Undercentral i garage

2k läst  33 svar

1. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    Inför kommande renovering av verkstaden/garaget så undrar jag över elen. Har en huvudcentral inne i huset och en undercentral i garaget. Tankarna går på att sätta ett trefas uttag i verkstaden för lite tyngre maskiner. Vill även kunna köra min högtryckstvätt på ett enfas uttag. Vet att det är enklast att be en elektriker komma, men vill ha lite kött på benen först. Bifogar bilder på huvudcentral och undercentral.

Kan en elektriker på ett enkelt sätt sätta upp ett trefas uttag i verkstaden eller kräver det mer omfattande ingrepp? Jag misstänker att undercentralerna är säkrad med 10A.

Vi har bara bott i huset 1månad.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    9210AEDA-902B-4CEF-A3DA-2B8B3CE94728.jpeg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    FDA707CD-C967-492E-9B11-698208D3EEE6.jpeg

2. P
    Medlem · Nivå 10
    Skruva ut en säkring och se vad som sitter där? om de är 10 eller 16.

Det ser ju ut som att du har 3fas draget ut, men frågan är ju vad det är för kabel, är det 5x1,5kvadrat kabel så går det ju inte säkra upp.

Men ska du renovera garaget så är det väl lämpligt att även renovera elen.

• Laddar…
  3. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    Skruvade ut en säkring, 10/500 står det.

Ja, elen kommer också renoveras. Men först kommer huvudcentralen bytas ut snart till en ny och sätta in jfb. Kabeln som går ut till garaget är ganska grov.

4. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Kolla om garagekabeln är 2,5 kvmm. Det borde stå på kabeln någonstans, typ EKK 5G2,5 eller så. Om den inte är det, går den i ett rör så den är lätt att byta?

Du kan förvisso köra ett trefasuttag på 10 A säkringar också men du får naturligtvis inte ut mer än så då. Detta kan vara bra om man har en liten trefasmotor man vill köra men inte kan säkra upp av någon anledning. Uttaget bör nog märkas tydligt då att det är avsäkrat 10 A.

5. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    Synade kabeln nu, står EKLK 5G2.5 på den. Då bör undercentralen kunnas säkras upp till 16A? Säkringarna i huvudcentralen är 16A.

6. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Med mycket stor sannolikhet (typ 99%) går det bra men helt säker kan man inte vara utan ytterligare information (förimpedans, ledningslängd, förläggning). Kolla gärna vad du har för passdelar i lilla centralen till garaget, det kanske redan är 16 A (gråa) och någon har satt i 10 A säkringar för att det var det som fanns hemma.

Nu när jag tittar närmare så är kabeln till garaget redan säkrad 16 A i det du kallar huvudcentral. I nästa central, som då sitter i garaget, sitter tre 10 A säkringar. De sitter troligen där för att man använder 1,5 kvmm ledningar i garaget. Det går utmärkt att sätta ett trefasuttag direkt på inkommande matning till garaget eftersom det då blir avsäkrat av samma säkringar som hela matningen.

7. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    Tack för informativa svar!

Ledningslängd är ~7meter. Röd passdel sitter där idag. Så antagligen har de använt 1,5kvmm till garaget.

Du menar alltså att elektriker bör kunna sätta ett trefas uttag ”ovanför” centralen i garaget och man kan då behålla centralen som den är? Såg att elbutik hade ett trefasuttag jombinerat med ett schuko.
    https://www.elbutik.se/product.html...8J6uAU6RCxerdK0CyXGOYWiAQT8K3aVxoCW0AQAvD_BwE

8. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Ja. Jag skulle dock avråda från ett kombiuttag på en trefasgrupp som är skyddad av diazed pga risken för bakmatning vid en trasig säkring. Om du förstår vad det innebär och tycker att risken är acceptabel är det iofs bara att köra på, det finns inget förbud.

En elektriker kan enkelt sätta ett trefasuttag innan säkringarna som finns i garaget.

• Laddar…
  9. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    Saken är den att centralen i huset kommer bytas ut nu inom kort till en normcentral. Då pratade elektrikern om att sätta en 3polig dvärgbrytare till garaget. Då bör det vara lugnt? Om jag nu förstått saken rätt med bakmatning.

10. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Japp, det löser hela problemet.

Nackdelen är att en trepolig dvärgbrytare har lite sämre tolerans för överlast kortare perioder (om man gillar att köra trögstartade maskiner).

• Laddar…
  11. J
    Husägare · Nivå 7
    Ja, men uttaget ska då skyddas av jordfelsbrytare, det är lätt att glömma. Dels är det tveksamt om detta är utökning av befintligt. Uttaget ska annars uppfylla dagens regler. Dessutom är uttaget tänkt att tjäna elektrisk utrustning utomhus, då krävs också JFB.

• Laddar…
  12. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    Tack för svaren och att du tog dig tid! Får ta detta med elektrikern när de kommer och ska byta centralen!

Finns där någon i att byta centralen i garaget till en normcentral?

13. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    När de ska byta centralen i huset kommer de sätta två jfb. En till huset och på centralen i garaget. Så den biten bör vara löst.

14. J
    Husägare · Nivå 7
    Ja det tycker jag du ska göra. Då lägger du allt över JFB, samt sätter en 3-polis dvärgbrytare för 3-fasttaget.

15. J
    Husägare · Nivå 7
    Lägg inte ett helt hus på en JFB. Be om minst 2 samt tillse att huvudledningen till garaget ligger utanför jfbn i huset. Grupperna i garaget bör skyddas av JFB monterad i garaget.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: