Byggahus.se
Jag ska dra om 12V i en båt där det är alldeles underdimensionerat idag i samband med att batteripolen flyttas.
Jag räknade på dimensionerna från batteripol i akter till kopplingspunkt på 50mm2 ca 6m längd.
Sedan behövde jag 35mm2 till fören där färskvattenpump, toalett mm som sitter.
Tänkte använda denna kabel som är dubbelisolerar och klarar våta utrymmen.
https://www.ahlsell.se/10/el/kabel/05-anslutningskabel/anslutningskabel/0506570/
Till det några fördelningsblock och säkringar.
Allt var bra till jag kom på att det sitter ett ankarspel i fören som förbrukar 1000W och ligger ca 11m från kopplingspunkten kabelvägen och samma väg som resterade förbrukare i fören..
Jag kollade några kalkylatorer och funderade på om det inte är dubbla längden som ska beräknas, då blir det så stora areor så att den kabel jag tänkt använda inte räcker till.
https://www.legoelektronik.se/kabelarea
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
Hur stor area behövs och vilka kablar kan användas som funderar i i de fuktiga/våta miljöerna?
Är det dubbla längden som ska beräknas i de kalkylatorerna? resultaten till ankarspelet känns grovt nog för ett helt kvarter.
Kanske får utforska om jag kan montera ett eget batteri i fören för ankarspelet.

Samtliga från kopplingspunkt.
Kylskåp 5A 2m
Färskvattenpump 7A 8m
Avfallspump 15A 10m
Toalett 16A 10m
Ankarspel 1000w (83,3A) 11m

Varför skall du använda dubbla längden i kalkylerna?
Fundera på ett eget batteri framme vid ankarspelet för att slippa att dra supergrov kabel fram.
16mm2 till toa och avfallspump. Vattenpump 4-6 mm2, kyl 1.5-2.5mm2.

Ja du ska räkna hela längden, dubbla som du säger.
+batteri förbrukare -batteri.

Stora förbrukare har ofta egna batterier, tex bogpropeller och ankarspel.

Laddkabel behöver inte vara lika grov som en för direktförbrukning.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
L
Glöm inte att säkra av , blir den kortis av något slag har du eld i ruff och maskinrum på 2 sek
säkra var och en stigare för sig , du bör säkra av både plus och minus ,samt säkringar för objekten
föröver och allt annat

Rekommenderar att du använder förtennad kopparkabel oavsett dimension i en båt. Den oxiderar mindre än vanlig kopparkabel i salt och fuktig miljö.

Varför dubbla längden ? @Jarlingar
@Liteavvarje säkra jord?
Nu tror jag det blev lite fel ladda batteri i fören visst du kan tumma lite på kabeldim men generatorn räcker den?

Spänningsfallet i kabel är hela kretsen så för att dimensionera rätt måste längden på bägge ledarna räknas.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Nä varför säger du det klart man räknar batteri till förbrukare??

L
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Varför dubbla längden ? @Jarlingar
@Liteavvarje säkra jord?
Nu tror jag det blev lite fel ladda batteri i fören visst du kan tumma lite på kabeldim men generatorn räcker den?
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
@Liteavvarje säkra jord?
Vet inte vad du menar med jord , men avsäkring ska det vara på plus och minus vid batterierna
för att säkerställa att eliminera bort brandrisken

Är detta något specifikt för båt?

Har aldrig sett säkringar på både plus och minus på båt.

Förstår inte heller varför det skulle krävas dubbla säkringar? Om (en) säkring går så är ju kretsen bruten.

L
K Kane skrev:
Har aldrig sett säkringar på både plus och minus på båt.
Då har du inte haft eller sett en brand på en båt då , hemskt , personer i ruffen hinner inte ut förrän dom är rökförgiftade , men klart upp till dig att inte helsäkra din båt om du har någon
Det är ingen större skillnad på båt och land , på land skall det vara 2 poligt avsäkrat i alla
svagströmsanläggningar som försörjs med batteri , detta då kortslutningseffekten är så kraftig .
Tror du mig inte , så slicka på fingrarna och sätt en hand på varje pol , händer inget ,
men lägg en skiftnyckel över polerna så får du vad som händer ,
En varning bara , använd en svetsskärm och svetshandskar när du gör det

Där är du fel ute @Liteavvarje det krävs definitivt inte avsäkring av jord (- om vi inte jobbar lucas) i ett 12 v system

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.