Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Planerar för en köksrenovering i en gammal BRF-lägenhet. Det skulle medföra ny eldragning i köket. Jag skulle uppskatta lite hjälp med mina frågor:
Måste köket jordas när större delen el dras om?
Hur brukar induktionshällar vara avsäkrade? Räcker det med 1x20A? Till nuvarande spis finns 20A.
På bilden syns dagens elcentral. Jag antar att matningen sker från de två tjocka trådar som kommer ut ur hålet höger om mitten. Jag ser en svart och en vit, inget jordliknade. Ändå finns en jordfelsbrytare (den kan ju fungera utan jord, eller?) samt en bit gulgrön till vänster. Hur tolkar ni det?
Jag anser mig ha nödvändiga kunskaper i detta men vill ändå rådgöra här. Ordföranden säger att han skiter i vem som gör elen, bara vattnet blir gjort av fackman. En spännande inställning!
Måste köket jordas när större delen el dras om?
Hur brukar induktionshällar vara avsäkrade? Räcker det med 1x20A? Till nuvarande spis finns 20A.
På bilden syns dagens elcentral. Jag antar att matningen sker från de två tjocka trådar som kommer ut ur hålet höger om mitten. Jag ser en svart och en vit, inget jordliknade. Ändå finns en jordfelsbrytare (den kan ju fungera utan jord, eller?) samt en bit gulgrön till vänster. Hur tolkar ni det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag anser mig ha nödvändiga kunskaper i detta men vill ändå rådgöra här. Ordföranden säger att han skiter i vem som gör elen, bara vattnet blir gjort av fackman. En spännande inställning!
Du har en vit fas och svart PEN.
Sen skulle jag nog låta en elektriker fixa med det där
Sen skulle jag nog låta en elektriker fixa med det där
Köket måste jordas och är säkerligen redan jordat. Du har två skenor överst i centralen. Den vänstra är jordskena och den högra är nollskena. Inkommande svart är en PEN-ledare som är kombinerad nolla och jord.
1x20A är inte optimalt för en spis. Men det brukar oftast fungera. Om det fungerar för dig idag utan att säkringen går så fungerar det nog framöver också. Det är bättre om du kan få trefas in i lägenheten men också dyrare och mer jobb. Och inte ens säkert att det går med en rimlig insats.
Jordfelsbrytare fungerar utmärkt även på ojordade uttag.
1x20A är inte optimalt för en spis. Men det brukar oftast fungera. Om det fungerar för dig idag utan att säkringen går så fungerar det nog framöver också. Det är bättre om du kan få trefas in i lägenheten men också dyrare och mer jobb. Och inte ens säkert att det går med en rimlig insats.
Jordfelsbrytare fungerar utmärkt även på ojordade uttag.
Du anser att du har nödvändiga kunskaper men vet inte vad PEN är?T Thomas_Blekinge skrev:
Sen så spelar det egentligen ingen roll om du anser att du har nödvändiga kunskaper och om ordförande struntar i om du gör det själv. Det är likförbaskat inte tillåtet att göra det själv ;-)
Jag ser inget fel i den centralen. Det ser hyfsat nytt ut, det finns plats över och det finns jordfelsbrytare. Om TS inte har för avsikt att ordna trefas finns inget behov av att fördjupa sig i vad PEN-ledare är. Det är bara att konstatera att det ser bra ut och använda de ledare som redan går till köket. Om planen å andra sidan finns att ordna trefas så instämmer jag i att TS inte bör göra det själv.
TS är vad jag vet erfaren inom liknande jobb (även i mörker) så det är nog ingen fara. Lite råd i rätt riktning är nog allt som krävs. Som kuriosa kan man se den felaktiga ledaren grön/gul till JFB och det som visas är nästan säkert gjort av elektriker drabbad av överkompensering och skräck för blå till PE(N) skenan. 
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Visst, elektriker. Förra elektriker hade varken kunskap, instrument eller ens samvete att mäta och dokumentera ett golvvärmesystem. Bara i nödfall, och då med anvisning.
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Tack!A Avemo skrev:Jag ser inget fel i den centralen. Det ser hyfsat nytt ut, det finns plats över och det finns jordfelsbrytare. Om TS inte har för avsikt att ordna trefas finns inget behov av att fördjupa sig i vad PEN-ledare är. Det är bara att konstatera att det ser bra ut och använda de ledare som redan går till köket. Om planen å andra sidan finns att ordna trefas så instämmer jag i att TS inte bör göra det själv.
Håller du med att det inte finns jord framdragen? Menar du att jord för köket kan hämtas från nolla?
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Nej, köket är inte jordat idag. Men du menar att jag kan använda inkommande nolla till jord inom köket? Det vore ju härligt!A Avemo skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Du har en inkommande PEN (svart) som är en kombinerad nolla och skyddsjord. Så den plint du har uppe till vänster kan användas för både skyddsledare och neutralledare. Men neutralledare som tillhör grupper som skyddas av JFBn ska tas ut på plinten uppe till höger.
Nej. Den inkommande svarta ledningen är en kombinerad skyddsjord och nolla (PEN). Den kopplas till den vänstra skenan som då blir skyddsjordsskenan*. Därifrån går den tjocka gulgröna ledare längst till vänster till jordfelsbrytarens inkommande nolla. Den ledaren har alltså fel färg och skall egentligen vara blå. De tre kvarvarande ledarna från den vänsta skenan, två röda och en gulgrön, är jordledare till de tre grupperna. Den högra skenan är nollskenan. Den matas från jordfelsbrytarens utgående nolla via den tjocka blåa ledaren. De tre tunna svarta ledarna är nollorna till de tre grupperna. Från automatsäkringarnas** ovansida går det sedan en vit ledare till varje grupp som är fas. Sammanfattningsvis har alltså alla tre grupperna fas, nolla och jord. Samtliga omfattas av jordfelsbrytaren.T Thomas_Blekinge skrev:
Nej. Skall du lägga till fler grupper så skall jorden hämtas från den vänsta plinten, nollan ifrån den högra och fasen ifrån automatsäkringen ovansida. För att ansluta fler automatsäkringar får du antingen fortsätta att små öglor på undersidan och dubbla ledare i varje terminal eller så byter du mot en riktig fasskena som sammanbinder samtliga dvärgbrytare.T Thomas_Blekinge skrev:
* Som Bo påpekar så kan skenan även användas som nolla ifall en grupp inte omfattas av jordfelsbrytaren.
** Den typ av automatsäkring som det handlar om här är en dvärgbrytare.
Edit: Här kommer man minsan inte undan med att skriva långa inlägg om man inte är otroligt snabb. Det är snabba ryck som gäller i forumet eldel! =)
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Tack, Steamboy!!!
Det finns tre trådar på jordskenan som ser ut att vara till utgående grupper. En grövre röd som troligen är till spisen, en tunnare röd och en gulgrön. Var annars har du jordade uttag om inte i köket? Den gulgröna lär ha tillkommit i efterhand. Men den tunna röda lär vara gammal.T Thomas_Blekinge skrev:
Och blanda inte ihop nolla och jord. Det är samma inkommande ledare. Men de delas upp i centralen och det är viktigt att veta vad som är vad.