Tjääna
Funderar på att springa iväg och köpa en torktumlare, vi har 3-fasmatning in till tvättstugan, tvättmaskinen är 230v 1-fas. Går det koppla in en tumlare på en annan fas och dela nollan och jorden? Eller (jag vet inte vad det betyder? Blir nollan flytande vilket kan va farligt?
Funderar på att springa iväg och köpa en torktumlare, vi har 3-fasmatning in till tvättstugan, tvättmaskinen är 230v 1-fas. Går det koppla in en tumlare på en annan fas och dela nollan och jorden? Eller (jag vet inte vad det betyder? Blir nollan flytande vilket kan va farligt?
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det är en vanlig lösning.
Det är väldigt viktigt att det är en korrekt installerad trefas (eller tvåfas) grupp. Där alltså faserna kommer ifrån olika matande faser i centralen. Annars får du för hög ström i nollan.
Tack vare att faserna i elnätet ligger fasvridna mot varandra (växelströmmen växlar alltså inte samtidigt i faserna), så kommer strömmen som går igenom nollan från de olika faserna atta balanseras ut. Så den kan aldrig bli större än vad den blir från en enda fas. Har du en trefasgrupp där alla faserna belastas exakt lika, så blir strömmen i nollan noll.
Nu är ju detta en trefasgrupp som rimligen installerats av en elektriker, och därmed är det rimligt att anta att den är korrekt installerad. Om det inte finns någon särskild anledning att misstänka något oegentligt med den här gruppen, så bör det bara vara att koppla in tumlaren.
Vill du göra en kontroll, så är enklast att med en multimeter kontrollera att du har 400V mellan faserna i dosan (och 230V mellan resp. fas och nollan).
Flytande nolla kan i det här fallet bara uppstå om du misslyckas med inkopplingen av nollan i dosan.
Det är väldigt viktigt att det är en korrekt installerad trefas (eller tvåfas) grupp. Där alltså faserna kommer ifrån olika matande faser i centralen. Annars får du för hög ström i nollan.
Tack vare att faserna i elnätet ligger fasvridna mot varandra (växelströmmen växlar alltså inte samtidigt i faserna), så kommer strömmen som går igenom nollan från de olika faserna atta balanseras ut. Så den kan aldrig bli större än vad den blir från en enda fas. Har du en trefasgrupp där alla faserna belastas exakt lika, så blir strömmen i nollan noll.
Nu är ju detta en trefasgrupp som rimligen installerats av en elektriker, och därmed är det rimligt att anta att den är korrekt installerad. Om det inte finns någon särskild anledning att misstänka något oegentligt med den här gruppen, så bör det bara vara att koppla in tumlaren.
Vill du göra en kontroll, så är enklast att med en multimeter kontrollera att du har 400V mellan faserna i dosan (och 230V mellan resp. fas och nollan).
Flytande nolla kan i det här fallet bara uppstå om du misslyckas med inkopplingen av nollan i dosan.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


