A
El
Asalea66: [citat] Jag ska upp på fredag o då tar jag gärna ett foto:)
11 svar · 1,6k läst
·
E
etompau: Ja, jag förstår precis. På nätspänningssidan ska det inte vara något problem. Vet du vilka kablar som sticker ut från hålet i taket som är 230 V-matning? Det är av stor vikt att du har koll på detta!! Dessa ansluter du sedan direkt till PRI-ingången på trafon. Sedan får du jobba med kopplingslisten och lite småbitar med kabel och göra en fördelningsplint enligt bild. Därefter
30 svar · 4,4k läst
·
GK100
GK100: Generellt säger diverse spänningsmätningar inte så mycket. Inget annat än korrekta, avpassade belastningsprov säger något om konditionen om man ska vara noga.
10 svar · 1,4k läst
prototypen
prototypen: Jag är klart lättad att du fortfarande lever efter mitt ”KÖR” Protte
10 svar · 1,3k läst
A
Allmänobildad: 1-10v vriddimmer med plejd styrdon trådlöst synkat till en till plejdenhet. Dyrt, men kommer fungera, och med rätt utseende
16 svar · 7,3k läst
·
useless
useless: [citat] Om man omfattas av en auktoriserad elfirmas kontrollprogram så får man dra el även om man inte har kunskapen.
18 svar · 6,1k läst
·
T
Testarn: Tack Bo! Jag ska titta på programmet ikväll när jag kan ladda ner det för att se om jag kan förstå. Som det är nu litar jag på att 5G2,5 är okej. Frågan om JFB får elektrikern lösa om det blir problem.
5 svar · 1,9k läst
Demmpa
Demmpa: Det går att byta ut enkla lamputtaget till ett dubbelt (som parallellkopplas), Man kan använda följande förgrening, https://www.bauhaus.se/grenpropp-2-vag-for-lamputtag-1 Man kan förgrena lampsladden med följande förgrening, https://www.jemfix.se/foergreningsbox/7112/9023824/ Man kan använda en lamppropp som har två sladdar ut, Det finns även färdiga takkoppar med tre utgångar för
2 svar · 1,3k läst
E
Emanuel01: I köket i mitt hus hade föregående ägare dragit ström bakom gips diagonalt från golvlist upp till lamputtag vid tak tvärs längst köket. Tur att man kolla med elsökare innan vi satt upp tavlor mm på väggen.
5 svar · 2,1k läst
tttomten
tttomten: [citat] Vet tyvärr inte nuvarande sortiment men det borde kommit nu.
4 svar · 731 läst
L
Leif i Skåne: Hur man gör blir det inte bra! Gör om gör rätt. Skaffa 1,5m 50 mm gult markrör med en skarvmuff och förläng röret upp till rätt höjd sätt @Mikael_L Tele/Elcentral med en JFB och några säkringar. Passa på att fäll in VP rör och gör ett snyggt infälld installation. Dra samtidigt en ny kabel 5x2,5 mm² till elcentralen i huset. För snart behöver du ladda EL bilen ute i garaget.
21 svar · 11,0k läst
·
A
Anaxes: Tack för alla snabba svar! Jag satsar på buntband!
7 svar · 1,2k läst
E
etompau: Leta efter armaturen som använder GU10-fattning. Då kan du använda dimbara LED, och byta ut dom vid eventuellt fel.
1 svar · 975 läst
lopec
lopec: Toppenbra :)
4 svar · 683 läst
Cancerman_777
Cancerman_777: Nu känner jag mig askorkad. Ja, såklart. Jag har tom sådana... Dumstruten på för mig idag. Tack!
4 svar · 1,1k läst
M
merbanan: Det slutade med att en elfirma frågade 3 st servisbyggare men det gick inte att bygga om på ett bra sätt så det blev 3 st nya elserviser. Efter alla möjliga problem vid installationen så fungerar det nu bra efter bytet.
30 svar · 7,9k läst
·
M
merbanan: Lång tid har gått men parkeringen är klar sen ca ett år sedan. Min okunskap kompenserades med att lägga ner kablar modell större (240mm²). Jobbet gick via en elektriker som lyckades leverera en kopiöst överdimensionerad elcentral. Parkeringen matas från 2 olika serviser. Ungefär 100kW finns tillgängligt för 20 av platserna och ca 110kW för de 10 övriga (baserat på uppmätt
83 svar · 14,0k läst
·
B
Brossa: [citat] Jo den har skena - så tack för svaret!
2 svar · 857 läst
useless
useless: elbutik.se
6 svar · 4,6k läst
A
alfista: Kan i sammanhanget kanske också vara värt att kolla om man har rätt att alls ta vatten ur sjön. Det kan säkert variera utifrån omständigheterna, men misstänker att sånt kan vara reglerat.
13 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Men det vore bra med lite grundinformation här. Är det trappkopplat? Alltså att du kan tända en lampa från två (eller fler) olika brytare? Om det i lampkontakten sitter en brun och blå, så är brun eller blå tändtråd, oftast är blå nolla, så en god gissning är att brun är tändtråd.
7 svar · 5,3k läst
·
F
Fixarfixa: [citat] Jättetack till dig! Väldigt snällt.
5 svar · 23,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Jag håller med, i lägenheten från -47 med gasspis var det enfas medan det i lägenheterna från tidigt resp. mitten av 60-talet var det trefas med trefasspisar.
22 svar · 11,9k läst
·
E
etompau: Det är en säkring som löser ut. Kortslutning någonstans. Det lär bli en ny pump misstänker jag.
3 svar · 3,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Här har du manualen, tyvärr säger den inget om inkopplingen, men med en 10A säkring så kan du bara maxa en platta åt gången. https://ns323666.ip-37-187-156.eu/manuals/ElektroHelios%20Range/ElektroHelios%20SN5302%20Range.pdf
12 svar · 4,1k läst
·
J
jonaslatt: Nisse123. Tack så mycket. Detta funkade kanon.
9 svar · 4,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Du har flytta över fas (L), pushtråd (S) och tändtråd (L1) rakt av till din nya dimmer. Men den kräver dessutom en nolla som jag inte ser i dosan, så den behöver fiska fram, eller placera pucken i en annan dosa högre upp där du har alla trådar tillgängliga. Lampan behöver inte ta sin nolla via pucken såsom det är ritat, så där behöver du inte ändra någonting.
3 svar · 2,6k läst
·
P
Anonymiserad 197593: Jag skiter nog i det här, det blir både väldigt dyrt och grymt klumpigt. Kommer hamna på runt 3.500kr + en massa jobb med att installera fläktar/ventilationsbeslag och kontrollera temperaturen. Tror att 99% av alla som installerar trådbundna nätverkskameror i sitt hus borrar nog hål i ytterväggen, jag ska nog göra det också. Inte många som tänker på ångspärren vad jag förstått
16 svar · 2,2k läst
J
jonaserik: [citat] Sitter centralen illa till på vinden och du måste upp där varje gång en säkring går så varför inte flytta ner den men det är inget som görs i en handvändning ( hur många säkringar är det den ) det kommer att bli mååånga dosor för att skarva ner då dom inte räcker. Att dra nytt för flytten är inte ekonomiskt försvarbart ( blir i princip nästan hela huset då ) samt
2 svar · 1,4k läst
GK100
GK100: Normalt och som huvudtumregel kan man anta att det är som Bo skriver. Men man ska inte bli förvånad om den ändå löser det är helt rimligt i en del undantagsfall. Tex beroende på lasten i nätet man är kopplad mot, om man har flera centraler i sin anläggning, om servisen är TNS osv.
10 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.