Jag har byggt nytt garage där jag tänkte ha en byggfläkt på 9kW (400V 3-fas) som ska användas när man är ute och jobbar när det är extra kallt. Problemet är att jordfelsbrytaren löser ut när jag kopplar in byggfläkten. Det riktigt skumma är att den löser ut när fläkten varit i gång i ca 10 minuter och alltså inte direkt. Någon som har en aning om vad som kan vara problemet och framförallt hur vi kan lösa det?
Jag funderar på om det kanske är så att man kan strunta i jordfelsbrytaren för mina 3-fasuttag?

Byt värmeelementet i fläkten.

Elementet rör på sig när det blir varmt, om det då kommer för nära jord, får du krypströmmar som löser JFB.

Om det har krupit in fukt i det nya elementet, kommer JB att lösa direkt också.

Det åtgärdar man genom att köra elementet varmt på ett sätt så JFB inte löser ut.

supermao skrev:
Jag har byggt nytt garage där jag tänkte ha en byggfläkt på 9kW (400V 3-fas) som ska användas när man är ute och jobbar när det är extra kallt. Problemet är att jordfelsbrytaren löser ut när jag kopplar in byggfläkten. Det riktigt skumma är att den löser ut när fläkten varit i gång i ca 10 minuter och alltså inte direkt. Någon som har en aning om vad som kan vara problemet och framförallt hur vi kan lösa det?
Jag funderar på om det kanske är så att man kan strunta i jordfelsbrytaren för mina 3-fasuttag?
Du har ju något fel i byggfläkten helt klart och det hade du ju inte vetat utan din JFB. Exakt vad som är felet vet jag inte men om den löser efter 10 min verkar det som att felet uppstår då termostaten slår av när den uppnått inställningen eller liknande.

Strunta i JFB på 3-fas uttagen är dumt med tanke på alla dessa sladdar och maskiner man kopplar i dom.

supermao skrev:
Hoppas ändå på en annan lösning då byggfläkten i princip är oanvänd även om garantin fått ut för ett år sedan
Hatar det, hände även mig. Måste grejer som inte används gå sänder när garantin går ut????

UppGiven skrev:
Hatar det, hände även mig. Måste grejer som inte används gå sänder när garantin går ut????
Man kan tro att det är inbyggt i vissa grejer. :D

Det troliga är att du måste varmköra fläkten ordentligt en bra stund på något sätt utanför jfb'n eller försök att koppla bort andra belastningar under tiden (alla belastningar har någon form av läckströmmar mer eller mindre), så att fukten i slingorna torkar ur (brukar gälla alla nya slingor som stått ett tag).
Och du får inte koppla bort jfb'n från dina uttag för upp t.o.m. 20A SKA de skyddas av jfb

Det är väl upp till 32A numera?

Rikard Ågren skrev:
Det är väl upp till 32A numera?
Inte uttag för allmänbruk. Byggström, lantbruk, tillfälliga installationer o.s.v däremot gäller t.o.m. 32 A

Tack för svar. Då blir det att starta en jakt på 3 fas uttag utan jfb för en ordentlig varmkörning. Tack för era svar!

Tänk på att en byggfläkt ska köras med fläkt konstant även om termostaten slår av på värmeslingorna. Innan kontakten dras ur/strömmen bryts så ska fläkten gå minst 3 min utan värmeslingorna är påslagna annars kan dessa överhettas och blir förstörda...

snaggletooth skrev:
Inte uttag för allmänbruk. Byggström, lantbruk, tillfälliga installationer o.s.v däremot gäller t.o.m. 32 A
Jo jag tror att det är alla uttag upp till 32A enligt nya elinstallationsreglerna.

ybu skrev:
Jo jag tror att det är alla uttag upp till 32A enligt nya elinstallationsreglerna.
Tror gör man i kyrkan.

Elinstallationsreglerna utg. 2:

411.3.3 Tilläggsskydd
I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare enligt avsnitt 415.1 anordnas för
– uttag med högsta märkström 20 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och
– uttag som används under överinseende av fackkunniga eller instruerade personer, t ex i vissa yrkesmässiga eller industriella lokaler, eller
– ett uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem som ska användas för att ansluta en specifik apparat
- flyttbar elmateriel med högsta märkström 32 A för användning utomhus.

På mitt jobb där de montera värmefläktar i en line, så testas värmeelmenten innan montering och de som inte går igenom hamnar i ett värmeskåp (för matlådor) ett tag tills de går igenom. Tydligen så kan elementen dra åt sig fukt när de lagras/inte används. Så en metod är att placera byggfläkten i ett varm tort utrymme ett tag eller demontera elementen och torka de i en ugn i ca 80 grader.

snaggletooth skrev:
Tror gör man i kyrkan.

Elinstallationsreglerna utg. 2:

411.3.3 Tilläggsskydd
I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare enligt avsnitt 415.1 anordnas för
– uttag med högsta märkström 20 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och
ANM - undantag kan göras för
– uttag som används under överinseende av fackkunniga eller instruerade personer, t ex i vissa yrkesmässiga eller industriella lokaler, eller
– ett uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem som ska användas för att ansluta en specifik apparat

– flyttbar elmateriel med högsta märkström 32 A för användning utomhus.
Jag citerar mig själv (kopierade text från en PDF men orden "ANM - undantag kan göras för" föll bort såg jag nu)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.