jag har ett par hyresgäster som får använda min tvättmaskin och torktumlare som står i garaget. De är hantverkare österifrån och jag har märkt att de börjat tvätta betydligt mer och oftare än två personer behöver. Det är uppemnart att de tvättar för arbetskamrater som inte har tillgång. Det har blivit orimligt mycket, minst tio -tolv tvättar i veckan.

Finns det något sätt att göra eluttag låsbara, eller att sätta en liten box med nyckelkontakt och sedan en kabel från boxen till väggutaget? Kabeln från tvättmaskinen får då gå in i boxen.

Ett alternativ vore att ta loss vägguttaget och ansluta en dosa med nyckelkontakt direkt till kablarna till centralen. Dosan får gärna ha ett uttag så att maskinens stickpropp kan vara kvar.

tommib
Är det inte bättre att sätta en mätare på maskinen och debitera dem?

De har gått från att tvätta två gånger i veckan till tio-tolv. De tvättar åt andra. Det är hårdsmutsade arbetskläder med jord och grus. Maskinerna förstörs.

Alltså, jagvet att det finns andra sätt att nalkas problemet. Som tur är talar jag lite ryska så jag kan kommunicera med de här ukrainarna. Men nu var ett av mina spår att låsa eltillförseln. Det är enbart tips i den riktningen jag är ute efter.

Jag har funnit vägguttag med lock vilka kan låsas med nyckel och det är förmodligen det enklaste.

http://www.confort-electrique.fr/prise-courant-avec-volet-verrouille-legrand-soliroc-p-7461.html

Redigerat:
tommib
Debitera för användningen av maskinerna också då, inte bara för elen.

Antingen får du säga att de inte får använda dina grejer eller så accepterar du slitaget (och eventuellt debiterar för det). Det kommer vara väldigt svårt för dig att säga att de får tvätta ett visst antal tvättar i veckan.

En annan variant är att tillåta dem att installera en egen maskin som de får bekosta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.