Hej!
Har problem med ett eluttag som trillat ut ur väggen och hänger löst i några sladdar. Gipsväggen bakom är porös och det finns inget att fästa eluttaget i. Finns heller ingen riktig dosa bakom, där man ska fästa uttaget i. Vet inte om det var så här man gjorde förr eller om de bara är en lat elektriker som varit här och fixat? Hur går jag tillväga för att fixa detta?
Har problem med ett eluttag som trillat ut ur väggen och hänger löst i några sladdar. Gipsväggen bakom är porös och det finns inget att fästa eluttaget i. Finns heller ingen riktig dosa bakom, där man ska fästa uttaget i. Vet inte om det var så här man gjorde förr eller om de bara är en lat elektriker som varit här och fixat? Hur går jag tillväga för att fixa detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd en Senildosa eller Multidosa/Rotdosa som det också kallas.
Nu ser installationen konstig ut, då det inte enbart saknas dosa, utan även rör. så skall den bli riktigt säker, får du nog göra mer än att enbart fästa uttaget.
Nu ser installationen konstig ut, då det inte enbart saknas dosa, utan även rör. så skall den bli riktigt säker, får du nog göra mer än att enbart fästa uttaget.
Sitter väl en metalldosa där? Även flärparna med skruvhål syns upp- och nertill. Du borde kunna använda dessa för att fästa uttaget. Ser ut att vara i metall så kolla vad det är för gänga, maskin eller plåtskruv typ.
Det finns långa dosskruv som kanske kan användas. Är det en gammal plåtdosa kan även dosclips funka för att få dit skruvarna.Marcus donander skrev:
Hej!
[bild]
Annars spräcka bort plåtdosan och byta ut mot en senildosa. Dock är ibland plåtskadorna grunda så man får kolla måtten.
Som TeroM skriver sitter det en plåtdosa med flärpar för dosskruv uppe och nere.Krafsa ren med en kniv runt dosans kant så kan du vrida dosringen så hålen kommer horisontellt. Sen är det bara att använda långa dosskruv att fästa uttaget med.
Han behöver nog inte ens vrida ringen om den sitter fast. Brukar gå att sätta dosskruven vertikalt och horisontellt i de flesta uttag.Müssli skrev:
Så här gjorde jag.
Se inlägg #13
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ny-el-i-bostadsraett.329063/#post-3119720
Se inlägg #13
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ny-el-i-bostadsraett.329063/#post-3119720
Klicka här för att svara