El
Avemo: [citat] Två kontaktorer behöver väl inte vara så farligt dyrt? Jag insåg efter att jag skrivit att detta med förregling inte är så kinkigt. Det händer inget farligt om båda motorerna skulle råka vara inkopplade samtidigt. Ett trelägesvred sedan för att välja vilken kontaktor som skall vara dragen.
Robinjanserius: Jo precis, den röda kabeln är en tändtråd till en lampauttag i taket och den vita tändtråden måste väll gå till lamputtaget på väggen. Så de helt enkel ska jag bara koppla in båda kablarna i uttaget
tompaah7503: Första lediga dagen.. alltså ledigt från jobbet har jag varit men sambon har bokat in oss på socialt sk*t varenda dag efter det. Äntligen en dag för mig själv. Så bytet blev gjort. Demonteringen av de gamla skåpen tog i runda slängar 2 timmar och uppsättning samt inkoppling av det nya skåpet kanske 5 timmar. Hade byggt ihop skåpet i förväg med alla moduler och kopplingar. Det blev
torbeno: Ok, hmm. Då får jag kolla igen. Jag har mätt (kontaktlöst) att elen kommer fram brytaren nere men inte vidare.
topmount: Se de positivt blir enkelt att få snygg belysning i garderoben ;-) De mest intressanta är väll vart sladden kommer från, de avgör hur svårt det är att koppla bort.
VidarH: Det låter ju vettigt nu när det förklaras på det viset. Är ny på det här med hus och installationen är från förrförra husägaren tidigt 90-tal så funderade mest på om jfb skulle vara i samma klass som huvudsäkringarna. Men då vet jag. Tackar!
Bo.Siltberg: Nej, man ska inte jorda armeringen. Om den däremot är en främmande ledande del så ska den skyddsutjämnas. Och man kan även tänka sig att använda armeringen som jordelektrod ("jordtag") eller som en del av ett jordelektrodsystem. Detta betyder att man inte ska jorda metallföremål som inte har någon potential, t.ex diskbänken. Man behöver heller inte jorda eller skyddsutjämna delar
Müssli: Samma med IKEA:s spotlights. Där är svarta streck minus.
Niclas8811: [citat] Jag hade tänkt bryta strömmen ute i fasadmästarskåpet, så hela anläggningen är strömlös.
HSP: Håller med om att det inte är ett förbud. Men jag har mycket svårt att motivera användning av gul eller grön enfärgad ledare vid installationer idag. Då det kan bli en helt onödig förväxlingsrisk. Och man avviker från standarden SS 424 17 20, (minns ej i huvudet om det är den senaste.) Att använda grön som skyddsledare är förbjudet. 514.3.1.Z2 "skyddsledare ska identifieras med
50procent: [citat] Sen går ju utvecklingen framåt och tex normcentraler blir bara fler och fler då gamla gängsäkringscentraler byts ut. Vid villainstallationer är det uteslutande normcentraler som sätts upp. Så att apparater och standarder tillverkas/sätts efter nya standarder är inget som är konstigt.
Rappen88: Fick igång det tidigare idag, tack alla för hjälpen. Gott nytt på er!
Alltgår: Fast nu när jag kör på riktigt lågt varv så hörs det kontinuerligt. Låter onekligen som ett lager.. [bild]
Mikael_L: [citat] Ja själva jobbet på plats är svårt att få till mer än en timme. En halv om det flyter på. Jag kan knappt se var det skulle kunna bli något krångel som slukar tid. Kanske värsta sortens vittrande lättbetongvägg där det knappt går att fästa en post-it-lapp, ännu mindre ett vägguttag. Men, måste även befintligt uttag flyttas, så blir det ju något mer bök. Så på
SnickareHobb: Dock hopplöst dyr frakt. 200 kr ska dom ha. Får leta vidare.
noupe: [citat] Tråkigt med sådant bemötande, men det är ju korrekt att de kräver det pappret för att deras garanti ska gälla. Men, du skriver att den är två år gammal. Din reklamation är mot byggfirman dit du kan reklamera i tre år. Har de gått i konkurs kan du även reklamera i andra led. En garanti är ett frivilligt åtagande mellan företag och konsument till skillnad från reklamation.
tommib: Klokt att känna sina egna begränsningar. Biledaren får inte vara PE, det är riktigt. Eftersom du ändå tar in en elektriker så kan du byta hela matningen på en gång och på så sätt få en trefasgrupp. Ev är det annat som behöver göras samtidigt ändå? Förenkla så mycket du kan för elektrikern genom att plocka undan och städa där hen ska jobba så går det snabbare. Du kan ju
martin43: Tack för svar! Jag har kollat datablad, märkskyltar samt mätt faktisk förbrukning. Det blir max 7,4A. 1,5mm2 C10. Startströmmen till pumpmotorn är < 20 A. Termostaten är bra för det tar 2-3 sek efter strömbortfall innan den vaknar och kopplar in värmen med ett internt relä. När strömmen försvinner släpper reläet. Jag isolerar alla tre ledare från den gruppen som skall kopplas
50procent: [citat] Var inte i mitt sinnes fylls bruk igår:rofl:
Bo.Siltberg: Titta på transformatorns märkning vilken minsta last som den kräver. Vanligen brukar halogentrafo kräva minst 20 W.
jojo123: Troligtvis inte om man ser i den , då ska det vara någon tunn kabel ansluten , det är något på dom två sista neråt men svårt att se , kan vara en givare som sitter i golvet , syns inget fabrik,modell så något schema för att se om det är golvgivare på den är svårt . Men då får du lätta på den från väggen och se om det går ner någon tunn ledning till golvet . Är det så ,
Mikael_L: [citat] Det är ingen kulodosa, det är en anslutningsdosa. Sorry, lite lätt messeschmittigt, men jag passade bara på att lära ut lite korrekta termer. ;) :oops: Iom att det finns två utgångar med dragavlastning kan jag sluta mig till att det är just en anslutningsdosa. Och det är ju dessutom jättebra, ty en sån ska det vara, anslutningskabeln måste nämligen sitta med en dragavlastning.
FBZ: Ok. Ja det vore förstås lite synd. Jag drar rör och kortlar och tar lite bilder så kanske han kan godkänna på sms. Tack för påpekandet. [citat]
Bo.Siltberg: [citat] När temperaturen är under inställt värde ska termostaten först och främst slå till och ge värme. På din beskrivning nu så kan vi inte längre utesluta fel på en enskild termostat, den i stora rummet. Din termostat är elektronisk så det klick du hör är från reläet. Den ska inte kunna få ändrade egenskaper men man vet aldrig. Givaren kanske säger att det är varmare än
KalleKe: Själva installationen av klockan är 24volt så den är ju inte behörighetskrävande. Jag tänker att du återanvänder kablaget för den gamla klockan. Var det vägen? Ibland går det ju hela vägen till befintlig elcentral och då behöver du byta transformatorn med elektriker. Dock en varningsfinger om du använder rings egna transformator så har den inte styrning av spänningen så med
Härryda2015: Hittade du någon lösning på detta?
Qvanten: Det är några veckor innan jag tillträder så jag får fundera på hur jag gör, just nu lutar jag åt att ta bort det provisoriska och låta elektriker bestämma om resten. Om den dömer ut alltihop får jag kolla om någon annan elektriker ser annorlunda på det. Tack för alla tips, råd och uppmuntran!