10 162 läst ·
28 svar
10k läst
28 svar
Få in en nätverkswitch i elskåp utomhus?
Då kommer ju en vanlig 5/8-portars PoE-matningsbar switch fungera fint. Matningen till den kan ju då göras från insidan via en vanlig PoE switch eller injektor.
Sådana switchar av vettig kvalitet borde inte kosta många hundralappar. Bäst av allt är att du inte behöver blanda in en elektriker.
Edit:
Kikade lite snabbt och hittade denna för 1200:- https://www.dustinhome.se/product/5011005694/unifi-switch-us-8
men jag vet att vi köpt en enklare Netgear-switch med 5 portar och PoE in, för 4-500 pix på jobbet. Dock hittade jag den inte nu på Dustin.
Edit 2:
Denna är kanske ännu bättre:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...e-stromforsorjd-gigabitswitch-5-portar-p61804
Sådana switchar av vettig kvalitet borde inte kosta många hundralappar. Bäst av allt är att du inte behöver blanda in en elektriker.
Edit:
Kikade lite snabbt och hittade denna för 1200:- https://www.dustinhome.se/product/5011005694/unifi-switch-us-8
men jag vet att vi köpt en enklare Netgear-switch med 5 portar och PoE in, för 4-500 pix på jobbet. Dock hittade jag den inte nu på Dustin.
Edit 2:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...e-stromforsorjd-gigabitswitch-5-portar-p61804
Redigerat:
Uppe i högra hörnet av mätarskåpet ser det ut som om det behöver ändras lite hur nätverkskablarna går.
Tänk på att vanlig nätverkskabel inte får ligga/gå i samma utrymme som enkelisolerade ledare. Under täckplåtarna så finns det både enkelisolerade ledare samt oisolerade kopplingsplintar.
Om nätverkskabel ska gå innanför plåtarna så måste dom gå i VPrör/flexslang.
Tänk på att vanlig nätverkskabel inte får ligga/gå i samma utrymme som enkelisolerade ledare. Under täckplåtarna så finns det både enkelisolerade ledare samt oisolerade kopplingsplintar.
Om nätverkskabel ska gå innanför plåtarna så måste dom gå i VPrör/flexslang.
Det här var smart!Anders243 skrev:
Då kommer ju en vanlig 5/8-portars PoE-matningsbar switch fungera fint. Matningen till den kan ju då göras från insidan via en vanlig PoE switch eller injektor.
Edit:
Kikade lite snabbt och hittade denna för 1200:- [länk]
Edit 2:
[länk]
Då skulle switchen kunna få ström ifrån nätverkskabeln som kommer inifrån.
Samt att det blir enklare att byta switch ifall den skulle gå sönder! Utan att blanda in en elektriker!
Nu är stora frågan ifall det ens finns sånna switchar som tål -20C, att lägga den i en tät låda känns inte så smart med tanke på sommartid.
Du har helt rätt! Jag ska påpeka det till elektrikern, märkligt egentligen då det tidigare gick telefonkablar i samma rör.Demmpa skrev:
Tack för alla tips!
Nu vet vi inte var du bor i landet, men dels så går det att isolera mätarskåpet lite på insidan med stenullsisolering, dels så avger switchen lite värme så om den sitter i ett utrymme där det inte är någon luftväxling så blir det inte lika kallt.
Bor i Stockholm.Demmpa skrev:
Isolerar jag med stenull för vintern så blir det säkert stekhett under sommartid. Eller?
Ska försöka hitta en switch som är anpassad för minusgrader istället, med PoE strömförsörjning. Det låter som klokast!
Borde väl finnas någon på marknaden.
Tack!!!
Har själv switchar i oisolerad vind, har byggt en liten låda med isolering och nyttjar värmeavgång från switchen, inga problem ännu efter 4 år. Bor i Sthlms län.StefanEriksson skrev:
Försöker svara på allt samtidigt:
*Elskåpet står i skugga.
*Inifrån till elskåpet går det ett litet rör som användes för fast telefoni tidigare. Oklart hur många nätverkskablar som kan få plats i denna, tippar på max 3-4st.
Behöver få in 5 nätverkskablar som ska användas till:
2st elmätare
2st till två olika stugor
1st extra (troligtvis förråd med liten z-wave hub utomhus)
*Bästa förslaget hittills är att använda PoE driven switch som Anders243 skrev. Tack!
*Alternativt är ifall man lyckas trycka in 3-4st kablar i samma rör så kan man dela på en till två tack till Jocke Best
Tack!!!
Redigerat av moderator:
Och du kan väl sätta två sådana TP-delare, och dela en kabel till två stugorna, då får de dock endast 100Mbit vardera, men det är väl den vanligaste hastigheten folk har på sina fiberabbonemang (jag har bara 10mbit, och klarar mig bra).StefanEriksson skrev:
Klicka här för att svara