Jag har en stor kompressor i garaget med en 7.5kw motor. Fram tills nu har jag haft en YD-start och en magnetventil för att den ska gå avlastad i uppstartsläget. Då och då har jag problem med att den skjuter säkringarna vid uppstarten då det bara är säkrat med 16A.
Jag kom över en mjukstartare som jag tänkte koppla in istället för YD-starten. Jag flyttar över en kontaktor med tidrelä för att styra magnetventilen men behövs det ett överströmsskydd?

Idag sitter det ett överströmsskydd till kontaktorn som är D-kopplad. Min fundering är om jag behöver den med mjukstartaren och ska den då sitta innan mjukstartaren eller efter?

Du får nog titta i dokumentationen till mjukstarten om den har inbyggt överströmsskydd. Ett överströmsskydd kan sitta antingen före eller efter mjukstart. Det spelar ingen roll.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du får nog titta i dokumentationen till mjukstarten om den har inbyggt överströmsskydd. Ett överströmsskydd kan sitta antingen före eller efter mjukstart. Det spelar ingen roll.
Hittar ingen information om överströmsskydd i dokumentationen. Då får det bli att sätta den innan mjukstartare.

Har man en "maskin" som man kan "se och övervaka" så är behovet av ett motorskydd mindre, Skulle det bli nått fel kan man ju enkelt bryta strömmen själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.