H
Husqvarna220Ac: [citat] 10st uttag ovanför köksbänken??? Vi har 2st, räcker gott, typ brödrost/elvisp..klart! Extrajobben blir ganska dyra, skulle vänta med Spabad/Attefallshus/Laddstolpe, om det inte skall göras direkt, man hinner fundera/ändra sig, ang om det ska göras eller vart..vi drog solcellsanläggning direkt till en central i förrådet, därifrån matas Spabadet och kommande komplementbostad.
13 svar · 7,9k läst
·
B
Bikerpumba: Tack for hjälpen alla..
14 svar · 3,5k läst
·
S
Slugge: Står det inte i instruktionen?
1 svar · 726 läst
Mikael_L
Mikael_L: Så här ser det ut idag: https://www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/elinstallator/du-som-vill-bli-elinstallator/krav-for-b/ Men det blev säkert ändringar även här när hela behörighetssystemet lades om den 1/7 2017. Dina kurser i äldre systemet kanske motsvarar dagens. Ring och kolla med ECY, de har sen ändå ett finger med i spelet sen vid lärlingstiden. Be helt enkelt att de ska
10 svar · 5,7k läst
Jens Ole Teigen
Jens Ole Teigen: [bild] Hei jeg har også letet lenge etter den kontakten og jeg fant den endelig på ebay. Se bilde
29 svar · 8,5k läst
·
M
mugatu: [citat] Får nog köra på det om det inte går att få dit skruvar på något sätt. Eftersom kopplingsdosorna är samma storlek apparatdosa så är de väldigt fulla på sina ställen. Hade velat ha skruvring i dosorna. Det sitter en skruvring i dosorna till vägguttag och strömbrytare. Har inte lyckats hitta dem lösa.
2 svar · 3,3k läst
·
S
Slugge: [citat] Första frågan skulle jag vilja svara ett par gånger per år på. Ett par är ju två så då är detta minimum, tidsomställningen är ju en bra timregel men det finns ju risk att detta försvinner snart. Andra frågan är mer intressant men tror inte den går att besvara baserat på andrahandsuppgifter.
142 svar · 41,6k läst
·
N
noone70: Tack så mycket :)
3 svar · 1,5k läst
O
Olf Oggler: [citat] Tak för ett tydligt och bra svar
2 svar · 10,5k läst
VidarH
VidarH: Det är faktiskt ett svedbergs... Det tar ett par minuter för det att börja, så värme låter vettigt. Med ett intervall på 8-12 "droppar" kommer ett annat liknande ljud som faktiskt förändras mellan gångerna. Får väl se om jag kan byta innanmätet då skåpet fortfarande är i gott skick.
6 svar · 2,6k läst
J
Jens33: [citat] Perfekt, jag ska prova.
3 svar · 954 läst
S
Stefan1972: För att det inte spelar nån roll vilken kulör du använder så länge det inte är blå eller gul/grön. Blir svårt att standardisera trettielva olika viljor och behov.
23 svar · 5,9k läst
R
roli: Om man t.ex tittar på programmet "Grand Design" som visar husbyggen från England, Australien och Nya Zeeland så har nog väldigt många av de husen "lösa kablar" i väggarna. Speciellt de i England. Men de drar ju också många av sina rör på utsidan.... Kanske inte i de hus som "Grand Design" visar. Nu vet jag inte om detta är representativt för "resten" av världen men de har iallafall
25 svar · 7,0k läst
·
H
hempularen: Tänkte bara tipsa, det är väldigt viktigt att följa monteringsanvisningarna i detalj för hur du kopplar nätverkskabeln, där du skall koppla trådarna så är det typ 10mm som de får gå "lösa". Annars kommer du att få försämrad kommunikation. Trådarna är tvinnade runt varandra på ett optimalt sätt i kabeln. Det är därför också viktigt att följa färgstandarden strikt. En
14 svar · 2,4k läst
N
noupe: [citat] Det är som du säger en Ebeco EB-Therm 350/355. Vill du ha en likadan kan du köpa den här: https://www.elbutik.se/product.html/ebeco-eb-therm-355 Du kan även ta en annan av deras modeller, eller nyaste varianten EB-Therm 400. Du kan i samtliga fall sannolikt behålla golvsensorn, men även byta till den nya medföljande om du vill. Går även bra att ringa Ebecos normalt ganska
4 svar · 3,5k läst
·
nisse123
nisse123: Du behöver ju inte sätta skyddet på motorn, det räcker ju att det sitter på kabeln efter 3-fas uttaget.
4 svar · 1,6k läst
·
N
nikoman: [citat] Bra kommentar! Jag har förstås läst denna sidas eminenta spisbibel så jag hade koll på nollan!
8 svar · 3,7k läst
H
hempularen: [citat] För att det är vidarekopplat, ev. till ditt andra element.
6 svar · 8,6k läst
·
P
Anonymiserad 156538: [citat] Då blir det ju klart bättre att köra med täcklock och inte hänga upp någon :rofl:
33 svar · 8,0k läst
·
J
Johan456: Anger schneider den som IP21 så är det ok. Detta förutsatt att den sitter i rätt område och på den höjden du anger. Den ska också skyddas av JFB med lägsta märkutlösningsström 30mA. Vidare ska uttaget såklart jordas.
1 svar · 1,4k läst
Smisksågen
Smisksågen: Stort tack för alla svar! Jag anlitar en elektriker, så att jag får leva ett tag till.
7 svar · 2,9k läst
·
H
henkepenk: Kopplade alldeles nyss ihop en infälld golf för första gången. Tog den för att den klarar 70mm regel+gips. Trevlig och genomtänkt.
3 svar · 2,7k läst
E
Evamag: När sonen köpte lgh i Stockholm i en äldre fastighet så kom ledarna ut ur taket oisolerade ändar och strömmen på. Det första vi gjorde var att koppla ur säkringarna innan vi fått uppnystad taklampor.
9 svar · 6,2k läst
E
etompau: https://www.byggahus.se/forum/threads/takvaerme-70-talet-soender.337534/
1 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Bara lite mer om 13 vs 10. Det handlar inte om 13A för en viss trådtjocklek. Utan det handlar om kombinationen av en viss trådtjocklek, hur kabeln är förlagd i förhållande till kylande yta, hur bra matning du har ifrån elnätet, och troligen några faktorer ytterligare som jag inte har koll på (jag är inte elektriker).
34 svar · 14,6k läst
M
MagHam: Raklödder bäddar in borrstället bättre än vaselin.
44 svar · 17,3k läst
·
bortek
bortek: Hej Det blev 222 till slut. De har är mycket hårdare klämmor är 221:or :) [bild]
24 svar · 10,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.