S
Soltorp40: Formellt krävs det jordfelsbrytare (JFB) även på 32A uttag numera, tidigare var det 16A och lägre. För tillfällig installation, typ gummikabel och bygglådor, krävs JFB "över allt" Hur gammalt/modernt är mätarskåpet? I ett modernt mätarskåp finns plats för att montera JFB, och sedan kan man ta en gummikabel ut till en 32A hona som pluggas in i en byggcentral (25A). Jag utgår från
17 svar · 2,5k läst
S
El
Soltorp40: Förslag: Ta dit en elinstallatör direkt! Låt honom klippa bort ALLT som syns på bilden, låt elektrikern ordna med ett 3-fasuttag, 32A, direkt på inkommande som tillfällig matning under renoveringsarbetet. För att uppfylla dagens regler (på tillfällig anläggning) krävs det en jordfelsbrytare, så låt elektrikern sätta en liten 4 moduls kapsling där huvudbrytaren sitter nu (längst
27 svar · 4,5k läst
·
S
Slugge: [citat] Håller med, andra möjliga felvägar skulle kunna vara mellan spänningsförande ledare tillhörandes olika JFB-kretsar, i egen central eller skilda, till exempel grannens, även inräknat PSA/PSB som är en form av JFB. Men säkerligen >99,99% jordfel.
26 svar · 12,0k läst
·
G
Gusten_Gnuk: [citat] Ja, det är klart förstås. Behöver man jord kan den ju bara gå förbi. Precis, det är en puck som ligger i en dosa. Tack!
8 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Men, det står i första inlägget att när du tände i garaget, så löste jordfelsbrytaren i huset, och huset slocknade, men inte garaget? I så fall har du en väldigt allvarlig felkoppling.
14 svar · 2,8k läst
·
Mazen
Mazen: Vill minnas att man trycker in flikarna samtidigt som du skruvar motsols.. kan isf ha fel :D Edit: nej det räcker med att trycka in flikarna
2 svar · 2,1k läst
·
I
InsidersUnited: 30 minuter om jorden går dit den ska, men det är om jag gör det, och jag är inte elektriker haha
38 svar · 5,1k läst
·
useless
useless: Nä, nu har ju TS hittat en anledning att köpa ett nytt elverktyg. Då ska han inte prova något annat...
11 svar · 4,6k läst
·
I
Intresserad22: Det låter väldigt klent. Skulle råda dig till att välja något kraftigare.
5 svar · 1,2k läst
Müssli
Müssli: [citat] Helt rätt. Varken EKK, EQQ eller EXQ får läggas i rör i mark.
12 svar · 10,0k läst
alm82
alm82: [citat] Ja, det följer med centrumplatta till elko rs
5 svar · 3,4k läst
S
Soltorp40: [citat] Prova med en "matarpump" dränkt i sjön, som hjälper till att lyfta vattnet upp till tryckpumpen! Metoden används till och med i en del bilar, med matare i tanken och tryckpump för insprutningen sedan. Exempelvis denna sägs ju ge 600 l/h = 10 l/min, borde vara lagom för att mata den Du pekat på:
29 svar · 8,7k läst
·
E
elmont: Håller helt med föregående, det är jobb som man om möjligt avstår ifrån. Inte minst för att slippa risken att bli beskylld för att ha gjort ett dåligt jobb om/när nått i installationen blev fel.
62 svar · 9,1k läst
·
R
rådmottagare: Som amatör tycker jag att det ser illa ut med kåpan avplockad och strömbrytaren påslagen? (retas lite...)
48 svar · 12,3k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Förra inlägget var för 4 år sedan ! Kolla noga innan ni kommenterar på liknande ärende, dom kan vara gamla.
24 svar · 17,9k läst
·
blackarrow
blackarrow: Motståndets ben ser avklippt ut. Ren och fin kopparyta, inte bränd. Vad skulle lukta på det kretskortet? Lukta på motorn. Låter på beskrivningen som den skulle kunna ha bränt. Vad hände innan missödet? Vad har du dammsugit? Det kan börja med att motorn minskar i varvtal, med ett surrande krävande ljud, ett lager går trögt, motorn blir överbelastad , "bränner" och börjar lukta.
9 svar · 5,4k läst
·
N
noone70: Har en rulle med 20 slang, lika bra att använda den då. Kan ju knappast skada :)
4 svar · 5,6k läst
A
anders.ostling: Jag orkade inte krångla kan har köpt ett nytt. Tack för alla tips!
6 svar · 4,8k läst
M
Murkla1949: Man ska väl följa upp också. En gummikabel med stickkontakt från Clas Ohlson löste problemet. Kabeln var dessutom oväntat mjuk och följsam för de 49 spänn den kostade.
17 svar · 3,7k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Vit tändtråd används när lampan ska ge ett vitt sken.
20 svar · 96,1k läst
·
K
knipo: En annan fråga. När jag sågade upp hålet så sågade jag hål i plasten mellan isoleringen o väggen. Kan jag strunta i det, eller skall jag ta ny plast o trä över slangen o försöka tejpa fast igen?
37 svar · 8,1k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jo det där är de riktiga läckerbitarna. :)
271 svar · 42,2k läst
·
Bronken
Bronken: Thanx. Bra svar. Tack, då får det bli en handske (om jag inte ångrar mig på den punkten) i anslutning till skåpet, förutsatt att elektrikern tycker att jag har plats/kräm så det räcker för detta också ;-)
8 svar · 1,2k läst
R
Revoman: [citat] Tack då har jag tänkt rätt. Vill ju att det ska va snyggt också:D
2 svar · 2,4k läst
·
A
aweste00: [citat] OK, tack!
2 svar · 5,1k läst
·
E
elmont: Att använda en femledare för fas och tre tandtrådar är helt ok, lös tråd i en kanal må vara tillåtet men är det sista alternativet.
7 svar · 5,1k läst
snuttjulle
snuttjulle: Vad jag kunde se över axeln när han mätte va alla värden oändligt. Och då jag bara har vana från att megga på Telekabel med visst kondensatorutslag vid inkoppling reagerade jag lite. Men som sagt inga fel som syndes. Gnagare i rör skulle isåfall vara i skåpet vid gatan då det röret som jag såg vid dräneringen mynnar på ett ställe som en gnagare skulle komma åt då det slutar
28 svar · 4,3k läst
G
guggen: [citat] Har en sådan och är mer än nöjd.
21 svar · 15,0k läst
·
Immobil
Immobil: Klart vi vill se bilder.
4 svar · 5,0k läst
·
H
Husqvarna220Ac: [citat] 10st uttag ovanför köksbänken??? Vi har 2st, räcker gott, typ brödrost/elvisp..klart! Extrajobben blir ganska dyra, skulle vänta med Spabad/Attefallshus/Laddstolpe, om det inte skall göras direkt, man hinner fundera/ändra sig, ang om det ska göras eller vart..vi drog solcellsanläggning direkt till en central i förrådet, därifrån matas Spabadet och kommande komplementbostad.
13 svar · 7,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.