El
Mikael_L: [citat] Ja börja med att noga läsa genom den artikeln som är länkad i inlägg #14. Jag är själv elektriker och jag har liksom inget mer att tillföra än vad som står där. Det är en mycket utmärkt sammanfattning om reglerna, men ännu bättre, även en del resonerande över varför, anledningar, orsaker, verkan. Det som elektriker i allmänhet kan ha dåligt koll på är just dessa
Blander: [citat] Jo, det är ju en möjlighet. Men tror art jag avvecklar dosan och skaffar uttag.
Tosse: Du måste reda ut vad varje ledare har för funktion. Om det känns alltför svårt så tycker jag att du ska ta in elektriker. Man kan gissa olika saker baserat på färgerna och att du sa att det suttit en lampa där. En första test kan vara att mäta spänningen mellan alla ledarna med lampknappen på resp av. Ett andra test att kontinuitetsmäta mellan gul/grön och en känd jord, typ
mendelsohn: [citat] Öppningsrelät sitter alltså i karmen. Stömsätter man lämpligen koddosan genom den låsanordning som sitter i dörrkarmen nu när den redan är Strömstad eller är det ändå nödvändigt att dra fram ny kabel. Är framtaget svagström som matar porttelefonens system
Tomtom79: [citat] Ja, kanske handlar om saker som trafos och liknande?
Kire87: Elektrikern har nu löst mitt problem genom att borra hål för lamputaget i taket, borra hål i regeln, föra ett snöre med hjälp en tumstock mellan hålen ovan takskivan och därefter dra igenom flexslangen. Så nu är alla glada och nöjda och jag slipper fula kabeldragningar på taket :)
Oldfart: [citat] I teorin kan du säkert ha bredband indraget dit men i verkligheten är det tyvärr väldigt svårt att hitta ett nätbolag som kan erbjuda utrustning som går att montera där. Inte för att det inte finns DIN-monterade fiberkonverters som klarar temperatur och fuktighetskraven i skåpet, utan för att nätbolagen bara erbjuder plastiga konsumentleksaker som måste monteras inomhus på
MatCan: Hoppas den sitter nu. Jag är skeptisk med tanke på hur dosan såg ut
Mikael_L: Ja det har inte hänt så mycket mer med kabeln som tråden gällde. Jag lät den ligga öppet en vecka eller två, och det var bra och torrt väder, och meggade sen. Resultaten var ganska lika de innan. Så då sprutade jag på ett tjockt lager bilrostskydd, trögflytande, som bildar en lite tjockare och starkare film, och sen på med kabelskydd och så låta gräva ner skiten. Jag kanske ev
Mikael_L: [citat] Återigen NEJ. Det har inte med värmen att göra, för i så fall skulle kabel inte alls vara tillåten som är helt utan luftmellanrum mellan ledarna. Det har bara med möjligheten att vettigt kunna dra i trådarna, och helst även kunna få ut de vid behov. Och 5st 1,5 och 3st 2,5 i 16-rör/slang brukar gå galant och med 20-rör kan man lätt ha 5st 2,5, bara röret/slangen inte är
Limesmak: Tack! Jag har inte hämtat min Fibaro ännu, ligger hos posten. Men såg nu att det fanns kopplingsscheman för detta. Blev dock lite osäker varför jag hade två bruna som kom in. Men när du skrev om eluttag så kom jag ju på att den såklart går ner dit. Tack för hjälpen!
Limesmak: Lånar tråden lite. Skall koppla in en Fibaro till min strömbrytare Schneider 5. Men jag fattar inte riktigt hur jag skall koppla, kan någon hjälpa mig?
Thomas_Blekinge: [citat] Samma här (Tyskland, landsbygd). Vi barn trodde att man kunde höra på antal tyfon-signaler hur mycket det brann.
AB166: [citat] Ja, jag tycker befintlig armatur är plastig. Sedan blev jag tveksam till att byta när jag trodde att det skulle bli svårt att seriekoppla armaturerna, men när det nu verkar troligt att alla armaturer är anslutna med egen kabel (inte verifierat ännu, får tömma "misstänkta" skåp en annan dag) så kanske jag hamnar där igen. Ska jag byta två eller tre drivdon (se #18) och 14
DjAlbert: [citat] Uttaget på bilden ser ut att vara en modell med jordfelsbrytares från tillverkaren Exactor, eller om det är Ensto..? Edit_ Protector heter uttaget, tillverkaren är Norwesco
jonaserik: [citat] Nu talar vi om 3 fas och inte enfas, 3 fas kan kopplas enfas med kondensator och då är det 6 anslutningar på plinten, alla ändar är uppdragna från härvorna
hempularen: Det var relativt vanligt att man jordade elradiatorer i rum utan jord förr. Det berodde delvis på att äldre radiatorer i många fall hade krypströmmar mot jord redan när de var nya. Så om de inte är jordade så kittlar det i fingrarna att ta i dem. Och man hade ju sett mellan fingrarna i hela principen för ojordade installationer (isolerat rum), genom att acceptera vattenradiatorer, som
elmont: Ja det går bra men kolla säkringsstyrka och kabelarea, Ibland drar man 2,5mm2 och säkrar mikron med 16 A.
Samir_88: Nu har jag fått till det med att koppla jag drog en tråd från L på ställaren till nr 2 på plejden. Dock nu när jag dimmar ut max så flimrar en spot utav två lite. När jag stryper tillbaka halva på dimmern så försvinner det och blir stadigt ljus..
Demmpa: Trådarna ska inte ens ha någon spänning inkopplade på sig. Det kvittar om trådarna är belastade eller inte, så fort det är spänning på skadade trådar så finns risken för brand. Så bryt automatsäkringen direkt!!! Och låt den vara frånslagen till trådarna blivit utbytta.
Mats: Jag håller med Bo. Min standardrekommendation som lekman JFB1: halva huset + kyl eller frys JFB2: andra halvan + kyl eller frys (om man har mer än en) JFB3: utomhusuttag. JFB4: Vattenburen värme. Har man elvärme så tycker jag man kan dela den på JFB1 och 2. Här kan man tänka sig en 300 mA men en 30 plus ett par elelement på 1 och 2 ger bättre säkerhet
Magnus E K: Pungdosa, där fick jag lära mig något nytt. Nej, egentligen får man väl inte göra mer själv än byta till ny materiel med samma funktion. Men man får å andra sidan inte köra i 71 km/h på 70-väg heller.
Johan456: [citat] Jo visst, Schneider vriddimmrar får betraktas som mkt bra. Men kolla dimmerguide. Se om du kan hitta på den ljuskällan du har.
David-O: [citat] Jag tyckte inte lampan såg direkt ny ut. Och finns ju vid trasig glödlampa risk att glödlampas gängor är åtkomliga.
Bo.Siltberg: [citat] För din info så svarade jag på ett inlägg mellan ditt o mitt ovan som nu är raderat, där skribenten tyckte det var svårt. Så mitt inlägg riktar sig inte direkt mot dina formuleringar.
50procent: [citat] Jag fick mitt certifikat direkt efter skolan så där behövdes inga lärlingstimmar. Men som du säger så har det aldrig efterfrågats och jag vet heller ingen som har behövt använda det som nån form av legitimering.