Mjo, nu får nån med lite mer lyktstolpeerfarenhet gärna rätta, men vad jag vet är det vanligt med PEN mellan lyktstolpar, dvs innan säkringen i varje stolpe?

Fotografen Fotografen skrev:
Mjo, nu får nån med lite mer lyktstolpeerfarenhet gärna rätta, men vad jag vet är det vanligt med PEN mellan lyktstolpar, dvs innan säkringen i varje stolpe?
PEN-koppling fungerar ju logiskt, misstänkte något sådant. Men ville bara se att det är kopplat så i fler stolpar.

Normalt i äldre stolpar så kommer det bara 3x6 ( 3X10 ) + skärm PEN och delas upp på plint i stolpen med säkring 6 amp för ljuset, kan vara så att nu för tiden så är det 5 ledare. Tror inte det är på annat sätt i dina stolpar

Är det möjligt att ha en lyktstolpe som strömkälla, tex koppla in ett uttag?

Klart det går men är inte det normala att göra så, ( blir lite utanför regelverket ) ett sådant uttag fungerar bara när lyset är på, fordrar en extra säkring. Du ska nog inte tänka i dom banorna, vad var det tänkt som, motorvärmare eller vad

Det sitter per definition en liten elcentral i varje stolpe så jag ser inga hinder för att montera ett uttag. Det måste då vara separat avsäkrat och med en JFB då stolpledningen kan vara dimensionerad med långa frånkopplingstider för att få ned ledningskostnaden. Räkna inte med att kunna ta ut speciellt hög effekt.

J jonaserik skrev:
Klart det går men är inte det normala att göra så, ( blir lite utanför regelverket ) ett sådant uttag fungerar bara när lyset är på, fordrar en extra säkring. Du ska nog inte tänka i dom banorna, vad var det tänkt som, motorvärmare eller vad
Koppla in laddare.

Vad för laddare, ny EL-bil ? Då är det inget bra att försöka med uttag

J jonaserik skrev:
Vad för laddare, ny EL-bil ? Då är det inget bra att försöka med uttag
Laddning av bilbatteri, elverktyg, mobilen. inget som drar höga strömmar.

Och ofta brukar den matande ledningen vara så lågt säkrad som möjligt (för att klara utlösningsvilkoret på maximalt långa ledningar) så att bara mindre "extra" belastning knäcker säkringarna.

A Andy78 skrev:
Är det möjligt att ha en lyktstolpe som strömkälla, tex koppla in ett uttag?
Givetvis har jag en stolpe med uttag på (ingen jfb vad jag vet). Dessa har nyttjats som strömkälla till julgransbelysning.

• Stolpe med eluttag använd för julgransbelysning mot en himmel med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M merbanan skrev:
Dessa har nyttjats som strömkälla till julgransbelysning.
Då tändes julgran samtidigt med stolpen, klart det går att ha ett uttag, det med belastning som alltid framhålles kan du borträkna
men en säkring extra i stolpen SKA det vara

M merbanan skrev:
Givetvis har jag en stolpe med uttag på (ingen jfb vad jag vet). Dessa har nyttjats som strömkälla till julgransbelysning.
Uttaget på bilden ser ut att vara en modell med jordfelsbrytares från tillverkaren Exactor, eller om det är Ensto..?

Edit_
Protector heter uttaget, tillverkaren är Norwesco

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.