Rev precis bort den här snyggingen från väggen och den satt kopplat på telefonjacket på något vis. Fanns ingen spänning alls såvitt jag kunde mäta, ADSL har jag däremot så något liv finns det ju i uttaget.

Är det en ringklocka? Någon som har koll? Och varför satt den i telefonjacket?

Känns som ganska olämplig spänning för en ringklocka där va? Varierar inte spänningen massor också när man lyfter på luren on man haft fast telefoni?

• Gammal ringklocka kopplad till telefonjack avlägsnad från vägg med synliga kablar och inget strömslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle väl kunna vara för telefonen, så att det ringer extra högt.

• Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle väl kunna vara för telefonen, så att det ringer extra högt.
Ah det tänkte jag fasen inte ens på. Så lär det vara såklart!

Vi hade en sån som vi tog bort när vi renoverade. Den ringde när telefonen ringde berättade de förra ägarna. Vi har ingen fast telefon så har ej testat.

berisen berisen skrev:
Rev precis bort den här snyggingen från väggen och den satt kopplat på telefonjacket på något vis. Fanns ingen spänning alls såvitt jag kunde mäta, ADSL har jag däremot så något liv finns det ju i uttaget.

Är det en ringklocka? Någon som har koll? Och varför satt den i telefonjacket?

Känns som ganska olämplig spänning för en ringklocka där va? Varierar inte spänningen massor också när man lyfter på luren on man haft fast telefoni?
Om man hade en Cobra telefon 50-60 tal, fanns en extra ringklocka då telefonen i sig själv inte innehöll en sådan.
Sen kunde man också använda det Du hittat som en extra rinklocka, i ett lite större hus där telefon satt i ena änden.
Jag minns att det fanns där jag bodde en gång.

Tack för allmänbildningen. Är man född 89 så har man tydligen ingen aning om sånt här :crysmile: (y)

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Klart är det en extra ringklocka. Ringer någon så skräller den till. Spänningen i fastnätet är ganska OK för klockan är gjort för ändamålet.
T o m mina söner vet t ex vad en sifferskiva är för nånting, för det hade vi när dom var små.

T Thomas_Blekinge skrev:
Klart är det en extra ringklocka. Ringer någon så skräller den till. Spänningen i fastnätet är ganska OK för klockan är gjort för ändamålet.
T o m mina söner vet t ex vad en sifferskiva är för nånting, för det hade vi när dom var små.
Jodå nog har vi haft såna telefoner när jag växte upp men någon extra ringklocka har jag aldrig sett. Var fram tills idag helt säker på att det var en ringklocka till dörren som plockade sin spänning från telefonnätet men jag hade visst väldigt fel :)

P
Det fasta nätet är väl strömsatt ifrån stationen. Har för mig att när det kom inkommande samtal så ökade spänningen så det var lätt att driva en extra ringklocka.
Har även sett en blinkande lampa som indikerade inkommande samtal.

En ringsignal i det analoga nätet har ( hade ? ) en växelspänning på c:a 100 V. Kan skapas genom kondensatorkoppling och polvändning av 48V.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
De är inte supervanliga, för ngn med kobra eller vägghängd nummerskivetelefon är den nog intressant. Släng ej. Skänk bort!

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Min mormor/morfar hade en ute på boningshuset, den hördes ganska högt, man kunde vara i brygghuset å höra den ringa.
Det fanns även en ute på lillstugan till den telefonen. På 80-talet drogs det ut telefonledning från boningshuset till snickeriet

Sådana där hade alla mina äldre kollegor i räddningstjänsten på tiden innan personsökarnas intåg. Ofta utomhus på sina hus. Hade de beredskap i hemmet så larmades de över telefonnätet. Telefonen (och därmed extraklockan) började ringa med en speciell signal vid larm. Från stationen larmades det med tyfon för att de som inte var hemma skulle höra. Kommer ihåg det väl från när jag var barn också. Grannen var brandman och hörde man telefonsignalen från hans hus så drog han snart iväg mot brandstationen.

Sedan var de där klockorna väl rätt vanliga hos äldre som hörde dåligt eller hos de med stora hus. Fram till början på åttiotalet hade man ju ofta bara en eller kanske två telefoner i huset. Sedan var det ju en kort period med sladdtelefon i var och var annat rum innan mobiltelefonerna slog igenom.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Från stationen larmades det med tyfon för att de som inte var hemma skulle höra.
Samma här (Tyskland, landsbygd). Vi barn trodde att man kunde höra på antal tyfon-signaler hur mycket det brann.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.