1 122 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Inbyggnadsdjup på normkomponenter
Bygger till lite och det ska in en normcentral. Det ska vara en infälld version och jag har tittat lite på Hager Volta, Delta och Golf. Volta ligger högst upp på design-stegen enligt beslutsfattaren här hemma men har hakat upp mig lite på texten "För modulkomponenter med maximalt inbyggnadsdjup 70 mm" vilket inte finns på de andra två. Är det så att Volta inte klarar av många högre norm-apparater? Vad är standard egentligen?
Har jag förstått det rätt som att Golf är ekonomi-serien, Volta den bättre och Delta plåtversion i samma klass som Volta? Är det mer än utseendemässigt? Tänker att en central som man sparar 1000:- i materialinköp kan man förlora 2000:- i timpenning till elektrikern för att den är sämre att installera?
Har jag förstått det rätt som att Golf är ekonomi-serien, Volta den bättre och Delta plåtversion i samma klass som Volta? Är det mer än utseendemässigt? Tänker att en central som man sparar 1000:- i materialinköp kan man förlora 2000:- i timpenning till elektrikern för att den är sämre att installera?
Hager är inget elektrikern kommer sura över, mer än för förlorad materialvinst.
Vad de menar med maximalt inbyggnadsdjup 70 mm är lite oklart men de kanske menar att apparaterna inte får sticka ut så mycket framåt (vilket är lite märkligt, jag trodde DIN-apparater var väldigt standardiserade). Hur som helst lär det passa bra med Hagers egna grejer så kör på det. Använd QuickConnect och JFB med nollan till vänster så ska du se att elektrikern blir glad.
Vad de menar med maximalt inbyggnadsdjup 70 mm är lite oklart men de kanske menar att apparaterna inte får sticka ut så mycket framåt (vilket är lite märkligt, jag trodde DIN-apparater var väldigt standardiserade). Hur som helst lär det passa bra med Hagers egna grejer så kör på det. Använd QuickConnect och JFB med nollan till vänster så ska du se att elektrikern blir glad.
Nä, så är det väl. Kan forfarande inte fatta varför elektriker och annat rot-folk envisas med att göra vinst på material, istället för att fläska på med bra timpenning och få hälften på rot-avdrag. Men man vill väl ha både och!
Har inte riktigt bestämt modell ännu men det lutar åt Volta. Tycker den ser ut att ha mest utrymme invändigt också, över och under din skenorna så det blir lite luftigare kopplingar
Har inte riktigt bestämt modell ännu men det lutar åt Volta. Tycker den ser ut att ha mest utrymme invändigt också, över och under din skenorna så det blir lite luftigare kopplingar
DIN-skenan används till en hel del som är klart större än saker i en normcentral. Den är vanlig i automationsskåp. Men prylar för normcentraler har ju ett definierat avstånd fram till fronten. Sedan kan de variera lite hur mycket de sticker ut framför den.
Ja, kanske handlar om saker som trafos och liknande?D Daniel 109 skrev:
Klicka här för att svara