Jag försöker få TS att tänka på ifall det finns anledning att misstänka oegentligheter i här. Vi har inte den blekaste utifrån vårt synfält, det är en totalt okänd hypotetisk anläggning. TS måste själv bestämma sig för vilka antaganden han kan göra med tillräcklig säkerhet, det kan inte vi bestämma.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag försöker få TS att tänka på ifall det finns anledning att misstänka oegentligheter i här. Vi har inte den blekaste utifrån vårt synfält, det är en totalt okänd hypotetisk anläggning. TS måste själv bestämma sig för vilka antaganden han kan göra med tillräcklig säkerhet, det kan inte vi bestämma.
Det kan jag hålla med dig om att vi inte vet.
Det jag själv ansåg själv att förväxlingsrisken inte var så stor utifrån hans beskrivning av hur det såg ut.
Men han ska absolut veta vad som är vad innan han ens påbörjar något och vara säker på sin sak när han väl påbörjar installationen.
Jag var lite snabb, så till TS.
Börja med det som Bo skrev angående mätning.

Redigerat:
Då det finns en brun ledare i kabeln så är den inte lastgammal vilket höjer trovärdigheten rejält, om det nu är den enda ledaren förutom blå och "jord" som vi inte vet färgen på. Att se detta på plats gör också att man kan dra långtgående slutsatser. En kontroll (visuellt och mätning av spänningar) av hur denna kabel är matad tycker jag är obligatorisk. Vid denna referenspunkt kan man slå spiken i kistan, och det kostar så lite tid. Men är det en urkopplad kabel som man inte riktigt vet var den kommer ifrån så kan det bli jobbigare.

Och då inga undantagsregler gäller här så är t.ex JFB ovillkorligen ett krav enligt dagens regler. Med en JFB kan vi lätta på kontrollen av dimensionering av säkring vs kabelns area och längd.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då det finns en brun ledare i kabeln så är den inte lastgammal vilket höjer trovärdigheten rejält, om det nu är den enda ledaren förutom blå och "jord" som vi inte vet färgen på. Att se detta på plats gör också att man kan dra långtgående slutsatser. En kontroll (visuellt och mätning av spänningar) av hur denna kabel är matad tycker jag är obligatorisk. Vid denna referenspunkt kan man slå spiken i kistan, och det kostar så lite tid. Men är det en urkopplad kabel som man inte riktigt vet var den kommer ifrån så kan det bli jobbigare.

Och då inga undantagsregler gäller här så är t.ex JFB ovillkorligen ett krav enligt dagens regler. Med en JFB kan vi lätta på kontrollen av dimensionering av säkring vs kabelns area och längd.
Jag tackar för all hjälp, jag ska göra en skiss i morgon, självklart ska jag inte koppla nåt utan att vara säker på vad jag gör, vad skulle hända om man tex blandade ihop L med N. Och drar N till brytaren exempelvis?

Att förväxla L och N i en strömbrytare gör inte så mycket. Det är t.o.m tillåtet om man har en JFB. Men man får inte låta den risken finnas, dvs man måste ha klart för sig vilka ledare som är vad så att det blir fasen som kopplas via strömbrytaren. Det finns ju betydligt allvarligare fel som kan ske om man blandar ihop ledarna eller inte kontrollerar dess funktion, t.ex avsaknad av fungerande skyddsjord.

Hej. Har kopplat in grejerna men inte testat ännu. Men kopplade blå kabel från blå plint till vardera lampa. Och drog ner brun till brytaren och gick från brytaren med en vit kabel till den ena lampan och grå kabel till den andra. Blå är nollan. Det känns rätt iallafall. Ska nu koppla in takuttagen och är nyfiken på om det spelar roll vilken tråd som hamnar var... tänker mig exempelvis en ljusstacke kan du ju sätta på vilket håll du vill i ett vägguttag. Är det känsligare med ett takuttag med tanke på tändtråd???

• Haha
etompau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.