F
fattaringenting: Tack för alla svar, nu känns det bättre :)
4 svar · 9,4k läst
·
E
elnissan: Vi har haft samma motor i åtminstone 10 år och den har under den tiden fungerat fint, visst har motorskyddet löst ut någon enstaka gång men i det stora hela har det fungerat utan anmärkning. Det är stor skillnad att fylla en pool resp en 300 liters hydrofor, vattnet har bara använts för lite bevattning och rengöring av trädgårdsredskap så pumpen har inte gått särskilt ofta. Nu har
5 svar · 2,8k läst
·
T
Toddep: [citat] Ojdå. Jag mindes inte att jag skapat en tråd tidigare. Ber om ursäkt.
2 svar · 908 läst
A
Avemo: [citat] Ingen större skillnad att göra den för trefas heller. Men är bilen bara byggd för enfas 230V är det nog dumt att koppla in den till 400V.
16 svar · 2,3k läst
N
Necromanial: [citat] Vid ca. 60-70 meter brukar man få gå upp till 2,5 för att klara utlösningsvillkoren.
16 svar · 5,4k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: Ah kan kika när jag kommer hem.
23 svar · 2,3k läst
·
E
elmont: På en del centraler finns det en speciell "plint" för inkommande nolla, OM det finns det så går man först dit och sedan till JFB. Praktiskt om man ska ha flera JFB i samma central och då drar en ledare från ink nolla till varje JFB i stället för att "sy" nollan.
2 svar · 764 läst
GK100
GK100: [citat] Trafon på din bild är på 40 VA så du tänker rätt så långt. Har du en lämplig trafo som ger 24 V kan du felsöka med den. Bryt primären på den som sitter där med säkringen eller hellre bort med nätmatningen till boxen. Sen kan du bakmata med andra trafon mot valfri termostatplint 2 och 4 som det ser ut där. Det kan vara ett enkelt första steg som inte kräver så mycket
11 svar · 6,4k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Och diskussionen är irrelevant, i ovh med att det okulärt gick att konstatera att det fanns jordade uttag i badrummet och ingen jordfelsbrytare. Dvs, skäl för att misstänka att det finns mer fel, därmed krav på fördjupad undersökning och inget dolt fel.
21 svar · 4,3k läst
Nefrums
Nefrums: De har ju missat hälften av alla som dör av el vart år. De har ju helt missat att räkna blixtnedslag! Det är ju också el.
2 svar · 1,0k läst
Pen
Pen: Mer kortfattad beskrivning (?) EKP: Nedladdningsbart dokument från Internet EFR: Målvakt
25 svar · 6,2k läst
M
mrbygg1: Nej det är från att huset byggdes. Men pvc går inte upp i taket. Vara där sladden hänger ner.
3 svar · 1,0k läst
·
Müssli
Müssli: Som tommib skriver, Schneider Exxact men försök hitta modell "Basic" istället för "Primo" så får du samma ram också.
2 svar · 2,0k läst
·
Huggabuggaa
Huggabuggaa: [citat] Får klättra upp där i veckan och öppna upp och kolla
15 svar · 4,6k läst
·
K
KeithS: Tack för alla svar....det blev en kontrollåda till en avloppspump....Grannens hus..ensam kvinna som visste ingenting om en pump..eller var den kunde hittas. Till slut hittade vi ett brunnslock övertäckt med buskar och en elektriker fick uppdraget att kolla om pumpen fungerade eller ej. Han bara skakade på ledningar och tjutande försvann och varningslampa slocknade. Tack för alla ledtråder
5 svar · 1,4k läst
nimhed
nimhed: Jag uppskattar allt som skrivs :D(y)
15 svar · 1,4k läst
A
AndersS: Inte en chans att det är någon elektriker som gjort det arbetet, där har du blivit lurad:D:cool: Utifrån det påståendet rekommenderar jag dig att låta en elektriker åtgärda och då får du också rätt material. Tråkigt svar men nog den bästa lösningen.
12 svar · 4,5k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Ja det kan man säga. Före brytaren finns det en ledning som kommer från en säkring, som alltid är spänning på (230 V), efter brytaren finns ”tändtråd” som är utan spänning ( 0 V)a om brytaren är från, är brytaren till har den 230 V fram till ”lampan”, efter den är det alltid 0Volt = nollan.
13 svar · 3,1k läst
·
E
elmont: Säkringslådan kan du köpa hos nätbutik för ca halva priset. https://www.eldirekt.se/elmaterial/central-och-norm/norm-ovriga/garo-sakringslada
2 svar · 858 läst
GK100
GK100: Brytaren är en bra avslutning när det som matades togs bort inget problem med den oavsett om du har den till eller från. Och den här tillräckligt med ledare för att använda trefas komplett med nolla och jord i framtiden om du behöver. Det finns säkert tre säkringar i centralen som nu inte används, kolla på ev gruppförteckning. Och som DjAlbert skriver här man nog utnyttjat den andra
7 svar · 2,5k läst
·
N
nickspi: [citat] Det har du ju rätt i... Såvida man inte spacklat och målat över detta väldigt skickligt, eller har man haft kopplingen hängandes tro?
19 svar · 2,9k läst
·
C
cpalm: [citat] Klart det går ledningar till strömbrytaren. Röret går nog ut från dosans högra sida och viker sedan av nedåt. [citat] Tja, de tre rätt uppenbara alternativen är ju 1) att spara de delar av väggen där elinstallationerna finns, 2) flytta elinstallationen någon annanstans, t.ex. i taket, 3) ta bort de elinstallationer som finns i väggen helt och leva utan de uttag som matas av
1 svar · 1,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag har dålig kunskap om vilket jordningssystem som används i Spanien, TN, TT, IT men troligen TT (det kan kanske variera bland olika landsändar). TT innebär att du har en inkommande N. PE får du stå för själv via ett jordtag. Man man misstänka att detta jordtag är bristfälligt, kanske inte ens inkopplat i ditt fall. Genom att ansluta en skyddsledare till plattan så har du troligen
1 svar · 1,4k läst
Müssli
Müssli: Ta en kniv och knö in mellan spotlighten och ramen den sitter i. Spotten sitter fast med fjädrar så du får ta i lite. In med kniven och vicka!
1 svar · 1,3k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Jag tror det mer har att göra med logotypen: [bild]
22 svar · 11,5k läst
·
M
mickeforsberg: [citat] Ja från vinden bör jag komma åt den! Ja där är en gänga i mitten, försökte få till en hyfsad bild. Men det kanske är lättast att bara kapa den en liten bit. Måste den hamna jämnt med gipset?
9 svar · 2,4k läst
·
L
Leif i Skåne: Det som är ännu mer förvirrande är, att det finns 12 st hål i den gröna delen som det kan sitta en kabel i.:thinking: Men det är inte säkert att alla har en funktion, det är tryckt på den gröna delen vad en brytare gör. En viktig funktion är den som är märkt med X här kan man "parkera" en ledare utan funktion eller sätta in två ledare under samma X som då får kontakt med
4 svar · 1,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: De enda enkla fel som finns här är att en säkring har gått. Det du kan göra själv är att se om det är ett möjligt scenario, dvs hur många säkringar matar spisen? Är det fler än 1 säkring så matas den med flera faser och då kan en fas ha fallit bort. Är det bara en enda säkring så har du en gamma enfaslägenhet, och då är det troligen hällen som är felaktig. Om du har
1 svar · 1,4k läst
E
etompau: OK, testa med en vanlig strömbrytare. Dimmern och fläkten funkar inte tillsammans.
8 svar · 5,5k läst
·
A
El
Asalea66: [citat] Jag ska upp på fredag o då tar jag gärna ett foto:)
11 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.