och hittade lite dosor under tapeten. De har andra färgsättningar än vad jag är van med. Fundering är ju jord, fas och nolla från förr. Nolla fanns väl inte ens då?
På den översta ser jag även en grå kabel samt den bruna som bara verkar löpa igenom.
Den undre blev lite suddig , men den gröna är inte en klassisk grön/gul utan helt grön
Ska bryta i hela huset och byta dem till wagos så kanske jag ser lite bättre vad det är, men är mest nyfiken om jag har jord till öv för ett eventuellt bubbelbad?
/Micke
På den översta ser jag även en grå kabel samt den bruna som bara verkar löpa igenom.
Den undre blev lite suddig , men den gröna är inte en klassisk grön/gul utan helt grön
Ska bryta i hela huset och byta dem till wagos så kanske jag ser lite bättre vad det är, men är mest nyfiken om jag har jord till öv för ett eventuellt bubbelbad?
/Micke
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nolla har alltid funnits.Z ZeroX66 skrev:
Spänning definieras som skillnaden mellan potentialen hos två ledare. Potential är hur mycket laddning det finns i en punkt. Om du kopplar ihop två ledare med olika potential kommer laddningarna att fördela sig jämnt över båda ledarna och potentialen blir lika. När laddningarna flyttar på sig så kallar vi det ström. I ett elnät tillförs hela tiden nya laddningar från generatorerna hos elproducenten och därför minskar inte potentialen hos fasledaren trots att det går en ström av laddningar när naturen försöker fördela dem jämnt mellan ledarna.
Nollan är helt enkelt den ledare som har den potentialen noll. Noll i det här sammanhanget är samma potential som jord i naturen. Det vill säga att det finns normalt sett ingen potentialskillnad mellan nollan och något annat och därmed är den inte heller spänningsförande. Fasledaren däremot har en potential som varierar mellan plus och minus 230V. Eftersom potentialen är 0 i nollan blir spänningen mellan fas och nolla samma som fasledarens potential (230 - 0 = 0). Det är när du kopplar samman fasledaren och nollan och därmed skapar en sluten krets som laddningen börjar flytta sig från fasledaren med en högre potential till nollan som har en lägre potential. Så för att det över huvudet taget skall gå ström i ditt enfassystem så måste du ha en nolla. Nollan har alltså alltid funnits i vårt elsystem.
Edit: Angående dina kopplingsdosor så skall man aldrig utgå från något med färgerna. Man kan gissa och sedan kontrollmäta och följa ledningarna till man listat ut vad som är vad. Din första dosa får jag inte ihop. Jag gissa på att det är trefasgrupp som delas upp på flera enfasförbrukare. Längst uppp till vänster: Brun+Blå = L1+N, längst upp till höger: Grå+Blå = L3+N, längst ned till vänster: Svart+Blå = L2+N). Problemet med den gissningen är att jag inte ser någon blå ledare längst ned till höger där matningen i så fall borde komma in, utan det ser enbart ut att vara tre fasledare och inget mer. Iställer ser det ut som den blå ledaren kommer in från höger bakom torix:arna. Så jag får inte ihop det.
Redigerat:
Det ser inte ut att finnas jord i någon av de dosorna. Och definitivt inte jord över. Hur mycket ström drar bubbelbadet? Det bör nog ha en egen grupp från centralen.
Angående färger gissar jag att svart är fas, blå är nolla och resten är tändtrådar. Men det är just en gissning. Och det måste inte vara lika i alla dosor.
Angående färger gissar jag att svart är fas, blå är nolla och resten är tändtrådar. Men det är just en gissning. Och det måste inte vara lika i alla dosor.
Det strukturerade sättat att angripa det här är:
Ta inte det här som en definitiv guide för alla situationer, utan se det mer som ett exempel på hur man får tänka och jobba för lista ut vad som är vad samt en bra illustration över hur man bör tänka istället för att förlita sig på färgerna. Ofta får man även försöka följa dosorna bakåt till matningen på samma sätt. Är det trappkopplingar, trappbelysning, astrour, omlppplare osv. så kan det blir ändå rörigare. Lägg till lite olika färgstandarder så blir det ändå roligare. Jag skriver "roligare" för att jag faktiskt tycker det här är roligt. Det är lite som att lösa korsord, lägga pussel eller lösa ekvationer: Ett trevligt och lite utmanande pyssel! ;-)
- Lista hur många rör du har
- Lista vilka ledare som går i vilket rör
- Lista vilka ledare som är sammankopplade med varandra
- Slå av strömmen
- Koppla loss alla ledare från varandra
- Slå på strömmen och var väldigt försiktig!
- Använd en bra beröringsfri spänningsprovare för att identifiera dosans inkommande matning genom att ta reda på vilka ledare som är spänningsförande . Har du spänningsförande ledare från mer än ett rör är något troligtvis tokigt och du måste följa de spänningsförande ledarna bakåt för se var de kommer ifrån.
- Om det finns mer än en spänningsförande ledare i matningen så mät mellan dem för att avgöra om det är olika faser. Är det inte det kan det röra sig om obruten fas och en eller flera tändtrådar, eller så är det helt tokigt. I vilket fall behöver du då följa dem bakåt och se vart de kommer ifrån.
- Slå av strömmen.
- Vid det här laget har du en hyfsad bild av nolla och fasledare. Finns det jord är utmaningen sedan att skilja nollor ifrån jordledare. En annan utmaning är om du har tändtrådar eller mellantrådar där spänningen för ögonblicket är bruten. Så att identifiera och skilja de icke spänningsförande ledarna är lite av en utmaning.
- Följ de utgående ledarna och försök identifiera vart de leder, och upprepa processen med alla de dosorna tills du når ändpunkten.
Ta inte det här som en definitiv guide för alla situationer, utan se det mer som ett exempel på hur man får tänka och jobba för lista ut vad som är vad samt en bra illustration över hur man bör tänka istället för att förlita sig på färgerna. Ofta får man även försöka följa dosorna bakåt till matningen på samma sätt. Är det trappkopplingar, trappbelysning, astrour, omlppplare osv. så kan det blir ändå rörigare. Lägg till lite olika färgstandarder så blir det ändå roligare. Jag skriver "roligare" för att jag faktiskt tycker det här är roligt. Det är lite som att lösa korsord, lägga pussel eller lösa ekvationer: Ett trevligt och lite utmanande pyssel! ;-)
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Du måste mäta sig fram till vad som är vad. I mitt hus är fasen oftast vit och noll svart, gul och grön tändtrådar och jord oftast röd.
Riktigt spännande blev det när fasen bytte färger i varje dosa. Typ svart-vit-brun-vit. Då måste man tänka till ordentligt. Eller i garaget när röd var tändtråd i en dosa, men jord i en annan
Mao, mät
Riktigt spännande blev det när fasen bytte färger i varje dosa. Typ svart-vit-brun-vit. Då måste man tänka till ordentligt. Eller i garaget när röd var tändtråd i en dosa, men jord i en annan
Mao, mät
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Då går jag mot strömmen och rekommenderar mät inte - det leder bara till missförstånd och frågor kring hur man ska tolka resultatet. Börja med att titta i dosor för att få en bild av kretslösningen. Då får du enkelt svar på vad varje ledare har för funktion och vilken färg som används. I ett gammal hus kan man få överraskningar som inte hade gått att mäta sig fram till. Därefter kan man mäta om man vill för att bekräfta det man ser, inte för att ta reda på hur det är kopplat för det kräver lite kunskap om anläggningen.
Man behöver heller inte lossa på några toppklämmor - det är bara dumt. Men gamla Torix som på bild bör man känna på ifall de eventuellt glappar. Är de gjorda av en riktig yrkesman så är de fullt tillförlitliga och byte till modern Wago tillför ingenting. Det är bara om man behöver koppla om eller utöka som man bör byta eftersom det är svårt att lägga till en tråd i en befintlig toppklämma av detta slag.
Ta sedan och kolla vad bubbelbadet kräver i form av ström och JFB etc. Därefter se du till att få fram en sådan gruppledning. Det bör normalt vara en egen grupp.
Man behöver heller inte lossa på några toppklämmor - det är bara dumt. Men gamla Torix som på bild bör man känna på ifall de eventuellt glappar. Är de gjorda av en riktig yrkesman så är de fullt tillförlitliga och byte till modern Wago tillför ingenting. Det är bara om man behöver koppla om eller utöka som man bör byta eftersom det är svårt att lägga till en tråd i en befintlig toppklämma av detta slag.
Ta sedan och kolla vad bubbelbadet kräver i form av ström och JFB etc. Därefter se du till att få fram en sådan gruppledning. Det bör normalt vara en egen grupp.
Kan bara hålla med Bo kladda inte med detta det är inga konstigheter snarare välgjort och bra utfört. Färgerna helt normala för något gjort perioden 70-80-tal in mot första halvan 90-tal.
Om du vill kan du mäta lite men lossa inget om det inte behövs för att göra om eller ändra. Ingen jord i sikte heller så dra fram ny matning till badet. Det är bra även av andra skäl för en större enstaka förbrukare. Och tänk på möjligheten att få in jordfelsbrytare om det inte finns.
Om du vill kan du mäta lite men lossa inget om det inte behövs för att göra om eller ändra. Ingen jord i sikte heller så dra fram ny matning till badet. Det är bra även av andra skäl för en större enstaka förbrukare. Och tänk på möjligheten att få in jordfelsbrytare om det inte finns.
Grymma svar 
Låter det vara som det är och inser att vi inte har ngn jord dit. Ska ju byta kontakterna som har pajat i insticket så då får det bli utan jord. Min förhoppning var att jord var draget innan.
Ja , badet kan nog dra upp till 2000w så det är nog klokt att ta en egen fas på detta. Har 3 olika faser till tvättstugan under och har en ledig där med egen 10A propp. Kanske kan gå att dra vidare direkt upp därifrån istället. Får kolla med elektrikerr vad de anser.
JFB i hela huset numer. Byggt 1978.
Låter det vara som det är och inser att vi inte har ngn jord dit. Ska ju byta kontakterna som har pajat i insticket så då får det bli utan jord. Min förhoppning var att jord var draget innan.
Ja , badet kan nog dra upp till 2000w så det är nog klokt att ta en egen fas på detta. Har 3 olika faser till tvättstugan under och har en ledig där med egen 10A propp. Kanske kan gå att dra vidare direkt upp därifrån istället. Får kolla med elektrikerr vad de anser.
JFB i hela huset numer. Byggt 1978.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden