Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad kan du dra för slutsatser av dessa uttags placering? Är det uttag för allmänbruk?

Anledningen till att man bör vara försiktig med att koppla en "dimmer" till vanliga uttag för allmänbruk är att dimmers vanligen har en max tillåten effekt som understiger säkringens märkström, dvs vad man är van vid att kunna belasta ett uttag med. Denna infradimmer är säkert potent så den går säkert inte sönder i första taget, men...för det andra brukar man helt enkelt inte sätta en dimmer på uttag, så det kan leda till missförstånd och förvirring.

Men om uttaget till infran sitter högt upp nära infran, liksom uttagen till belysningen du nämner, så hamnar det i en annan dager. Då är ju inte uttaget avsett för allmänbruk längre utan är naturligt specifikt för ett ändamål.

Så det beror på.

Men till sist undrar jag ju, varför i hela världen vill du ha ett uttag till infran när den är fast monterad och styrd av en fast monterad dimmer?? Du kommer väl inte att flytta runt denna infra?
Hej, uttaget sitter ovanför infran. Och som svar på din andra fråga så kommer jag inte flytta runt på infran men tog av någon anledning beslutet att sätta ett vu där ifall jag i framtiden hade velat köpa någon annan som är t.ex med fjärrkontroll. I sådana fall hade det ju bara varit att riva bort 4ledaren och ha fast fas på uttaget? Eller har jag fel?

S Smurfen1337 skrev:
Hej, uttaget sitter ovanför infran. Och som svar på din andra fråga så kommer jag inte flytta runt på infran men tog av någon anledning beslutet att sätta ett vu där ifall jag i framtiden hade velat köpa någon annan som är t.ex med fjärrkontroll. I sådana fall hade det ju bara varit att riva bort 4ledaren och ha fast fas på uttaget? Eller har jag fel?
Och medans jag har dig på tråden, tycker du det är OK att jag dragit en 4ledare eller hade du gått in med matningen i dimmern och sedan en kabel ut med lasten? Hade varit kul att få fler personers synvinklar. Tack

S Smurfen1337 skrev:
... men tog av någon anledning beslutet att sätta ett vu där ifall jag i framtiden hade velat köpa någon annan som är t.ex med fjärrkontroll. I sådana fall hade det ju bara varit att riva bort 4ledaren och ha fast fas på uttaget? Eller har jag fel?
Ja du tänker fel.
Det är precis lika lätt att vid sådant tillfälle byta ut kopplingsdosan till ett vägguttag.

Demmpa Demmpa skrev:
Ja du tänker fel.
Det är precis lika lätt att vid sådant tillfälle byta ut kopplingsdosan till ett vägguttag.
Japp, förstår vad du menar med det är ju lätt fixat. Bara att ta bort vägguttaget och sätta dit en kopplingsdosa ju

Demmpa Demmpa skrev:
Ja du tänker fel.
Har du någon annan synpunkt på hur installationen utförts så får du gärna säga till! Tack

Har försökt hitta mer information om själva dimmern, hur den är uppbyggd etc, hittar inget annat än produktblad,
https://www.tjornbronshantverk.se/wp-content/uploads/2018/03/Produktblad-dimmer-1500W-sv.pdf

Jag kan inte säga om det fungerar att göra följande koppling eller om nollan också måste gå genom dimmern,
Handritat schema av en elektrisk koppling med dimmer och infravärmare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Smurfen1337 skrev:
Japp, förstår vad du menar med det är ju lätt fixat. Bara att ta bort vägguttaget och sätta dit en kopplingsdosa ju
Ja precis, bästa alternativet nu är fast inkoppling, om du någon gång i framtiden byter bort nuvarande dimmer mot något fjärrstyrt som ansluts via stickpropp så byter du dosan mot uttag och sätter på stickpropp på infravärmaren.

Demmpa Demmpa skrev:
Har försökt hitta mer information om själva dimmern, hur den är uppbyggd etc, hittar inget annat än produktblad,
[länk]

Jag kan inte säga om det fungerar att göra följande koppling eller om nollan också måste gå genom dimmern,
[bild]

Ja precis, bästa alternativet nu är fast inkoppling, om du någon gång i framtiden byter bort nuvarande dimmer mot något fjärrstyrt som ansluts via stickpropp så byter du dosan mot uttag och sätter på stickpropp på infravärmaren.
Tack för ditt svar och för bilden. En annan användare skrev tidigare "Att du inte har kontakt mellan N-N' beror på att du har ett relä i regulatorn som säkert bryter tvåpoligt, det är bra på sitt sätt men inget du behöver tänka på med nollorna ihop i andra änden." Alltså menade han på att jag inte ens är tvungen till att bygla N-N' i dimmern. Varför tror du att nollan behöver gå igenom dimmern? Tänker ju att den borde fungera som en vanlig dimmer egentligen där du har fast fas och en tändtråd, men är osäker. På faktabladet jag fick med så står det att man ska ha en kabel för inkommande och en för load. (Se bild) men jag tänker att det kan bero att det redan sitter 2st förskruvningar i dimmern och att IP klassningen inte uppfylls om man bara har en kabel men man kan ju spruta i lite silikon. ;)

• Närbild av en installationsinstruktion för en regulator med detaljer om kabelförskruvning och IP-klassning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Smurfen1337 skrev:
Tack för ditt svar och för bilden. En annan användare skrev tidigare "Att du inte har kontakt mellan N-N' beror på att du har ett relä i regulatorn som säkert bryter tvåpoligt, det är bra på sitt sätt men inget du behöver tänka på med nollorna ihop i andra änden." Alltså menade han på att jag inte ens är tvungen till att bygla N-N' i dimmern. Varför tror du att nollan behöver gå igenom dimmern? Tänker ju att den borde fungera som en vanlig dimmer egentligen där du har fast fas och en tändtråd, men är osäker. På faktabladet jag fick med så står det att man ska ha en kabel för inkommande och en för load. (Se bild) men jag tänker att det kan bero att det redan sitter 2st förskruvningar i dimmern och att IP klassningen inte uppfylls om man bara har en kabel men man kan ju spruta i lite silikon. ;)
Den andre användaren kan svara dig igen. Du behöver bara nolla för matning till enheten den behöver inte gå vidare och inte byglas där heller. Så fas och nolla till supply och styrd fas tillbaks är det som krävs. För sakens skull se till att jorden kommer med dit också. Den får heller ingen funktion men du har den ändå med i kabeln och kanske du nångång går vidare direkt från dimmern då är det klart. Tänk också på att skaffa en propp till det hål du inte använder.

GK100 GK100 skrev:
Den andre användaren kan svara dig igen. Du behöver bara nolla för matning till enheten den behöver inte gå vidare och inte byglas där heller. Så fas och nolla till supply och styrd fas tillbaks är det som krävs. För sakens skull se till att jorden kommer med dit också. Den får heller ingen funktion men du har den ändå med i kabeln och kanske du nångång går vidare direkt från dimmern då är det klart. Tänk också på att skaffa en propp till det hål du inte använder.
Tack igen för ditt svar du är bäst

Demmpa Demmpa skrev:
Anledningen till att jag inte kan säga 100 att det fungerar med en fyrledare är att jag inte har sett någon sådan dimmer i verkligheten, men det bör gå.

Ena förskruvningen går att byta ut mot avslutningspropp, [länk]
Tack!

Dimmers måste ha fas och nolla då det finns en internt trafo 230//9 Volt!
Den interna elektroniken går på 9 Volt
Gör som det är tänkt 3x1,5mm² in med stickpropp och 3x1,5 ut fast inkopplad till värmare.

L Leif i Skåne skrev:
Dimmers måste ha fas och nolla då det finns en internt trafo 230//9 Volt!
Den interna elektroniken går på 9 Volt
Gör som det är tänkt 3x1,5mm² in med stickpropp och 3x1,5 ut fast inkopplad till värmare.
Jag kopplade med en 4x1,5 och det funkar utmärkt.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.