3 568 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
El uppgradering BRF. Var är jord?
Elcertifikat är något helt annat. http://www.energimyndigheten.se/fornybart/elcertifikatsystemet/om-elcertifikatsystemet/The Mole skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Bökigt att ordna trefas där, måste du teckna annar Abb samt med största sannolikhet dra femledare från källaren...
Visst klarar du detta själv, ingen fara utan certifikat!
Visst klarar du detta själv, ingen fara utan certifikat!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 621 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 621 inlägg
Lite fredagshumor: Kolla med två grannar, har du tur har de var sin av de andra två faserna så då kan ni enkelt ordna så att ni alla tre får trefas, krävs bara lite skarvsladdar mellan fönstren.
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Det tänkte vi också redan, men det exklusiva läget i stan förbjuder gettolösningar. Vi får inte ens röka i trapphuset.Magnus E K skrev:
Du har ingen aning om vad du pratar om här eller hur? Elsäkerhetsverket utfärdar nämligen ingen yrkeslegimitation eller något certifikat till auktoriserade elinstallatörer som de kan visas upp för kund. Istället bygger system på att du legimiterar dig och att kunden använda en nätbaserad tjänst för att slå upp individen via personnumret. När det gäller "elektriker", det vill säga: yrkesmän utan egen auktorisation men som arbetar inom ramen för ett egenkontrollprogrammet i ett registrerat elinstallationsföretag, så finns inte heller något intyg eller certifikat. Visst kan företaget skriva någon sorts intyg att de är anställda hos dem, men det är samma visa här: Kunden förväntas slå upp företaget i Elsäkerhetsverkets tjänst och får sedan förutsätta att personen har rätt kompetens.The Mole skrev:
Det enda certifikat jag hört talas om inom elbranschen är det så kallade ECY-certifikatet, men det har ingenting med behörighet eller auktorisation att göra. Istället handlar det om en överenskommelse mellan en fackförening och en arbetsgivarorganisation och används för att reglera löner i enlighet med ett kollektivavtal. Så här skriver Elsäkerhetsverket om det:
Vad innebär ECY-certifikat
Jag har ett ECY-certifikat. Innebär det att jag är auktoriserad elinstallatör?
Svar:
Nej, du är inte auktoriserad elinstallatör genom ditt ECY-certifikat.
Ett ECY-certifikat är ett certifikat som utfärdas av Elbranschens centrala yrkesnämnd (ECY), som visar att du uppfyller de krav som ställs enligt kollektivavtal mellan Installatörsföretagen (IN) och Svenska Elektrikerförbundet (SEF).
Det ska inte förväxlas med en auktorisation som elinstallatör, vilket man måste ansöka om hos Elsäkerhetsverket.
O Steamboy skrev:Du har ingen aning om vad du pratar om här eller hur? Elsäkerhetsverket utfärdar nämligen ingen yrkeslegimitation eller något certifikat till auktoriserade elinstallatörer som de kan visas upp för kund. Istället bygger system på att du legimiterar dig och att kunden använda en nätbaserad tjänst för att slå upp individen via personnumret. När det gäller "elektriker", det vill säga: yrkesmän utan egen auktorisation men som arbetar inom ramen för ett egenkontrollprogrammet i ett registrerat elinstallationsföretag, så finns inte heller något intyg eller certifikat. Visst kan företaget skriva någon sorts intyg att de är anställda hos dem, men det är samma visa här: Kunden förväntas slå upp företaget i Elsäkerhetsverkets tjänst och får sedan förutsätta att personen har rätt kompetens.
Det enda certifikat jag hört talas om inom elbranschen är det så kallade ECY-certifikatet, men det har ingenting med behörighet eller auktorisation att göra. Istället handlar det om en överenskommelse mellan en fackförening och en arbetsgivarorganisation och används för att reglera löner i enlighet med ett kollektivavtal. Så här skriver Elsäkerhetsverket om det:
Precis, det enda man kan fastställa när man ser ett ECY-Certifikat är att personen har godkända betyg från elutbildning samt klarat lärlingstiden och kan räknas som en förstaårsmontör. Att personen klarade att plocka ett godkänt betyg i gymnasiet och 1600h lärlingstid behöver inte säga att denne är kompetent.
Har personligen aldrig haft någon som vill se mitt eget certifikat, utan det har legat längst ner i plånboken tillsammans med något utgånget presentkort väldigt länge.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jag fick mitt certifikat direkt efter skolan så där behövdes inga lärlingstimmar.M Matten skrev:Precis, det enda man kan fastställa när man ser ett ECY-Certifikat är att personen har godkända betyg från elutbildning samt klarat lärlingstiden och kan räknas som en förstaårsmontör.
Har personligen aldrig haft någon som vill se mitt eget certifikat, utan det har legat längst ner i plånboken tillsammans med något utgånget presentkort väldigt länge.
Men som du säger så har det aldrig efterfrågats och jag vet heller ingen som har behövt använda det som nån form av legitimering.
Klicka här för att svara