstigt nog är det samma hos båda två uttagen, och samma när jag försökte med olika kontakter. Ska göra som du föreslår med smörjmedel och om inte det hjälper så ska jag öppna och kolla insatsen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Är inte detta vanligt med nya uttag som ännu inte "leat upp sig"?
Minns att när elektrikerna gjord elen i mitt hus gick de runt och testade uttagen ett efter ett.
Först gången behövdes det en del lirkande innan kontakten gick i.
Och det var elfirmans materiel, inget biltemaskäp.
Petskydden behöver kanske slitas in lite.
Så lirka, vricka fram och tillbaka och tryck så skall det nog gå
Minns att när elektrikerna gjord elen i mitt hus gick de runt och testade uttagen ett efter ett.
Först gången behövdes det en del lirkande innan kontakten gick i.
Och det var elfirmans materiel, inget biltemaskäp.
Petskydden behöver kanske slitas in lite.
Så lirka, vricka fram och tillbaka och tryck så skall det nog gå
Jag skulle öppna uttaget och kolla så att det inte är fullt av is.
Ser ut att vara modell Byggmax på uttaget. Utan att veta säkert, men risken är nog stor att uttaget inte kommer att vara samarbetsvilligt om petskyddet en gång börjat tjura.
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...trombrytare-eluttag/vagguttag/29524/vagguttag
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...trombrytare-eluttag/vagguttag/29524/vagguttag
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klart att du inte skall slå in dem!G gråsten skrev:
Skaffa en jordad kontakt att "lirka" med innan du sätter i laddaren.
Eventuellt en liten dusch med teflon/silikon/låssprej.
En sådan här kontakt alltså, utan sladd ansluten:

Jovisst brukar jag använda stickproppar med fetare stift för att lirka med. Men jag har inte dem med mig i fickan alltid. Är det hemma kan man ju gå och hämta en.
Nu råkar problemet vara mycket värre i Belgien och jag har länge retat mig på alla dessa vuxensäkra uttag, fr a i grenuttag. Även med jordad kontakt är det ofta väldigt hårt.
Nu råkar problemet vara mycket värre i Belgien och jag har länge retat mig på alla dessa vuxensäkra uttag, fr a i grenuttag. Även med jordad kontakt är det ofta väldigt hårt.
Klicka här för att svara