Tjääna
Funderar på att springa iväg och köpa en torktumlare, vi har 3-fasmatning in till tvättstugan, tvättmaskinen är 230v 1-fas. Går det koppla in en tumlare på en annan fas och dela nollan och jorden? Eller (jag vet inte vad det betyder? Blir nollan flytande vilket kan va farligt?

• Eluttag i en tvättstuga med öppet elektriskt uttag och synliga kablar mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att göra så. Märk upp det tydligt bara.

Joco_ Joco_ skrev:
Det går att göra så. Märk upp det tydligt bara.
Tack, på själva säkringsförteckningen menar du?

Ja, precis.

OBSERVERA att jag inte är en elektriker, VET inte om det är OK att göra så, men MIN elektriker gjorde så hos mig.

• Gilla
Patfa85
  • Laddar…
Det är en vanlig lösning.

Det är väldigt viktigt att det är en korrekt installerad trefas (eller tvåfas) grupp. Där alltså faserna kommer ifrån olika matande faser i centralen. Annars får du för hög ström i nollan.

Tack vare att faserna i elnätet ligger fasvridna mot varandra (växelströmmen växlar alltså inte samtidigt i faserna), så kommer strömmen som går igenom nollan från de olika faserna atta balanseras ut. Så den kan aldrig bli större än vad den blir från en enda fas. Har du en trefasgrupp där alla faserna belastas exakt lika, så blir strömmen i nollan noll.

Nu är ju detta en trefasgrupp som rimligen installerats av en elektriker, och därmed är det rimligt att anta att den är korrekt installerad. Om det inte finns någon särskild anledning att misstänka något oegentligt med den här gruppen, så bör det bara vara att koppla in tumlaren.

Vill du göra en kontroll, så är enklast att med en multimeter kontrollera att du har 400V mellan faserna i dosan (och 230V mellan resp. fas och nollan).

Flytande nolla kan i det här fallet bara uppstå om du misslyckas med inkopplingen av nollan i dosan.

• Gilla
Joco_
  • Laddar…
Jodå det verkar korrekt, har 230 mellan nolla och de 3 faserna. Säger OL (kass multimeter) mellan faserna så det bör vara i sin ordning:D det är 3 säkringar till det uttaget

Så här gjorde elektrikern hos oss då vi bytte från en trefas tvättmaskin till tvättmaskin och en torktumlare enfas 230V. På uttagen är det märkt med "OBS Gemensam nolla" Eluttag märkta "14" och "13" med en inkopplad kabel och texten "OBS Gemensam nolla" ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.