Gokväll! Här har inte planering gått rätt till, så frågan är finns det någon räddning?
Höjden ligger för hål paxfläkt 182 cc från golv. Och det ska upp en handdusch ca 15cm brevid placeringen av paxen.
Så Zon 1 IP 44, fast kommer såklart utsättas för vatten då skall det ju vara IP x5 tolkar jag det som. Då är ju inte denna godkänd även fast den är dubbelisolerad och Ip44.
Frågan är då, finns det någon lösning? Såg att en Paxfläkt (calima tror jag den hette) som kan drivas med 12v. Tanken är då att köra en extern trafo utanför wc´n och mata in 12v till fläkten, som förövrigt ligger på 3w =)
Ser ni några problem de detta? 230V fläkt känns ju inte helt ok att installera!
MVH //
Höjden ligger för hål paxfläkt 182 cc från golv. Och det ska upp en handdusch ca 15cm brevid placeringen av paxen.
Så Zon 1 IP 44, fast kommer såklart utsättas för vatten då skall det ju vara IP x5 tolkar jag det som. Då är ju inte denna godkänd även fast den är dubbelisolerad och Ip44.
Frågan är då, finns det någon lösning? Såg att en Paxfläkt (calima tror jag den hette) som kan drivas med 12v. Tanken är då att köra en extern trafo utanför wc´n och mata in 12v till fläkten, som förövrigt ligger på 3w =)
Ser ni några problem de detta? 230V fläkt känns ju inte helt ok att installera!
MVH //
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Se till att täta o täta igen. Hade en gammal pax, sonen 5år stod i duschen o undrada vadsom lät . --poff-. Han hade stått och sprutat vatten rakt i 230V fläkten. Då är man glad och tacksam att man har jordfelsbrytare.
Fläkten monterades bort den kvällen, en stos istället och en större fläkt på taket som tog alla kanalerna blev lösningen. Bättre drag och tyst o lugnt i badrummet som bonus.
Fläkten monterades bort den kvällen, en stos istället och en större fläkt på taket som tog alla kanalerna blev lösningen. Bättre drag och tyst o lugnt i badrummet som bonus.
Spontant skulle jag säga att din 230V Intellivent är ok att montera där. Det är ju inte så att man kommer stå och spruta vatten på den, jag håller dock med om att placeringen är olämplig och att en lösning med extern transformator är bättre. Ett tips är att kolla manualen och/eller hör med tillverkaren. Jag skulle tro att placering i zon 1 tillåts.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden