God kväll på er!
Vilken ledare är det här? (Eldragningen är original och från 1968 )
Är det 1,5mm2 eller 2.5mm2
Den mäter ca 2.07mm utan isolering och 3.60 mm med isolering.
Det var det här spisen ansluten med 3 fas på den MEN det satt 10A propparna i centralen och det funkade. Belastningen troligtvis blev aldrig över 10A annars propparna borde gått många gånger.
Jag tror det är 2,5mm2 , vad tror ni?
Vilken ledare är det här? (Eldragningen är original och från 1968 )
Är det 1,5mm2 eller 2.5mm2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Den mäter ca 2.07mm utan isolering och 3.60 mm med isolering.
Det var det här spisen ansluten med 3 fas på den MEN det satt 10A propparna i centralen och det funkade. Belastningen troligtvis blev aldrig över 10A annars propparna borde gått många gånger.
Logga in
Skapa konto
Jag tror det är 2,5mm2 , vad tror ni?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 878 inlägg
Svårt skulle jag inte säga - att beräkna arean på en cirkel fick man lära sig i småskolan... Här har vi 2.5 mm² med råge. Någon neutralledare behövs inte till denna spis på bild, det räcker med de tre faser och skyddsjord som finns framdragna. Neutralledare behövs dock troligen om man byter spis till dagens modell.
3 x 10 A ger närmare 7 kW och det räcker till all normal matlagning, så de säkringarna kan nog sitta kvar även om det verkar finnas förutsättningar för att gå upp till 16 A.
3 x 10 A ger närmare 7 kW och det räcker till all normal matlagning, så de säkringarna kan nog sitta kvar även om det verkar finnas förutsättningar för att gå upp till 16 A.
Räknar man på det blir det drygt 3kvadrat. Jag gissar på 2,5 och ett mätfel.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 623 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 623 inlägg
Jag har också 10A-säkringar till spisen, trots 2,5-kvadratmillimeterstrådar (också 60-talsinstallation utan nolla), men passdelen är så att det skulle gå att sätta i 16A-proppar så jag gissar att det varit det från början. (Ingen av de nuvarande har någonsin gått sen jag flyttade in; har i och för sig aldrig använt alla fyra plattorna och ugnen samtidigt.)
Tack för svaret allihopa!
Ja det är inte så svårt att räkna ut area A=πr2 och får jag 3.14 mm2 (r=1mm i det här fallet). Och det är mer än 2.5mm2
Bra påpekad att nollan behövdes inte för denna spisen. Jag ska nog dubbelkolla i centralen att nollan och jord är verkligen inkopplade.
Det är precis så med matlagningen att man sällan använder alla plattorna samtidigt plus ugn. Då är det fest
Ja det är inte så svårt att räkna ut area A=πr2 och får jag 3.14 mm2 (r=1mm i det här fallet). Och det är mer än 2.5mm2
Bra påpekad att nollan behövdes inte för denna spisen. Jag ska nog dubbelkolla i centralen att nollan och jord är verkligen inkopplade.
Det är precis så med matlagningen att man sällan använder alla plattorna samtidigt plus ugn. Då är det fest
Det ser ut som om det är en flerledare och i det fallet får man räkna med att diametern är större, eftersom det finns mellanrum med luft också.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Var inte ute efter att vara en besserwisser, men visst e det så. Ju högre frekvens desto högre skinnefekt och större area krävs.HasseTeknik skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 878 inlägg
För din info så svarade jag på ett inlägg mellan ditt o mitt ovan som nu är raderat, där skribenten tyckte det var svårt. Så mitt inlägg riktar sig inte direkt mot dina formuleringar.bortek skrev:
Klicka här för att svara