Köpte mig två Nexa WMR-2300 för att koppla in och köra skymningsrelä på.
Min knapp ser ut såhär:
Och jag fattar inte hur jag ska koppla.
Jag vill att det ska gå att tända både på knappen samt att Nexa enheten ska kunna göra det.
Antar att jag ska göra enligt modell A i beskrivningen.(sida12)
http://www.nexa.se/wp-content/uploads/2016/08/wmr2300_manual_webb_001.pdf
Står såhär:
1: Koppla bort tändtråden från befintlig strömbrytare och anslut den till [O].
Tändtråd? har ju ingen om jag fattar det rätt?
2: Koppla tråd mellan befintlig strömbrytare och.
Vad för tråd ska jag koppla mellan strömbrytaren och S? och var på strömbrytaren.
3: Anslut fas till [Com]
????
Någon som kan förklara bättre än den kassa beskrivningen?
Min knapp ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Och jag fattar inte hur jag ska koppla.
Jag vill att det ska gå att tända både på knappen samt att Nexa enheten ska kunna göra det.
Antar att jag ska göra enligt modell A i beskrivningen.(sida12)
http://www.nexa.se/wp-content/uploads/2016/08/wmr2300_manual_webb_001.pdf
Står såhär:
1: Koppla bort tändtråden från befintlig strömbrytare och anslut den till [O].
Tändtråd? har ju ingen om jag fattar det rätt?
2: Koppla tråd mellan befintlig strömbrytare och
Vad för tråd ska jag koppla mellan strömbrytaren och S? och var på strömbrytaren.
3: Anslut fas till [Com]
????
Någon som kan förklara bättre än den kassa beskrivningen?
Problem 1 är att mottagaren kräver neutralledare, vilket inte kan ses på din bild (kanske finns den i dosa).
Utan en sådan kommer den aldrig att fungera.
Nexa WMR-252 är en enklare mottagare (dimmertyp) som ej kräver neutralledare, dock är den på väg ut från marknaden.
Utan en sådan kommer den aldrig att fungera.
Nexa WMR-252 är en enklare mottagare (dimmertyp) som ej kräver neutralledare, dock är den på väg ut från marknaden.
Jag tycker mig se lite blått på bilden. Bara att mäta och kolla. Dock kan det bli lite tajt med wago + Nexan + brytare i en rotdosa. Annars så säger bild 12 att du lägger en fas på L och "Com", tråd från brytare till S, sen nolla på N och tändtråd på O. Lite skum uppmärkning, dock står det även på sida 13. "Koppla bort tändtråden från befintlig strömbrytare och anslut den till [O]. Koppla tråd mellan befintlig strömbrytare ochE etompau skrev:
Jo alltså i uttaget så finns blå (nolla) glömde bara visa den och även jord men den rörs ju inte.E etompau skrev:
OK, då är det bara att koppla. Mottagaren fungerar på samma sätt som din nuvarande brytare, sluter mellan O och Com vid aktivering.
Fas ska gå via bef. brytare och in till styringången S. Fas även till COM, och tändtråd till O.
Fas ska gå via bef. brytare och in till styringången S. Fas även till COM, och tändtråd till O.
Absolut, Blå finns och har även skarv för detta.M Matten skrev:Jag tycker mig se lite blått på bilden. Bara att mäta och kolla. Dock kan det bli lite tajt med wago + Nexan + brytare i en rotdosa. Annars så säger bild 12 att du lägger en fas på L och "Com", tråd från brytare till S, sen nolla på N och tändtråd på O. Lite skum uppmärkning, dock står det även på sida 13. "Koppla bort tändtråden från befintlig strömbrytare och anslut den till [O]. Koppla tråd mellan befintlig strömbrytare och. Anslut fas till [Com]." Dock glömmer de nämna N och L.
Har testat lite och det verkar som jag kan få plats så bör inte bli ett problem även om det blir lite tight.
A
E etompau skrev:
Ok, ska se om jag fattar detta rätt nu.
Så här ser det ut just nu:
Logga in
Skapa konto
Då kopplar jag en ny sladd från det lediga hålet på nollan till N på nexan och sen skarvar jag en sladd från fas(bruna) till både L och Com på nexan?
Och sedan så kopplar jag en ny tändtråd (iom detta inte finns) mellan S på nexan och markering på knappen? eller någon annanstans?
Logga in
Skapa konto
Grymt! dum som jag var så fattade jag det först som att nexa enheten skulle sitta före tändknappenE etompau skrev:
Jag ska prova! återkommer
Har kopplat in som jag sa men det bara ”klickar” till i nexan och inget händer. Ska se om jag missat något väsentligtE etompau skrev:
Ja, lite hjärnsläpp. Kanske borde ta ta ut en elektriker istället.E etompau skrev:
Är det på detta sätt du menar? (bild)
Logga in
Skapa konto
Dvs röd pil flyttas till O på nexan och resterande enligt bilden'?
För "inkommande" fas är väl "L" på knappen.
Bör vara korrekt. Nexan fungerar precis som din strömbrytare, den sluter en kontakt mellan COM och O.
S är en styringång som aktiverar mottagaren.
Har du inget att mäta med? Här funkar en beröringsfri mätpenna bra.
S är en styringång som aktiverar mottagaren.
Har du inget att mäta med? Här funkar en beröringsfri mätpenna bra.