Snailman
Elskåpet är infällt i väggen i garaget, garaget är en del av huset, alltså ihopbyggt.

Från elskåpet går det ett gult rör till elcentralen.

Från elcentralen drar jag ett rör för att sätta upp ett uttag på vinden för ftx aggregatet (ett heru) ftx aggregatet har en metallklämma på ena kortsidan som jag gissar är för potentialutjämningen.

Det jag undrar är om jag ska dra ett extra rör från ftx till centralen, eller från ftx till elskåpet, för potialutjämningen?

Det finns normalt inga skäl till att skyddsutjämna ventilationsrör då de normalt inte för in någon främmande potential in i hus. Så du bör kontrollera med tillverkaren varför de vill göra denna potentialutjämning. Jag är inte insatt i FTX eller vad för slags klämma du se där. Det kan vara för att undvika statisk elektricitet eller anslutning av skyddsjord. I detta fall krävs ingen separat skyddsutjämningsledare.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
Snailman
I förra huset vet jag att elektrikern ville ansluta till ventilationsrören, gulgrön kabel tjockare än 2'5 kvm. Vet inte vilken area söm kommer efter det 6 kvm ?

De ventilationsrören var anslutna med flexibel plast slang till frånluftsvärmepumpen.

Tror han flyttade nån jordskena från mätarskåpet till centralen, dit han anslöt dessa och ledaren från armeringen i plattan.

Skillnaden med nu, var att det huset hade fristående garage, och att mätarskåpet satt i garaget, med en enda 50mm gul slang mellan sig?

Så här står det i manualen för ftx:
"Kanalisationen ska anslutas till extern jord på agg-
regatet, se bild nedan"

Jag tror på att den elektrikern ville det, frågan är om han själv vet varför han ville det...
På din instruktionen låter det som funktionsjordning, dvs du skyddsjordar FTX-agget som vanligt.

Snailman
Ftx aggregatet ansluts med en vanlig jordad stickkontakt.

Jag undrar lite för att jag ska försöka dra tomrör till rätt ställen.

Jag tippar på att han nu kommer att vilja ha kvar potentialutjämningsskenan i mätarskåpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.