3 592 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Spika in strömförande kablar?
Jag är ganska så allergisk mot det där med "det ska ordnas sen", då det är allt för ofta som det inte blir.
Jag har själv syndat, jag stöter med jämn mellanrum på andra som glömt/ändrat sig, väldigt trist, alltid.
Klipp av rören lite lämpligt så du får på en bit flexslang och två muffar, och dra om ledarna, då gör det inget om du sen glömmer eller ändrar dig, dör eller hinner sälja huset innan det blir av.
Jag har själv syndat, jag stöter med jämn mellanrum på andra som glömt/ändrat sig, väldigt trist, alltid.
Klipp av rören lite lämpligt så du får på en bit flexslang och två muffar, och dra om ledarna, då gör det inget om du sen glömmer eller ändrar dig, dör eller hinner sälja huset innan det blir av.
Hur många gånger har du sagt/tänkt dom orden senaste tio åren?L Lärospånet skrev:
Hur många gånger har det verkligen blivit så?
Hur många gånger har du ändrat dig i hur du tänkt göra vissa saker?
Det där ”inom xxx tid” har en tendens att bli uppåt >10*xxx, i värsta fall till ∞*xxx.
När det gäller person-/egendomssäkerhet så bör man aldrig tänka ”sen” utan alltid ”nu”
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Det var så jag fattade ditt inlägg - att sladdarna ska kopplas bort i matande ände och glömmas inom sinom tid. Jag hade kunnat svara att man inte får bygga in kopplingspunkter. Skälet till det är att man kan behöva komma åt dessa för omkopplingar och byte av ledningar, men om du inte har för avsikt att koppla om inom sinom tid så spelar det ju ingen roll. Ett annat skäl är att man inte vill ha dolda skarvar som inte är inspekterbara. Det väger ju lite tyngre vilket du får väga in i ditt beslut. Det bör kunna lösas t.ex med extra omsorg vid skarvningen.L Lärospånet skrev:Förstår inte exakt vad du menar - du syftar på hur länge den här lösningen ska vara? Mitt problem är att jag behöver få upp panelen nu direkt - medan elen ska dras om från grunden och dessa gamla kablar kommer att vara irrelevanta metalltrådar i väggen utan matning och koppling - snart. Men alltså i omvänd ordning (jag hade helst dragit om elen först och satt upp panelen efteråt - men det blir inte alltid som man vill).
Väldigt irriterande när någon i ren okunskap eller nonchalans bygger eller klär över kopplingsdosor ( kopplingspunkter )som alltid skall vara åtkomliga. Sannolikt finns det en kopplingsdosa en liten bit från taket rakt ovanför där din strömbrytare var monterad. Kanske kan vara värt att offra några minuter på att undersöka genom att ta upp ett hål i väggbeklädnaden för att konstatera om så är fallet. Finns det möjligen någon takdosa i rummet ? Sitter kanske någon taklampa monterad över den. Kanske en korkad fråga, men i all välmening. Hittar du ändå inte kopplingspunkten för strömrytaren så får du frilägga röret en bit ur väggen där den satt, kapa röret några cm, isolera dom båda innerledarna var för sig och sedan ytterligare ett lager eltejp utanpå. Sätt på en skarvmuff och med om det behövs, en liten bit slang/rör för att omsluta ledningsänden. Men kontrollera innan så att ledarisoleringarna inte är söndertorkade och spruckna ända fram till ytterisoleringen. Om det är så, skala av ytterisoleringen några cm så att hel innerisolering frilägges.L Lärospånet skrev:Aha - ja så var det också i ett tidigare hus jag hade faktiskt.
Jag lyckas inte reda ut exakt vilken matning som är vilken - det finns fler dragningar på samma lina som behöver vara fortsatt aktiva och fördelardosorna är inbyggda i väggar som jag inte vill behöva bryta upp. Men framöver skall rubb och stubb rivas från elcentral till alla uttag och brytare och allt kablage dras om.
Det här blev mycket text av en till synes enkel ursprunglig frågeställning. Ber lite om ursäkt för det.
Hälsningar 51:an
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Tack!Mikael_L skrev:
Jag är ganska så allergisk mot det där med "det ska ordnas sen", då det är allt för ofta som det inte blir.
Håller med dig. För min del vill jag ha allt utanpåliggande men där tillhör jag ju en liten minoritet.5 51:an skrev:Väldigt irriterande när någon i ren okunskap eller nonchalans bygger eller klär över kopplingsdosor ( kopplingspunkter )som alltid skall vara åtkomliga. Sannolikt finns det en kopplingsdosa en liten bit från taket rakt ovanför där din strömbrytare var monterad. Kanske kan vara värt att offra några minuter på att undersöka genom att ta upp ett hål i väggbeklädnaden för att konstatera om så är fallet. Finns det möjligen någon takdosa i rummet ? Sitter kanske någon taklampa monterad över den. Kanske en korkad fråga, men i all välmening. Hittar du ändå inte kopplingspunkten för strömrytaren så får du frilägga röret en bit ur väggen där den satt, kapa röret några cm, isolera dom båda innerledarna var för sig och sedan ytterligare ett lager eltejp utanpå. Sätt på en skarvmuff och med om det behövs, en liten bit slang/rör för att omsluta ledningsänden. Men kontrollera innan så att ledarisoleringarna inte är söndertorkade och spruckna ända fram till ytterisoleringen. Om det är så, skala av ytterisoleringen några cm så att hel innerisolering frilägges.
Det här blev mycket text av en till synes enkel ursprunglig frågeställning. Ber lite om ursäkt för det.
Hälsningar 51:an
Inga korkade frågor - tvärtom! Jag har ju inte förklarat situationen särskilt noga. Strömbrytaren hör till uttaget till en taklampa, mycket riktigt. Där lampan ska sitta sticker det bara ner några strömförande antika kablar som man måste använda sockerbit på om man vill koppla på en lampa. Det vill jag inte (det finns en annan taklampa strax intill - den jag vill bli av med är en äldre, nu inaktuell lösning).
Strömbrytaren sitter på en råspontpanel (jag rev bort den yttre masoniten) - men jag är inte så sugen på att riva i väggen då de är fulla av sågspånsisolering.
Tack för tipsen och engagemang!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden