8 819 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
Nyckel till lyktstolpe
Mjo, nu får nån med lite mer lyktstolpeerfarenhet gärna rätta, men vad jag vet är det vanligt med PEN mellan lyktstolpar, dvs innan säkringen i varje stolpe?
Normalt i äldre stolpar så kommer det bara 3x6 ( 3X10 ) + skärm PEN och delas upp på plint i stolpen med säkring 6 amp för ljuset, kan vara så att nu för tiden så är det 5 ledare. Tror inte det är på annat sätt i dina stolpar
Klart det går men är inte det normala att göra så, ( blir lite utanför regelverket ) ett sådant uttag fungerar bara när lyset är på, fordrar en extra säkring. Du ska nog inte tänka i dom banorna, vad var det tänkt som, motorvärmare eller vad
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det sitter per definition en liten elcentral i varje stolpe så jag ser inga hinder för att montera ett uttag. Det måste då vara separat avsäkrat och med en JFB då stolpledningen kan vara dimensionerad med långa frånkopplingstider för att få ned ledningskostnaden. Räkna inte med att kunna ta ut speciellt hög effekt.
Givetvis har jag en stolpe med uttag på (ingen jfb vad jag vet). Dessa har nyttjats som strömkälla till julgransbelysning.A Andy78 skrev:
Uttaget på bilden ser ut att vara en modell med jordfelsbrytares från tillverkaren Exactor, eller om det är Ensto..?M merbanan skrev:
Edit_
Protector heter uttaget, tillverkaren är Norwesco
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden