RenoveraMera2
Hej.

Jag är någorlunda beläst in elteknik och vill gärna förbereda mycket av jobbet inför besök av elektriker för att minimera mina kostnader i min sommarstuga.

Guiden:https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
hjälpte en del. Men är fortfarande osäker på vad som måste göras i förhållande till spisen jag köpt begagnad (50 cm Electrolux 230Vspis med inbyggd ugn och häll på 8800W)

I vägguttage/spismatningent: 3 vita faser och en jord
I Proppskåpet: Faserna är kopplade på 3x16A och jorden är kopplad på jord.

Har ägnat senaste dagen på detta forum, så tänkte att er input hade hjälpt.
Min fråga lyder: Måste jag dra en ny nolla/neutral för att använda den spis jag köpt?
Om inte, hur borde spisen bryggas och kopplas (vilken typ av kabel ska köpas).
I dag är den nya spisen bryggad för 35A 230V med 2 ledare + en jord i kabeln som var inkopplad.

Jag tänker att enda möjligheten jag ser, enligt kopplingsschemat (se bild) på baksidan av nya spisen, är att få dragit en ny nolla och använda bryggningen för 400V 3N~
eftersom den överensstämmer med 3x16A .

Men frågan är då också, kan man kanske använda bryggningen för 230V 3~eftersom den överensstämmer med trefasig anslutning med jord (det som finns i spisuttaget idag), men då står det att säkringens kapacitet ska vara 3x25A. Jag har idag 3x16A, då kan jag inte använda denna bryggning och inkoppling, eller?

Den tidigare spisen som var inkopplad hade bryggningen: 400V 3~
Kabeln från spisen hade 3 ledare + en jord (se bild)

Skickar med bilder från proppskåp, spismatning och kopplings schema till ny och gammal spis.

Jag är tacksam för input och om detta kommer bli en dyr historia eller litet ingrepp för elektrikern.

Tack på förhand!

tommib
Välkommen till forumet!

Om du har en spis som anger anslutningsalternativet 3~ så ska du kunna koppla in den som det är. Du måste dock kolla att huvudspänningen (spänningen mellan två faser) som spisen vill ha är 400V, det borde stå på skylten. Det låter som att den endast är 230V, är detta en norsk spis? I så fall är det svårare och du behöver en nolla.

Det syns inga bilder, lägg in bilder på spisens typskylt och inkopplingsalternativ så blir det lättare.

Generellt kan man säga att 3x16A räcker bra för de flesta normala spisar. För att vara helt framtidssäker är det förstås bra att dra fram nollan så kan du koppla in vilken spis som helst sen, men det kanske är onödigt.

• Gilla
RenoveraMera2
  • Laddar…
Om du vill använda alla tre faserna till spisen så måste du se till att en nolltråd dras i ända från centralen.

Men om du kan tänka dig att bara använda två faser till spisen så går det att koppla om i bägge ändar så att ena vita tråden till nolltråd, men det är inte att rekommendera eftersom det i framtiden blir svårt att säga vilka trådar som är faser och vilken som är nolla. MEN detta alternativet bör bara vara valbart om det inte går att dra om trådarna på något sätt.

• Gilla
RenoveraMera2
  • Laddar…
RenoveraMera2
Bilder till frågan.

• 2016-03-27 15.24.01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2016-03-27 17.39.01.jpg
    Skapa konto
  • 2016-03-28 11.25.33.jpg
    Skapa konto
  • 2016-03-27 22.21.44.jpg
    Skapa konto
  • 2016-03-27 23.34.09.jpg
    Skapa konto
Din spis har 230V elementspänning och behöver nolla för att fungera.
Alt 1 är att dra i en nolla.
Alt 2, om det inte går att komma genom röret, är att undersöka om spisen kan kopplas 2-fas, kräver omkoppling av bef ledare i röret och anslutningen i spisen.
230V 3~ -alternativet går inte att använda i Sverige, vi har 400V 3~.

RenoveraMera2
Bild 1: Spismatning
Bild 2: Bryggningsschema ny spis
Bild 3: Proppskåp
Bild 4: Bryggning från den nya spisen
Bild 5: Bryggningsschema gammal spis
Bryggningen på 4:e bilden är från den nya spisen och kopplingsschemat på 5:e bilden är

RenoveraMera2
Hej, tack för tipset. Vad är begränsningen då med bara 2 faser? Ser dock inte ut som om detta är ett allternativ enligt bryggschemat på spisen.

RenoveraMera2
Hej, tack för det!

Har laddat upp bilderna. Ser det ut som om det kan gå?

RenoveraMera2
Fotografen skrev:
Din spis har 230V elementspänning och behöver nolla för att fungera.
Alt 1 är att dra i en nolla.
Alt 2, om det inte går att komma genom röret, är att undersöka om spisen kan kopplas 2-fas, kräver omkoppling av bef ledare i röret och anslutningen i spisen.
230V 3~ -alternativet går inte att använda i Sverige, vi har 400V 3~.
Om jag skull överväga alt 2, så undrar jag över säkringarna. Enligt bryggschemat (se bild ovan) så står det 400V 2N~ på spisen och att man då ska ha 2x35A. Jag har ju bara 16A?

tommib
Du kan koppla den nya spisen 2N~, det framgår av inkopplingsanvisningen, alternativet längst till höger. Begränsningen kommer bli att säkringen kan gå om du belastar alla plattor och ugnen maximalt samtidigt. Eftersom du har diazed så kommer de tåla en måttlig överlast under korta perioder vilket innebär att detta i praktiken aldrig blir ett problem. Så länge säkringarna är dimensionerade efter kablarna kan det aldrig bli farligt, bara irriteraden om säkringen går.

Så för att summera, du kan koppla enl alternativet 2N~, en av fasledarna till centralen kopplas då om (och märks tydligt) som nolla. Detta fixar elektrikern på en kvart.

Alternativet är som sagt att försöka dra i nya trådar. Det borde gå om det inte är allt för mycket skarpa böjar på vägen. Hur långt är det från elcentralen till dosan?

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Att flytta fasen från övre säkringen och använda den som nolla samt koppla om spisen till alternativet 400V 2N~ är nog både enklast och bäst i ditt fall. Att det står 2x35 A säkring i tabellen kan du i praktiken bortse ifrån du skulle säkert klara dig utmärkt med både 3x10 eller 2x10 också.

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Peter Lindstedt skrev:
Om jag skull överväga alt 2, så undrar jag över säkringarna. Enligt bryggschemat (se bild ovan) så står det 400V 2N~ på spisen och att man då ska ha 2x35A. Jag har ju bara 16A?
Som de andra redan skrivit så kommer det fungera, man kör inte maxeffekt kontinuerligt vid praktisk matlagning.

RenoveraMera2
GK100 skrev:
Att flytta fasen från övre säkringen och använda den som nolla samt koppla om spisen till alternativet 400V 2N~ är nog både enklast och bäst i ditt fall. Att det står 2x35 A säkring i tabellen kan du i praktiken bortse ifrån du skulle säkert klara dig utmärkt med både 3x10 eller 2x10 också.
Hej, tack för tipset. Proppskåpet är i källaren på andra sidan. Så cirka 7-10 meter beroende på vilken väg kablaget är draget.

RenoveraMera2
Verkar som att folk är eniga om att flytta en av faserna till nollan är det smidigaste sättet. Måste elektrikern göra nån ny speciell avancerad koppling runt JFB? Eller används samma system? Ser att kabeln från nya spisen bara har 3 ledare (blå, brun, grön/gul). Då borde man kunna återanvända den gamla spisens 4-ledare kabel?

tommib
Det krävs ingen specialkoppling, det blir en helt normal tvåfasgrupp.
Du borde mycket riktigt kunna återanvända gamla spisens fyrledare, givet att den är i gott skick...

• Gilla
RenoveraMera2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.