Efter en situation där min syster haft en konstig elektriker i sitt hus har hon fått
"nojja " på elen i hela huset.
Detta innebär att jag får massa frågor jag inte kan svara på.
Tänkte lägga upp lite bilder här och se om jag kan få lite klarhet i några saker.
Vad är detta för kopplingarna, eller vad det nu är. Tycks gå en smal kabel till systemet för porttelefon, samt någon vänlig kabel ut.
Sen då vad är det för skåp i fasaden.
Jättetacksam om någon vet
"nojja " på elen i hela huset.
Detta innebär att jag får massa frågor jag inte kan svara på.
Tänkte lägga upp lite bilder här och se om jag kan få lite klarhet i några saker.
Vad är detta för kopplingarna, eller vad det nu är. Tycks gå en smal kabel till systemet för porttelefon, samt någon vänlig kabel ut.
Sen då vad är det för skåp i fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättetacksam om någon vet
Jag gissar att dosan på fasaden är en utomhusgivare som styr effekten på värmepannan i huset.
När det gäller skåpet i fasaden får du nog bättre svar om du kan öppna luckan och fota hur det ser ut inuti.
När det gäller skåpet i fasaden får du nog bättre svar om du kan öppna luckan och fota hur det ser ut inuti.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Den fyrkantiga burken "Tufvasson" är en nätdel som skapar en 24V dc spänning, troligen för att driva porttelefonen, om du ser att kabeln går dit. Och under den sitter en vanlig kopplingsdosa. Jag antar att du har elcentralen uppåt i bilden. Då ser man att det kommer en kabel från centralen som matar kopplingsdosan, från dosan går en kabel till nätdelen, och det ser ut att gå ut två kablar som driver annat i huset.
Skåpet i fasaden skulle kunna innehålla elmätaren.
Skåpet i fasaden skulle kunna innehålla elmätaren.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Vad var det för konstigt med elektrikern?
Finns två elmätare o huset. Den i skåpet skulle kunna vara den första.H hempularen skrev:
Sen sitter en till på baksidan där en frisör hyr en lokal.
Men det innebär i så fall att den mätaren sitter efter den mätaren i skåpet.
Luckan på fasaden ser ut som en låda för Telefon. Kan ev användas av fler på samma gata.
Skulle absolut kunna stämma. Har tidigare letat efter någon dosa eller inkommande telefonlinje.snuttjulle skrev:
Ska finnas två olika linjer. En till frisören och en till syrran i huset.
Antagligen går det i väggen sen. För finns inga synliga kablar i närheten av proppskåp och annan ominstallation som sitter innanför.
Elen kommer dock från marken.
Om det nu är en hyreslokal i huset är det stor möjlighet att det i den luckan sitter en plint med 10 par där inne. Låt den sitta utan åverkan. Nyckel har de som behöver in i den.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Men bara för att fyllot inte lyckades koppla en IR sensor (eller vad det var) rätt, så finns det väl ingen anledning att vara nojig över resten av elen i huset? Eller har fyllot varit framme på fler kopplingar?