H
Hjulbent: Fattas det inte något, plåten ser inte ut att kunna hålla en rund kupa, brukar vara 3 skruvar från sidorna som dras in ovanför flänsen på glaset
4 svar · 1,8k läst
useless
useless: [citat] Nej, han hade hämtat en passande klämma i servicebilen han fakturerar 1900:- för... Alternativt åkt till Ahlsell och köpt en och passat på att äta gratis frukost på kundens betalade tid. Sen finns det såklart bra folk även inom det gebitet. De flesta till och med skulle jag tro.
6 svar · 5,8k läst
M
Mogg: Är helt ny på detta område och tänkte el-forumet kunde passa eftersom det handlar om strömförsörjning. Har läst på om hur man installerar sådana och det verkar inte vara alltför knepigt. Det knepiga för mig är att jag inte vet vilka märken som är bra! Har nyss börjat söka information. Det är ett komplett paket jag vill köpa (utan batteri som jag redan har). Vet inte heller
0 svar · 1,4k läst
Magnus E K
Magnus E K: Helt rätt vad jag kan se, och rimlig siffra om det är en rejäl fläkt.
1 svar · 1,8k läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Lamphållare där gängan är ansluten har inte varit godkända i modern tid, ljuskällans gänga ska inte få kontakt förrän den är i botten och man inte längre kan riskera att beröra gängan (så är tanken förstås, tyvärr är de flesta människor helt oupplysta vad gäller elsäkerhet och det väller in mängder med ren skit via ebay, wish m.m.). Sen kan jag hålla med om att
8 svar · 12,0k läst
·
tommib
tommib: Jo, jag ville ju gärna göra det men hittade andra bilder på nätet. Nu när jag tittar igen så är det förstås så att Uffe har rätt och jag har tittat på fel grej. Trapp har "flaggan" åt samma håll, kron har den åt motsatta håll. Med flaggan menas här den sista delen som är i 90 graders vinkel mot strecket som går ut från punkten, inte hela grejen som sticker ut från "pricken".
15 svar · 16,6k läst
·
L
Lärospånet: [citat] Toppen - tack Bo för snabbt svar!
2 svar · 1,8k läst
Müssli
Müssli: Sök på trådstege.
6 svar · 1,6k läst
alm82
alm82: Ja, visst går det att behålla en gammal trappkoppling i en impulsstyrning men det är både dumt och onödigt. I det här fallet innebär det dessutom både omkoppling i takdosan samt att det behövs ännu en tråd till a-dosan där dimmern ska sitta...
12 svar · 4,4k läst
·
S
Slugge: [citat] Tror Bo bor i Värmlands urskog, han måste ha 245 V för att hans närmaste granne ska kunna få 207 V. Han har tur som bor nära trafon.
53 svar · 4,6k läst
·
S
Slugge: https://www.byggahus.se/forum/threads/hantverkare-rekommendation-elektriker-roermokare.189670/
1 svar · 2,2k läst
J
JensHaglof: Ok tack så mycket! Då kör jag på det! :)
6 svar · 2,7k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, riktigt, fel av mig. Jag hade hört att ni fått det som vi här i Partille (där vi har effekt-taxa) så jag googlade slarvigt, men det har tydligen inte slagit in än. Det är ännu bara för företagsabonnemangen. MEN, det lär komma vad det lider.
23 svar · 8,2k läst
·
useless
useless: Det blir väl till och med ännu sämre? Vid 1,45 ggr blir kabeln 116 grader, men livslängden förkortas med en faktor 20 redan vid 100 grader?
20 svar · 5,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jodå det finns.
59 svar · 7,2k läst
E
elmont: Och den dagen den behöver service är det bara att byta två kullager och sedan är den som ny. (om du skaffar "riktiga" kullager)
17 svar · 12,7k läst
·
S
sblixten: Jag skall köpa några led drivare från meanwell(ELG-serien). Jag vill kunna dimma dem med återfjädrande vippbrytare(push). De har 6 stycken olika att välja på enligt nedan. Vilken är det jag skall ha? -Io fixed. -Io adjustable through built-in potentiometer. -3 in 1 dimming function (0~10Vdc, 10V PWM signal and resistance) -DALI control technology. -Built-in Smart timer dimming function by
0 svar · 935 läst
Mikael_L
Mikael_L: Det går nog bra det där också. Den där muffen har en låsning, inte lika fin låsning med stålfjäder som de Ensto jag brukar använda. Men den där sitter också rätt så bra, jag skulle inte vara direkt orolig.
14 svar · 5,0k läst
·
M
mrbygg1: [citat] Skulle ju gå att ha den utanpåliggande och ett doslock som är urhålat för att släppa in en kabel.
29 svar · 12,8k läst
·
tommib
tommib: [citat] https://en.m.wikipedia.org/wiki/IECEE Själva donen verkar vara beskrivna i standarden CEE17 från början. Lustigt egentligen om det är sant, med parallellen till semko 17 :)
17 svar · 5,2k läst
·
T
trasker: [citat] Jo jag har pratat med en elektriker som kommer och tittar på detta.
19 svar · 9,1k läst
·
Virgata68
Virgata68: [citat] Gammal tråd men ändå lite viktigt att fylla i. Att badrumsskåpet är skruvat i väggen har inget med fast installation att göra. En taklampa är ofta skruvad om det är kupa eller plafond. där är det helt ok att skruva dit kablarna med en sockerbit. eller sätta en lampkontakt på trådarna som kommer ut ur röret. Lite äldre variant. att sätta en takdosa och koppla på trådarna
11 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Det låter väl rimligt att tro att det är elementet som gått, klart mest sannolika. Om det är såpass liten skillnad i effekt som du skriver, så är det väl värt att prova en omkoppling. Ugnen borde inte bli varmare, det styrs av termostat. Men grillen är utforma för att ge mer strålningsvärme, så det kan snabbare bli stekskorpa (och bränt).
1 svar · 1,0k läst
N
noupe: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-fa-dimmer-pa-en-dubbelbrytare.336731/
4 svar · 4,2k läst
H
hempularen: Anlita en vettig elektriker, så kommer elektrikern att föreslå den bästa lösningen utifrån hur det ser ut där. Om du anlitar en "ovettig" elektriker så blir det tokigt oavsett hur noga du specar.
1 svar · 2,1k läst
D
d.eberle: Hej, vi har också dragit el in i vår grillkåta. Vi hade en elskåp i garaget och drog kablar därifrån. Vi la bara markröret när vi gjorde grunden, sedan anlitade vi en elektriker. Vad använder ni elen till i grillkåtan? Ljus och dammsugare, eller har ni kommit på andra bra idér. Här mer om vår elinstallation i grillkåtan:
19 svar · 2,9k läst
E
elmont: Nej du får inte bygga in kablarna, men gör taket demonteringsbart så blir det bra.
1 svar · 2,0k läst
H
Hjulbent: Blir så i bland med EL-motorer, kortis i lindningen, ett bra sätt att kolla är att sätta näsan i kopplingsboxen, det brukar lukta bränt om en lindning har gått
9 svar · 7,3k läst
·
Dede77
Dede77: Tackar för snabba svar Tror inte det ska vara några problem att dra en 5G6 mm² så det hade väl i så fall blivit det bästa. Allt i garaget idag är utanpåliggande men ska dras om så det blir snyggt. Då ska jag bara fixa hit elektrikern så blir det ordning och reda där också
3 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.