Trappkoppling?

515 läst  13 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej,

När jag plockade bort ytskiktet från trapphuset och skruvade loss brytaren så fick jag se denna koppling. (Se bild ) Jag har två lampor som tänds och släcks med två brytare. Som ni ser på bilden är det draget en gul kabel (tändtråd?) från lamputtaget till brytaren och en vit kabel som går vidare ner i röret (nollan?). Jag har mätt mot jord och fick 230v mot svart (fas?) när brytaren är avstängd och 230v mellan jord och blå (tändtråd?) Och 230v mellan jord och gul när brytaren är på. Men nu till min fråga, den gula kabeln går in och sedan vidare, hur skulle man koppla detta till en nyare 1polig trappbrytare ?

Mvh Philip

2. H
    Medlem · Nivå 8
    Mera kablar bakom brytaren , sitter det ett vägguttag vid golvet ?

3. E
    Medlem · Nivå 16
    Koppla på samma sätt är det enkla svaret.
    Sannolikt fas som ligger dubbelt på den övre plinten.
    Nolla har du inte i brytaren.

4. C
    Medlem Nivå 1
    Inget vägguttag och ingen mer kabel som inte syns på bild förutom den vita kabeln som går från lamputtaget och förbi brytaren.

5. E
    Medlem · Nivå 16
    En ny trappomkopplare fungerar på samma sätt som en gammal.
    Har du lite känsla kan du enkelt kontrollera hur din gamla brytare fungerar mha ett mätinstrument.
    Sedan koppla den nya på samma sätt.

6. C
    Medlem Nivå 1
    Så som jag uppfattade det så är blå och gul obruten fas eftersom det visar 0v i avstängt läge men 230v när den är på, medans svart visar 230v när brytaren är på och av. Så om jag skulle koppla på samma sätt som innan (finns inga symboler på den gamla brytaren) så är det svart till F, båda gula till en pil, och blå till en pil?

7. E
    Medlem · Nivå 16
    Obruten fas kan väl inte visa 0 V mot jord? Där ska du ha 230 V konstant.
    Nä, jobba lite mer med dina grejor och läs på hur det hänger samman. Kjell & Co har bra bilder.

8. C
    Medlem Nivå 1
    Bruten fas*

9. A
    Medlem · Nivå 8
    Om du har gul vid lamputtaget är det troligen en spartrapp med gul tändtråd(ar), blå mellantråd och svart fast fas

• Laddar…
  10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Hm, du skriver att det går en vit kabel ner i ett rör, visst går det minst en kabel till i samma rör?

Har du kollat vad du har för färger på kablarna vid lamputtagen?

Det här är en elinstallation ifrån tiden då färgerna kunde vara precis vad som helst.

11. C
    Medlem Nivå 1
    Ja, från lamputtaget är det vit och gul. Svart, vit,gul och blå går i röret. Jag har kollat lite mer och ser att vit går till en kopplingsdosa och är ihopkopplad med flera neutralledare. Svart försvinner (till central kanske som sitter under trappen) gul går till kopplingsdosa och går ihop med en grön och en svart kabel. Den svarta går till nästa lampa och den gröna går till den andra brytaren. Den blåa kabeln går också in i kopplingsdosan och vidare till nästa brytare. Och den svarta kabeln i nästa brytare går upp till en annan kopplingsdosa och är ihoptvinnad med flera svarta. Blev lite rörigt kanske men låter det inte som en sparkoppling ? Isåfall är det väl gul och svart till varsin pil och blå till L på första brytaren. Och på andra brytaren blir det grön och svart till varsin pil och blå till L? (Ifall jag byter till nya brytare med dem symbolerna)

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det verkar
    Lite nyfiken blir jag varför du vet att det är flera neutralledare. Färger betyder typ nästan ingenting i fall som dessa.

Eller tja, färgerna ger ledtrådar och därmed en starthypotes.

Men vanligast under de åren dessa färger användes var att svart var fas och vit nolla, eller tvärtom (mest beroende på ort). Röd var vanligt som skyddsjord, men kan i praktiken vara vad som helst.
    Jag brukar börja fundera i sådana här fall på om detta kan stämma, och verksam i Uppsala som jag är brukar jag först misstänka svart som fas och vit som nolla (en elektriker i sthlm tänker tvärtom).

När du skriver att gul går till lamputtaget och vit rakt förbi brytaren till lampan så verkar gul vara tändtråd och vit nolla.
    Det är det absolut rimligaste. (tyvärr finns det någon olaglig variant på koppling där nollan bryts, inte fasen, då kan det bli ännu stökigare)

Men fortsätter jag på denna hypotes så bör svart vara obruten fas till brytaren och blå då vara mellantråd till den andra brytaren i trappkopplingen, som då alltså är en sparkoppling (om jag nu minns rätt hur de tre terminalerna på den brytaren är organiserade).

En sak som då är märklig är varför den gula övergår till grön och svart, och framförallt varför den grenar till två kablar, det verkar betyda att det finns ytterligare en lampkontakt som får ström från denna trappkoppling.

13. C
    Medlem Nivå 1
    Det finns ett lamputtag över brytaren jag visade på bild, och så finns det en armatur i källaren. Dessa två släcks och tänds med två brytare. Att jag antog att den vita är neutral är för att från armaturen går det en svart och en blå kabel. Den blåa kabeln är ihop med den vita, och några fler blåa och den svarta kabeln från lampan går ihop med den gröna och gula. Och den gröna kommer från den andra brytaren. Hoppas bilden blev lite dyligare nu.

Har även en bild på den andra brytaren såg jag nu och sen tog jag en bild på kopplingsdosan som sitter över armaturen.

På bilden längst upp till vänster ser man att svart, grön och gul går ihop.

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag passar på att skicka upp en bild på tre trappkopplingar här.

Den otillåtna är den jag tänkte på ifall man bryter på nollan istället för fasen. Jag tror dock att du har sparkopplingen hos dig, som i denna bild kallas "snålvariant".
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    trappkopplingar.jpg

Redigerat 13 feb 00:18
    • Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: