För någon vecka sedan gick vår torktumlare sönder. Kopplingen är gjord direkt i vägg sedan tidigare som på bilden. Jag öppnade och kopplade loss tumlaren (till höger i bild) och lät tvättmaskinen (till vänster) sitta kvar.

Jag har nu två frågor.

Eftersom jag hellre har två separata vägguttag undrar jag över möjlighet för en installatör att ersätta nuvarande med vägguttag.

Jag undrar dessutom vad den vita kabeln står för. Den var sedan tidigare förseglad som på bilden. Undrar mest av nyfikenhet.

Tack på förhand!

• Hand håller en öppen elektrisk anslutningsdosa framför en vägg med utsatta kablar och ledningar, med en förseglad vit kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Ok!

Tack för snabba svar.

Är det då alltså förberett för ytterligare en maskin med tanke på en nu icke använd fas?

Hej, lånar tråden lite kort.
Vi hade fast trefas installation av äldre typ till tvättmaskinen och bytte till ett trippeluttag.
Vår elektriker ersatte dock inte de tre individuella brytarna med en som bröt alla faser. Är det krav på det eller är det enbart en stark rekommendation?

Tack - Magnus

Mer tänkt att ansluta en trefasmaskin, men enfas maskinerna blev bättre och bättre så det tog över istället för trefas för hemhushållen

• Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Nja, beroende på ålder på fastigheten så kan det vara förberett för en trefas tvättmaskin, fram till 80-talet så var ”alla”/många tvättmaskiner trefas

• Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
mangeroffe, det finns inte schukouttag för 3 olika faser bara för två olika faser så du kanske måste kolla upp vad du fått. Om det inte är tre olika uttag.

• Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Huruvida det är ett absolut krav eller ej beror väl på hur ”vått” man klassar tvättstugan, men en JFB bör åtminstone finnas om du sätter uttag där.

• Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Vanliga tvättstugor i vanliga bostadshus byggda efter ca 1970 är nästan alltid att klassa som torra utrymmen. I hyreshus förekommer det att tvättstugor klassas annorlunda, men det beror på hur dom "används" och hur vattnet hanteras.

• Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
A adcjohansson skrev:
Eftersom jag hellre har två separata vägguttag undrar jag över möjlighet för en installatör att ersätta nuvarande med vägguttag.
Om det handlar om ett badrum så finns det regler för placering av uttag som man behöver titta på. Dessutom, om kopplingspunkten är gammal och inte skyddad av en JFB så ser jag det som ett ovillkorligt krav om man byter till uttag. För tvättstugor kan byte till uttag diskuteras, men jag ser gärna en JFB där också.

Uttag med flera brunnar och med separat brunnständning av den typ elmont länkar till ska föregås av en tvåpolig säkring om man kopplar olika faser till den. Fysiskt separata uttag har inte detta krav, även om de sitter kloss i kloss bredvid varandra.

M mangeroffe skrev:
Vi hade fast trefas installation av äldre typ till tvättmaskinen och bytte till ett trippeluttag.
Så du behöver definiera vad ett trippeluttag är.

• Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Huset byggt -97. Det är en tvättstuga frågorna gäller. Som läget är idag finns en diskho och blandare en bit till höger om det aktuella uttaget. Vi har i en jordfelsbrytare.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det handlar om ett badrum så finns det regler för placering av uttag som man behöver titta på. Dessutom, om kopplingspunkten är gammal och inte skyddad av en JFB så ser jag det som ett ovillkorligt krav om man byter till uttag. För tvättstugor kan byte till uttag diskuteras, men jag ser gärna en JFB där också.

Uttag med flera brunnar och med separat brunnständning av den typ elmont länkar till ska föregås av en tvåpolig säkring om man kopplar olika faser till den. Fysiskt separata uttag har inte detta krav, även om de sitter kloss i kloss bredvid varandra.

Så du behöver definiera vad ett trippeluttag är.
Hej, ursäkta syntaxen, bytte en äldre trefasbrytare med indikatorlampa mot ett utanpåliggande uttag med tre brunnar i en ram som matas med en matarkabel, en fas per brunn. Har fortfarande tre 10A dvärgbrytare i centralen, en per fas/brunn. Har jfb och det är källare så inget våtrum.
Elektrikern uppdaterade inte schema. Jag kommer så klart att märka upp det så att det blir tydligt både vid uttag och central, men undrar mest om det är korrekt eller om jag ska försöka reklamera så att brytarna ersätts?
Har ett likadan äldre 400V brytare till som jag planerar att byta på samma vis.

Det anses inte korrekt även om det kan te sig vara hårfina skillnader. Det handlar om risken för missförstånd vid brytning av strömmen för arbete. De flesta kommer att nöja sig med att kontrollera att det blir strömlöst i en av brunnarna i ett uttag. Även när en säkringen löser ut så kan man tror att hela uttaget är strömlöst. Detta förbud har aldrig funnits i några föreskrifter eller regler men ESV har tidigare sagt nej (på den tiden de sade något). Så du bör kunna reklamera denna installation. Ett trepoligt överströmsskydd är vad som idag anses säkerställa denna risk, plus att tillverkaren av uttaget medger olika faser på brunnarna. Det finns bara ett sådant uttag idag vad jag vet.

Tre fysiskt separata uttag bredvid varandra anses dock säkert.

• Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det anses inte korrekt även om det kan te sig vara hårfina skillnader. Det handlar om risken för missförstånd vid brytning av strömmen för arbete. De flesta kommer att nöja sig med att kontrollera att det blir strömlöst i en av brunnarna i ett uttag. Även när en säkringen löser ut så kan man tror att hela uttaget är strömlöst. Detta förbud har aldrig funnits i några föreskrifter eller regler men ESV har tidigare sagt nej (på den tiden de sade något). Så du bör kunna reklamera denna installation. Ett trepoligt överströmsskydd är vad som idag anses säkerställa denna risk, plus att tillverkaren av uttaget medger olika faser på brunnarna. Det finns bara ett sådant uttag idag vad jag vet.

Tre fysiskt separata uttag bredvid varandra anses dock säkert.
Tack Bo för ett tydligt svar! / Magnus

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.