Hej, har köpt Heatlights halogenvärmare(terrasvärmare) och så har jag köpt till heatlight dimmer till den. Min fråga är om det är OK att mata gå ut med en 3ledare till vägguttaget som värmarens stickkontakt ska vara inkopplad i och sedan från vägguttaget gå med en 4ledare till Dimmern och i dimmern bygla nollan(se bild), alltså fast fast till dimmern + tändtråd. Eller måste man ha en separat matning till dimmern och sedan gå till vägguttaget? Fråga gärna om ni inte förstår vad jag menar då jag har lite svårt att förklara vad jag menar.
På supplysidan kopplar du in spänningsmatning antingen med ekk (fast anslutning) eller med en anslutningssladd (3×1,5 förmodligen). På loadsidan kopplar du antingen in en vanlig hon-kontakt med lämplig kabel där du ansluter din värmare, eller så kör du fast andlutning där... det hela beror på var vill du ha din "dimmer" i förhållande till din värmare. Du ska inte bygla nåt, och inte ha nån 4-ledare nånstans.
Men varför kan jag inte gå in med en 4ledare, fas och nolla på supplysidan sen tändtråden på Loaden och bara bygla nollan? Vad är skillnaden lixxom? Anledningen till att jag vill göra detta är för att jag inte vill klamma så mycket kabel, tycker inte det är snyggt. Men om det inte går så har jag ju inte mycket till val. Tack för ditt svarS sunqan skrev:På supplysidan kopplar du in spänningsmatning antingen med ekk (fast anslutning) eller med en anslutningssladd (3×1,5 förmodligen). På loadsidan kopplar du antingen in en vanlig hon-kontakt med lämplig kabel där du ansluter din värmare, eller så kör du fast andlutning där... det hela beror på var vill du ha din "dimmer" i förhållande till din värmare. Du ska inte bygla nåt, och inte ha nån 4-ledare nånstans.
Förstår inte problemet dosan har ju ingång för två kablar. Men javisst - förmodligen går det att använda en 4x1,5 du behöver nog inte bygla nåt heller -du kan inte bygla, sätter du två kablar i samma anslutningshål riskerar du dålig kontakt och brand eller värre. Så om du ska bygla blir det att klämma in en wago.
Sedan blir det spännande i andra änden. Hur tänker du ansluta matningen och hur tänker du ansluta lasten?
Sedan blir det spännande i andra änden. Hur tänker du ansluta matningen och hur tänker du ansluta lasten?
Rent generellt ska du inte mata uttag av normaltyp via dimmer det är grundläggande. Men rent funktionellt, tekniskt är det inget som hindrar att göra som du beskriver och som sagt bygla ingen nolla det tillför inget.S Smurfen1337 skrev:Hej, har köpt Heatlights halogenvärmare(terrasvärmare) och så har jag köpt till heatlight dimmer till den. Min fråga är om det är OK att mata gå ut med en 3ledare till vägguttaget som värmarens stickkontakt ska vara inkopplad i och sedan från vägguttaget gå med en 4ledare till Dimmern och i dimmern bygla nollan(se bild), alltså fast fast till dimmern + tändtråd. Eller måste man ha en separat matning till dimmern och sedan gå till vägguttaget? Fråga gärna om ni inte förstår vad jag menar då jag har lite svårt att förklara vad jag menar.
Så du får avgöra om du vill göra ett bra hempularjobb mer enligt praxis eller ej och det går att avmarkera sig från den stämpeln i flera led. Tex gå inte via eventuellt uttag och gör kopplingen där normalt bör du ha läge för en dosa på någon lämplig plats. I detta fallet då för att undvika uttaget via dimmer kanske dosan som anslutning mot värmaren och samtidigt knutpunkt med 3G inkommande matning och din 4G bort till dimmern i samma punkt.
Som ett exempel på lösning du kan fundera på.
Matningen går in i ett utanpåliggande envägsuttag där fasen kopplas med en wago och alltså bara går vidare, i andra änden har jag en 4ledare ut från vägguttaget och då kopplar jag in tändtråden i L och nolla och Jord. Anledningen till att jag behöver bygla är för att N supply och N Load inte har någon kontakt då jag mätt med spänningsprovarn. Hoppas du förstår vad jag menar, har lite svårt att förklara.S sunqan skrev:Förstår inte problemet dosan har ju ingång för två kablar. Men javisst - förmodligen går det att använda en 4x1,5 du behöver nog inte bygla nåt heller -du kan inte bygla, sätter du två kablar i samma anslutningshål riskerar du dålig kontakt och brand eller värre. Så om du ska bygla blir det att klämma in en wago.
Men det är väll klart att jag kan styra ett vägguttag via dimmer, infravärmen kommer ju med stickkontakt och att sätta en dosa och göra en fast installation av det känns sådär. Och jo, jag behöver bygla i dimmern då Nollan på supply sidan inte har någon kontakt med nollan på LOAD sidanGK100 skrev:
Rent generellt ska du inte mata uttag av normaltyp via dimmer det är grundläggande. Men rent funktionellt, tekniskt är det inget som hindrar att göra som du beskriver och som sagt bygla ingen nolla det tillför inget.
Så du får avgöra om du vill göra ett bra hempularjobb mer enligt praxis eller ej och det går att avmarkera sig från den stämpeln i flera led. Tex gå inte via eventuellt uttag och gör kopplingen där normalt bör du ha läge för en dosa på någon lämplig plats. I detta fallet då för att undvika uttaget via dimmer kanske dosan som anslutning mot värmaren och samtidigt knutpunkt med 3G inkommande matning och din 4G bort till dimmern i samma punkt.
Som ett exempel på lösning du kan fundera på.
Bästa svaret
Att du inte har kontakt mellan N-N' beror på att du har ett relä i regulatorn som säkert bryter tvåpoligt, det är bra på sitt sätt men inget du behöver tänka på med nollorna ihop i andra änden.S Smurfen1337 skrev:Matningen går in i ett utanpåliggande envägsuttag där fasen kopplas med en wago och alltså bara går vidare, i andra änden har jag en 4ledare ut från vägguttaget och då kopplar jag in tändtråden i L och nolla och Jord. Anledningen till att jag behöver bygla är för att N supply och N Load inte har någon kontakt då jag mätt med spänningsprovarn. Hoppas du förstår vad jag menar, har lite svårt att förklara.
Det jag är osäker på är om det är OK att bygla N på supply sidan till N på load sidan så dom har kontakt eller om det är ett måste att ha 2 stycken "separata" nollor. Tack för ditt svar ursäkta om mitt första svar verka drygt, inte menat på det viset.S Smurfen1337 skrev:
Nej det är inte på något sätt klart att göra så med uttag via dimmer, givetvis rent funktionellt men inte sett till praxis, i viss mening normer, regler och i slutändan inte fackmässigt. Men som jag skrev tidigare får du välja själv det är bara så du är medveten om det. Och för ordningens skull får jag då införa det obligatoriska kring att det inte är ett fritt arbete, står formellt under lagkrav för utföraren förr kallat behörighetskrävande.S Smurfen1337 skrev:
Jag har inget emot hempulade eljobb öht men det brukar vara kutym att påpeka en gång här. Nu verkar du vara nykomling också så då lägger jag till ett välkommen också ihop med pekpinnen,
Se inlägg #9 så ser du varför och att du varken behöver bygla eller dra fram två nollor se bara till att matningen ligger på supply så ordnar det sig,S Smurfen1337 skrev:
Hej igen, av rent intresse då jag gått och grubblat lite över att du sa att det inte är "fackmanamässigt" utfört att dimmra via ett VU så undrar jag om du kan förklara varför det inte är det. Jag har sett massvis med installationer i t.ex skolor och kontor där dom har t.ex nerpendlande armaturer i ett vägguttag ovan undertak som sedan styrs av t.ex en push dimnings brytare.GK100 skrev:
Nej det är inte på något sätt klart att göra så med uttag via dimmer, givetvis rent funktionellt men inte sett till praxis, i viss mening normer, regler och i slutändan inte fackmässigt. Men som jag skrev tidigare får du välja själv det är bara så du är medveten om det. Och för ordningens skull får jag då införa det obligatoriska kring att det inte är ett fritt arbete, står formellt under lagkrav för utföraren förr kallat behörighetskrävande.
Jag har inget emot hempulade eljobb öht men det brukar vara kutym att påpeka en gång här. Nu verkar du vara nykomling också så då lägger jag till ett välkommen också ihop med pekpinnen,
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Vad kan du dra för slutsatser av dessa uttags placering? Är det uttag för allmänbruk?
Anledningen till att man bör vara försiktig med att koppla en "dimmer" till vanliga uttag för allmänbruk är att dimmers vanligen har en max tillåten effekt som understiger säkringens märkström, dvs vad man är van vid att kunna belasta ett uttag med. Denna infradimmer är säkert potent så den går säkert inte sönder i första taget, men...för det andra brukar man helt enkelt inte sätta en dimmer på uttag, så det kan leda till missförstånd och förvirring.
Men om uttaget till infran sitter högt upp nära infran, liksom uttagen till belysningen du nämner, så hamnar det i en annan dager. Då är ju inte uttaget avsett för allmänbruk längre utan är naturligt specifikt för ett ändamål.
Så det beror på.
Men till sist undrar jag ju, varför i hela världen vill du ha ett uttag till infran när den är fast monterad och styrd av en fast monterad dimmer?? Du kommer väl inte att flytta runt denna infra?
Anledningen till att man bör vara försiktig med att koppla en "dimmer" till vanliga uttag för allmänbruk är att dimmers vanligen har en max tillåten effekt som understiger säkringens märkström, dvs vad man är van vid att kunna belasta ett uttag med. Denna infradimmer är säkert potent så den går säkert inte sönder i första taget, men...för det andra brukar man helt enkelt inte sätta en dimmer på uttag, så det kan leda till missförstånd och förvirring.
Men om uttaget till infran sitter högt upp nära infran, liksom uttagen till belysningen du nämner, så hamnar det i en annan dager. Då är ju inte uttaget avsett för allmänbruk längre utan är naturligt specifikt för ett ändamål.
Så det beror på.
Men till sist undrar jag ju, varför i hela världen vill du ha ett uttag till infran när den är fast monterad och styrd av en fast monterad dimmer?? Du kommer väl inte att flytta runt denna infra?