Hej!
Jag bor i en lägenhet och har nyligen renoverat köket, inklusive bytt spiskåpa till en Franke 602-16. Mitt gamla fläktaggregat har jag alltså kvar vilket är en KFB 140 S Systemair. Har införskaffat mig en snabbkontakt men förstår inte riktigt hur dem två lirar ihop. Franke 602-16 matas med en 4-ledare där svart är styrledning för centralfläkt. Snabbkontakten har 5 poler medans KFB matas med en enkel 3-ledare från uttag just nu.
Hur får jag ihop det?
Jag bor i en lägenhet och har nyligen renoverat köket, inklusive bytt spiskåpa till en Franke 602-16. Mitt gamla fläktaggregat har jag alltså kvar vilket är en KFB 140 S Systemair. Har införskaffat mig en snabbkontakt men förstår inte riktigt hur dem två lirar ihop. Franke 602-16 matas med en 4-ledare där svart är styrledning för centralfläkt. Snabbkontakten har 5 poler medans KFB matas med en enkel 3-ledare från uttag just nu.
Hur får jag ihop det?
Redigerade in en bild som jag hittade hos Franke nu. Känns som jag måste göra en koppling i dosa då spiskåpan ska ha direktmatning? Och svart ska alltså in på L1 i snabbkontakt?E etompau skrev:
Du har själv svarat på din fråga efter att du adderat Frankes anvisning om inkoppling. Svart är styrd fas till fläkten. Om jag inte tar helt fel så suger fläkten luft från två rum, köket och badrummet och blåser ut den ur huset i en egen kanal. Om jag förstår dig rätt har du före renoveringen inte kunnat reglerat luftflöden, utan fläkten har gått på full fart hela tiden. Kan det verkligen stämma? Det borde varit väldigt bullrigt. Din nya kåpa styr hastigheten på fläkten samt reglerar flödet från köket med spjäll. Hur bör framgå av bruksanvisningen. Texten nedan är kopierad från Frankes hemsida.
Spiskåpor för villa -14 och -16
Spiskåpor för villa är utrustade med spjäll som möjliggör injustering av grund- och forceringsflöde samt en transformator vilket gör att hastigheten på centralfläkten kan styras från spiskåpan. Dessa produkter används främst i villor. Förekommer i vissa fall även i lägenheter, där varje lägenhet har sin egen centralfläkt.
Spiskåpor för villa är utrustade med spjäll som möjliggör injustering av grund- och forceringsflöde samt en transformator vilket gör att hastigheten på centralfläkten kan styras från spiskåpan. Dessa produkter används främst i villor. Förekommer i vissa fall även i lägenheter, där varje lägenhet har sin egen centralfläkt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Detta stämmer helt, fick svar tidigare idag. Måste bara mäta upp snabbkontakten så jag vet vilken som är ständig fas och styrd fas!G Gamla gubben skrev:Du har själv svarat på din fråga efter att du adderat Frankes anvisning om inkoppling. Svart är styrd fas till fläkten. Om jag inte tar helt fel så suger fläkten luft från två rum, köket och badrummet och blåser ut den ur huset i en egen kanal. Om jag förstår dig rätt har du före renoveringen inte kunnat reglerat luftflöden, utan fläkten har gått på full fart hela tiden. Kan det verkligen stämma? Det borde varit väldigt bullrigt. Din nya kåpa styr hastigheten på fläkten samt reglerar flödet från köket med spjäll. Hur bör framgå av bruksanvisningen. Texten nedan är kopierad från Frankes hemsida.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden