Skulle vilja integrera en fysisk kontrollpanel för att styra scenarion med ett antal plejd.
Har tänkt mig plejd dimmrar i kök/hall/vardagsrum och relä i sovrum och uteplats
Alla gånger känns det inte så smidigt att styra detta via telefonen utan skulle vilja ha en motsvarande lampknapp med 4-knappar för att styra ett antal olika scenarion runt om i huset.

Ex i hallen skulle jag vilja kunna sätta på lampan i hallen givetvis, men även ett scenario där alla lampor i ex kök/vardagsrum/hall tänds, ett annat scenario där utebelysning och fasadbelysning tänds samt en där allt släcks.

Hittar inga givna produkter förutom KNX paneler. Går det att få detta att lira med Plejd på något sätt? Någon som har erfarenhet?

Finns även en 4-k signalpanel från Elko som ser ut att vara någon svagströmshistoria på 12-24v som vore perfekt. Skulle denna kunna implementeras på något vis?
Bifogar länk nedan.

http://www.elko.se/getfile.php/1347990/produkter/doc/3/3/4373/Bruksanv4373.pdf

Har frågat ett par elektriker men ingen verkar ha någon erfarenhet av plejd.

Tacksam för svar eller förslag. Viktigt för mig att ha fysiska knappar/dimmrar

• Gilla
noupe
  • Laddar…
Ja, det kan du lösa med två kronbrytare och två plejdpuckar om jag förstår dig rätt. Och fas och nolla förstås. Det enda som krävs är att de är inom radioräckhåll från plejd-pucken de styr. Man ställer in i appen vad knapparna ska göra. De kan styra s.k. scener vid både enkelklick och dubbelklick om man vill och scenerna kan inkludera valfria plejdfunktioner typ ”släck alla lampor på övervåningen”. Accepterar du att dubbelklicka kan du alltså styra 4 scener med bara en kronbrytare och en plejdpuck.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Ja, det kan du lösa med två kronbrytare och två plejdpuckar om jag förstår dig rätt. Och fas och nolla förstås. Det enda som krävs är att de är inom radioräckhåll från plejd-pucken de styr. Man ställer in i appen vad knapparna ska göra. De kan styra s.k. scener vid både enkelklick och dubbelklick om man vill och scenerna kan inkludera valfria plejdfunktioner typ ”släck alla lampor på övervåningen”. Accepterar du att dubbelklicka kan du alltså styra 4 scener med bara en kronbrytare och en plejdpuck.
Har tänkt i de banorna, men vill helst slippa dubbelklick. Får för mig att det blir för invecklat och ev. ologiskt för ex. barnen. Men det är i alla fall min "sista utvägen"-lösning just nu.

I så fall behöver du en knapp per scenario, så enkelt är det. Två kronbrytare, eller fyra enpol/trapp. Eller nån annan kombination.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jo, men det hade varit smutt om typ en sådan här hade gått att använda på något sätt?

Vit kvadratisk tryckknappspanel med fyra knappar och en central ring, avsedd för styrning av elektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
Leif i Skåne
  • Laddar…
Men kan man sätta fjädrar på en 3x1p?

Vill man ha fyra knappar tror jag det är enklast med två kron i en kombinationsram.

T Tosse skrev:
Men kan man sätta fjädrar på en 3x1p?

Vill man ha fyra knappar tror jag det är enklast med två kron i en kombinationsram.
Tänkte samma sak, går kanske inte med fjäder? Konstigt här inte är fler svar i tråden i detta forum som annars verkar vara helt Plejd-tokigt :) tycker originalfrågan var kanska relevant - kul så att man kan sätta scener i Plejd, men det känns ju inte som den optimala lösningen att gå och slumpmässigt dubbelklicka på lite vanliga strömbrytare här och var för att åstadkomma det i sitt nya "smarta" hem.

Jag förstår inte problemet, kanske därför det inte blir några svar... :D

Bästa svaret

Plejdens ingångar vill ju ha en spänning på 230V (och då självklart från samma fas som den spänningsmatas med). Signalpanelen som du länkar till jobbar ju med spänningar mellan 12-24V. Det går ju att lösa men då skulle du ju behöva fyra reläer kopplade till var och en av utgångarna på signalpanelen, för att styra ingångarna på Plejdarna (som du behöver 2 av). Det får ju inte direkt plats i en apparatodosa det där. Men i centralen kan du ju ha prylarna om du nu hemskt gärna vill ha just den panelen. Där kan du ju lämpligtvis ha trafon till signalpanelen också.

Plejd är ett "eget" system, därav ganska få möjligheter att få till andra lösningar än återfjädrande knappar.

Om du sätter 2 st 3x1-pol i en 2-facksram har du möjlighet till 6 st scenarion, 12 st om du ändå kan tänka dig dubbelklick.
https://www.bauhaus.se/exxact-stromstallare-3x1-pol.html

12 scenarion får du med 4 st 3x1-pol i en 2x2-facksram. Då lär det behöva märkas upp på ett bra sätt.
http://ehandel.elektroskandia.se/Katalog/Detaljer/529820/1822374?b=1

Vill du lyxa till det går det att fälla in en iPad mini eller liknande i väggen.

Det går utmärkt att sätta fjädrar i 3x1-pol brytare (i Exxact iaf, vet inte hur det är med Elko.).

Hej, Tack för svar. Juffo's svar var väl det jag var ute efter. Relä/trafo i centralen skulle kunna göra detta möjligt. Ganska kostsam lösning men i min värld den mest praktiska och logiska lösningen. (Och med hästlängder snyggaste installationen) Men det förutsätter plats och dragning av 2st typ telekablar? Måste kika om detta är möjligt,

Det du skriver müssli är en lämplig lösning på problemet, om än, som du är inne på, ganska rörig lösning för barn och ej teknikintresserade. Dock osäker vad du menar med 6scenarion, borde det inte bli 3 scenarion som antingen är av eller på?
Samt med återfjädrande 6 scenarion men där ett borde vara vikt till "all off"?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.