3 336 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
skåp i fasad och oklar kabel.
Ringer du syrran och tar det samtalet?H hempularen skrev:
Givetvis har han inte varit och fylleskruvat mer, men grejen i sig föranleder tydligen ett visst intresse och oro för elen i byggnaden.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Men beror oron på att han har gjort saker i huset tidigare? Eller har det bara väckt tankar på faran med el i största allmänhet?
Om hon är orolig, så kan hon beställa en kontroll av elen i huset av en elfirma, kallas för EIO kontroll. Jag vet inte exakt vad som kontrolleras, men det innebär kontroll av alla kopplingspunkter. Men det är omöjligt att kontrollera varenda sm av alla elledningar, utom genom att riva allt och börja om. Men en sådan test bör hitta dels åldersrelaterade fel, dels felkopplingar.
Den absolut största höjningen av säkerhet du kan göra är att se till att få en jordfelsbrytare installerad om det inte finns tidigare.
Om hon är orolig, så kan hon beställa en kontroll av elen i huset av en elfirma, kallas för EIO kontroll. Jag vet inte exakt vad som kontrolleras, men det innebär kontroll av alla kopplingspunkter. Men det är omöjligt att kontrollera varenda sm av alla elledningar, utom genom att riva allt och börja om. Men en sådan test bör hitta dels åldersrelaterade fel, dels felkopplingar.
Den absolut största höjningen av säkerhet du kan göra är att se till att få en jordfelsbrytare installerad om det inte finns tidigare.
Skrev det i posten ovan. Att han inte gjort mera.H hempularen skrev:Men beror oron på att han har gjort saker i huset tidigare? Eller har det bara väckt tankar på faran med el i största allmänhet?
Elen är bytt 2002, sedan dess har en del fräsch kulo kommit på.
Men är ingen anledning till oro mer än i alla hus. Dosor är snygga och hela, lite tajt och lite spända trådarna i någon dosa men skulle någon lossna går inte värden under.
Ser väl ut så i mer eller mindre alla hus där man byggt på elen utan att köpa större koppöingsdosor.
Den dosan med namn Danfos är en utegivare för Fjärrvärmen, det står säkert Danfos på reglercentralen, sen det med mätare/skåp eller annat, Får hyreslokalen och syrran egna EL-räkningar eller är det bara en som syrran får, betalar hyresgästen till syrran eller till EL-lev , i det första fallet är det med säkerhet en mätare ( undermätare ) till som ska läsas av och betalas till syrran per Kw/h
Haha, ser framför mig en redlös gammal fabrikselare med en plintmejsel nertryckt i bakfickan som dräller omkring i grannskapet och rafsar runt i alla kopplingsdosor han kommer åt.H hempularen skrev:
Klicka här för att svara