Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, ett eluttag tyckte det var en bra idé att hoppa ur sitt fäste när min fru drog ut en kontakt.
Kan dock inte se att den sitter fast med någonting i ”röret” ingenting som håller den på plats om man försöker trycka tillbaka den. Borde inte metallskivan sitta fastskruvad i väggen samt plasthöljet bara fästas på den fastskruvade delen?
Problemet ser ut att vara att hela den svarta ringen som ska sitta i dosan och som uttaget är skruvat i har lossnat. Den sitter kvar på uttaget.
Är ingen elektriker så jag vet inte om man kan fixa det på något smart sätt.
Prova att skruva loss den och sätta tillbaka den i dosan.
Om inte det funkar så kanske man behöver skruva uttaget i väggen istället (vilket känns svårt att få hållbart) Alternativt byta dosa.
Är ingen elektriker så jag vet inte om man kan fixa det på något smart sätt.
Prova att skruva loss den och sätta tillbaka den i dosan.
Om inte det funkar så kanske man behöver skruva uttaget i väggen istället (vilket känns svårt att få hållbart) Alternativt byta dosa.
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Du har en dosa som gått isär.
I väggen har du en apparatdosa. På en sådan finns det en "ring", i ringen sitter 2 skruvar som håller fast uttaget. I ditt fall är ringen den svarta ringen som sitter ihop med uttaget. Den har lossnat från dosan.
Det är svårt att se på bilden, men det ser ut som dosan kan ha skadats när de fräst hålet i gipsskivan.
Edit: Matcan hann före
I väggen har du en apparatdosa. På en sådan finns det en "ring", i ringen sitter 2 skruvar som håller fast uttaget. I ditt fall är ringen den svarta ringen som sitter ihop med uttaget. Den har lossnat från dosan.
Det är svårt att se på bilden, men det ser ut som dosan kan ha skadats när de fräst hålet i gipsskivan.
Edit: Matcan hann före
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Det kan vara möjligt att lösa det genom att skruva fast uttaget direkt i väggen. Det finns oftast skruvhål för det också i metalldelen av uttaget. Då får man vara observant på om dte går något elrör där skruvarna i så fall kommer. Och om det finns något bakom gipsskivan att fästa i.
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Tråkigt att ha ett nytt hus med plastring på dosorna, min erfarenhet är att det är vanligt att det lossnar speciellt om snickaren varit oförsiktig med dosfräsen.
Det är bara att använda klor på uttaget, ser inte ut att sitta på ditt men sitter annars på alla nya uttag som standard.
Det är bara att använda klor på uttaget, ser inte ut att sitta på ditt men sitter annars på alla nya uttag som standard.
Dosan sitter för övrigt för långt in i väggen. Den skall sitta jämsmed eller en millimeter innanför. Det finns mellanläggsringar som du kan sätta dit, draget på den svarta ringen som lossat blir ju större om det går att dra skruven så långt utan stopp.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Annars kanske man kan limma fast ringen med nå smältlim så den sitter fast iallafall.
Hej, tack för alla svar. Huset är byggt med totalentreprenad och entreprenören är i detta fall duktiga på att laga det som är trasigt.
Då jag tolkar inläggen som att konstruktionen inte är helt felfri så får de komma och fixa. Det tråkiga med detta är då att alla eluttagen troligtvis är likadana.
Först tänkte jag att det skulle sitta med klipps eller liknande, men det finns inga synligt skadade eller trasiga/lösa plastdelar i hålet eller på konsolen.
Edit: ja det finns osb i alla väggar. Det skulle fungera med lim, men då får vi aldrig loss den/lättare att entreprenören får laga.
Då jag tolkar inläggen som att konstruktionen inte är helt felfri så får de komma och fixa. Det tråkiga med detta är då att alla eluttagen troligtvis är likadana.
Först tänkte jag att det skulle sitta med klipps eller liknande, men det finns inga synligt skadade eller trasiga/lösa plastdelar i hålet eller på konsolen.
Edit: ja det finns osb i alla väggar. Det skulle fungera med lim, men då får vi aldrig loss den/lättare att entreprenören får laga.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Fast det jag menade var ju att limma ringen i dosan om det är så att kanten på dosan är paj. Ringen ska ju sitta fast så det spelar ju ingen roll. Sen skruvar man tillbaks kontakten. Det enda man får se till är väl att få skruvhålen i våg för ringen är ju normalt roterbar och kan justeras.