10 094 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
USB laddare i utomhus vägguttag
Jag har köpt en wi-fi övervakningskamera för utomhusbruk som har en fast ansluten sladd med usb i änden som man ansluter till en vanlig "laddarpropp" och sen in i vägguttag.
Lite udda för utomhuskamera kanske, vad vet jag, och kanske lämnar jag tillbaka den.
Det jag undrar är hur ni hade löst strömförsörjningen snyggast för att slippa ta hål i väggen och leda in usb-kontakten? Får ju dessutom borra lite väl stort för att få igenom kontakten.
Jag har ström utdraget utanpåliggande till vanliga utomhusvägguttag och lampor på fasaden som jag tänker att jag kan använda, men jag vill helst inte sätta laddaren i ett normalhögt placerat vägguttag. Dels kan nån rycka ur den och dessutom känns det som elektronik som inte ska vara helt oskyddad för fukt. Även om jag skulle sätta ett utomhusuttag högt eller till och med under takfoten vet jag inte om laddaren skulle må bra i längden.
Den här har jag hittat https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/uttag-kapslade/elit-vagguttag-ip56 men den känns klumpig.
Den här var ju inte så dum men kräver ju 12/24V och inte 230V som jag har där på fasaden...
https://scanstrut.com/products-22/w...-new-rokk-charge-waterproof-usb-socket-detail
Idéer innan jag ev. byter till annan kamera?
Lite udda för utomhuskamera kanske, vad vet jag, och kanske lämnar jag tillbaka den.
Det jag undrar är hur ni hade löst strömförsörjningen snyggast för att slippa ta hål i väggen och leda in usb-kontakten? Får ju dessutom borra lite väl stort för att få igenom kontakten.
Jag har ström utdraget utanpåliggande till vanliga utomhusvägguttag och lampor på fasaden som jag tänker att jag kan använda, men jag vill helst inte sätta laddaren i ett normalhögt placerat vägguttag. Dels kan nån rycka ur den och dessutom känns det som elektronik som inte ska vara helt oskyddad för fukt. Även om jag skulle sätta ett utomhusuttag högt eller till och med under takfoten vet jag inte om laddaren skulle må bra i längden.
Den här har jag hittat https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/uttag-kapslade/elit-vagguttag-ip56 men den känns klumpig.
Den här var ju inte så dum men kräver ju 12/24V och inte 230V som jag har där på fasaden...
https://scanstrut.com/products-22/w...-new-rokk-charge-waterproof-usb-socket-detail
Idéer innan jag ev. byter till annan kamera?
En lösning som jag har använt till en webbkamera i en fågelholk är att dra fram 12 Volt och i direkt anslutning till kameran montera en vanlig cigarettladdare som omvandlar 12 V till passande 5 V och till ett USB-uttag.
Kanske något som du kan använda.
Laddaren får du montera i någon passande kapsling. 12 V-matning kanske sedan dras från något lämplig nätdel inomhus.
Kanske något som du kan använda.
Laddaren får du montera i någon passande kapsling. 12 V-matning kanske sedan dras från något lämplig nätdel inomhus.
Tack för svar, ja det kunde vara en lösning..
Jag kom på en annan nu. Skulle man kunna ta en liten apparatdosa och lägga in en sån här trafo
https://palyset.se/p/elektronisk-transformator-12v-dc-125a-15w-230v-nextec
Och sedan ett sånt här i lådan https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/mobiltillbehor/usb-uttag-2000041854 ?
Eller den jag länkade i första inlägget, utanpå apparatdosan.
Jag kom på en annan nu. Skulle man kunna ta en liten apparatdosa och lägga in en sån här trafo
https://palyset.se/p/elektronisk-transformator-12v-dc-125a-15w-230v-nextec
Och sedan ett sånt här i lådan https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/mobiltillbehor/usb-uttag-2000041854 ?
Eller den jag länkade i första inlägget, utanpå apparatdosan.
@gluecifer Jag sitter i samma sits, d.v.s. har en wi-fi-kamera med USB-kontakt som jag vill sätta upp ute. Hittade du en lösning på problemet? Jag vill också använda uttaget som sitter ute på fasaden och undvika att borra genom väggen.
Nej jag drog upp ett vanligt utanpåliggande uttag för utomhusbruk till slut, och anslöt kontakten. Känns sådär men det sitter 3.5m upp, direkt under takfoten så ganska skyddat ändå. Men vinkeln på själva kameran är inte optimal på den höjden så jag kommer antagligen flytta ner den. Men den syns minst där uppe vilket kan vara en fördel...
Klicka här för att svara
