God kväll på er!

Vilken ledare är det här? (Eldragningen är original och från 1968 )

Är det 1,5mm2 eller 2.5mm2
Skjutmått mäter diameter på elkabel vid en vägganslutning, visar 3.60 mm med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digital skjutmått mäter diameter på en elektrisk ledare utan isolering vid installation.
Skapa konto

Den mäter ca 2.07mm utan isolering och 3.60 mm med isolering.

Det var det här spisen ansluten med 3 fas på den MEN det satt 10A propparna i centralen och det funkade. Belastningen troligtvis blev aldrig över 10A annars propparna borde gått många gånger.
Närbild på en äldre vit elapparat med en märkningsetikett och rost, möjligen en del av ett spisprojekt.
Skapa konto

Jag tror det är 2,5mm2 , vad tror ni?

Svårt skulle jag inte säga - att beräkna arean på en cirkel fick man lära sig i småskolan... Här har vi 2.5 mm² med råge. Någon neutralledare behövs inte till denna spis på bild, det räcker med de tre faser och skyddsjord som finns framdragna. Neutralledare behövs dock troligen om man byter spis till dagens modell.

3 x 10 A ger närmare 7 kW och det räcker till all normal matlagning, så de säkringarna kan nog sitta kvar även om det verkar finnas förutsättningar för att gå upp till 16 A.

Räknar man på det blir det drygt 3kvadrat. Jag gissar på 2,5 och ett mätfel.

Magnus E K
Jag har också 10A-säkringar till spisen, trots 2,5-kvadratmillimeterstrådar (också 60-talsinstallation utan nolla), men passdelen är så att det skulle gå att sätta i 16A-proppar så jag gissar att det varit det från början. (Ingen av de nuvarande har någonsin gått sen jag flyttade in; har i och för sig aldrig använt alla fyra plattorna och ugnen samtidigt.)

Tack för svaret allihopa!

Ja det är inte så svårt att räkna ut area A=πr2 och får jag 3.14 mm2 (r=1mm i det här fallet). Och det är mer än 2.5mm2 :)

Bra påpekad att nollan behövdes inte för denna spisen. Jag ska nog dubbelkolla i centralen att nollan och jord är verkligen inkopplade.

Det är precis så med matlagningen att man sällan använder alla plattorna samtidigt plus ugn. Då är det fest :)

Det ser ut som om det är en flerledare och i det fallet får man räkna med att diametern är större, eftersom det finns mellanrum med luft också.

5
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det ser ut som om det är en flerledare och i det fallet får man räkna med att diametern är större, eftersom det finns mellanrum med luft också.
Antar att du syftar på antalet kardeler, -fler,-mång kardelig

5 50procent skrev:
Antar att du syftar på antalet kardeler, -fler,-mång kardelig
Ja. Man kan ju också räkna det som mångledare med obefintlig isolering emellan , som i fallet ledare för högfrekvens , där " skinneffekten" gör sig påmind .

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja. Man kan ju också räkna det som mångledare med obefintlig isolering emellan , som i fallet ledare för högfrekvens , där " skinneffekten" gör sig påmind .
Var inte ute efter att vara en besserwisser, men visst e det så. Ju högre frekvens desto högre skinnefekt och större area krävs.

Intressant. Finns det en formel att räkna ut det betänka arean? Eller ska jag mäta diameter på kardeled, räkna ut area och ta det antal kardeleder?

5
bortek bortek skrev:
Intressant. Finns det en formel att räkna ut det betänka arean? Eller ska jag mäta diameter på kardeled, räkna ut area och ta det antal kardeleder?
Det som det egentligen handlar om är konduktiviteten som du får genom att mäta

• Gilla
GK100
  • Laddar…
bortek bortek skrev:
Ja det är inte så svårt att räkna ut area A=πr2 och får jag 3.14 mm2 (r=1mm i det här fallet). Och det är mer än 2.5mm2 :)
För din info så svarade jag på ett inlägg mellan ditt o mitt ovan som nu är raderat, där skribenten tyckte det var svårt. Så mitt inlägg riktar sig inte direkt mot dina formuleringar.

• Gilla
bortek
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.