Hej!
Jag köpte en takfläkt för ett tag sedan och tänkte förbereda, om sommaren skulle bli lika varm som sist.
Jag insåg att jag behövde hjälp, så jag bad en kompis hjälpa till för mina kunskaper inte är den bästa.
Vi behövde plugga i betongtaket, så fram med en bra maskinoch kompisen ville borra men insåg efter ett tag att han hade borrat med slagborrmaskin där ledningarna går, så det blev en kortis, vilket resulterade naturligt att automatsäkringen gick..

Min fråga är! Har vi skapat någon typ av fara för oss eller har ledningen klarat sig en då?
för allt annat fungerar på samma säkring.

Redigerat:
I första hand måste trådarna bytas, ett enkelt jobb för en elektriker.
Men, har ni borrat in i röret där ledningarna går är det risk för skador på dom nya ledningar. Det kan finnas grader där inne.
Man kan inte använda det hålet för att hänga upp fläkten då en skruv kanske tränger in i elröret.

L Leif i Skåne skrev:
I första hand måste trådarna bytas, ett enkelt jobb för en elektriker.
Men, har ni borrat in i röret där ledningarna går är det risk för skador på dom nya ledningar. Det kan finnas grader där inne.
Man kan inte använda det hålet för att hänga upp fläkten då en skruv kanske tränger in i elröret.
God morgon! Leif
Nej vi har borrat nya hål för skruvarna,
Vi har provat med att koppla in en vanlig lamp, ifall ledarna är skadade men lampan lyser, så det är tryggt,

funderar bara om vi kan skapar en större fara än vad vi tror...så det inte blir brand o.s.v

Tryggt skulle jag inte säga att det är, ledningen är ju med all säkerhet skadade i röret.

Stefan N Stefan N skrev:
Tryggt skulle jag inte säga att det är, ledningen är ju med all säkerhet skadade i röret.
Jo de är ju sant...jag ska be en elektriker titta på de.

Trådarna är uppenbarligen skadade och skall ovillkorligen bytas ut för att ni inte skall riskera en brand! -inget snack,
Använd inte lampan eller vad det var innan trådarna är utbytta.

• Gilla
Stefan70
  • Laddar…
Trådarna ska inte ens ha någon spänning inkopplade på sig. Det kvittar om trådarna är belastade eller inte, så fort det är spänning på skadade trådar så finns risken för brand.

Så bryt automatsäkringen direkt!!!
Och låt den vara frånslagen till trådarna blivit utbytta.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.