Byggahus.se

Vettig offert på eldragning?!

17k läst  103 svar

1. L
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Ska dra el i uterummet. 6 st lamputtag (4 ovan fönster och 2 "i mitten" av taket), 4 st vägguttag och 3 tändningar. (El finns på utsidan av huset så det behövs ingen framdragning av el.). Jag ska även installera en jordfelsbrytare på hela huset.
    Jag har fått in en offert på 10 000 inkl moms för arbete och material. Känns det som ett vettigt pris?!

mvh
    Johan

2. W
    Medlem · Nivå 6
    Svårt att svara på utan att se offerten och en planritning.

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 13
    Tja, jag har betalat ungefär hälften av det för att få 2 JFB installerade av en seriös elfirma för ungefär 7 år sen, så jag tycker inte det låter helt orimligt...

4. L
    Medlem Nivå 3
    Jag har bara fått ett totalpris i dagsläget.

Ang planritning så är stommen rest och öppen och dragningen av kabeln blir ganska enkel tänker jag?! Se bild.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190803_085906847_iOS.jpg

/Johan

5. E
    Medlem · Nivå 18
    Kanske höftar man till och tar till i överkant. Har firman sett hur grejorna ska installeras?

6. L
    Medlem Nivå 3
    Ja, Dom var förbi i morse och kollade.

7. W
    Medlem · Nivå 6
    Priset är kanske lite i överkant om man ser till vart du bor och att det är högsäsong på bygg under sommar halvåret men det är inget hutlöst pris iaf.

8. L
    Medlem Nivå 3
    Ok.

Jag räknade lite själv.
    Kollade materialpriser på eldirekt.se
    3x1 polig 256kr
    vägguttag 139x4 = 556kr
    takuttag 70x6= 420kr
    kabel 50m 1500 kr (borde räcka med 50 m)
    flexrör 50m 380
    jordfelsbrytare 1000kr
    summa 4112
    Sen lägger dom väl på lite så säg 5000kr i materialkostnad?!

De borde väl göra det på en dag. 8 timmar a 600-700 kr?! Det blir väl kring 5000kr

Totalt blir det ca 10000kr

Tänker jag rätt?!

• Laddar…
  9. E
    Medlem · Nivå 22
    Naturligtvis "höftar man till" priser när det gäller småjobb, skulle man lägga ner några timmar på en "riktig" kalkyl så måste man ta höjd för den tiden också. Man måste även ta höjd för alla kalkyler man gör där man inte får jobbet. Man kanske får vart femte jobb som man lämnar pris på och då måste vinsten på det jobb man får även "betala" kalkylerna på dom jobb som man inte fick.

10. W
    Medlem · Nivå 6
    Japp du tänker rätt, jag skulle göra en accept på det, se bara till att du får ett skrivet kontrakt på jobbet så att du vet vad som ingår och eventuellt kan tillkomma eller iaf minst en skriven offert.
    Har du några funderingar kring avtal eller offert så kan du skicka ett pm till mej.

11. L
    Medlem Nivå 3
    Så här lyder offerten:

”Hejsan.
    Har räknat nu och kommit fram till att det kommer kosta 10.720 kr inkl moms för material (jordfelsbrytare, 4 uttag, 6 lamputtag på 3 tändningar) och arbete. Men då sker eventuell felsökning på löpande kostnad.”

Räcker detta eller bör man få nåt mer på papper?

• Laddar…
  12. E
    Medlem · Nivå 22
    Ja det räcker, men kom ihåg att allt utöver det kommer att kosta. Det brukar ofta vara en massa "när du ändå är här" och den typen av jobb brukar tendera att "dra iväg" både i pris och tid.

• Laddar…
  13. B
    Medlem Nivå 6
    Jag skulle dra el till garage, med två uttag samt tre belysningspunkter. Det är ca 30 m mellan hus och garage. Det hela skulle dimensioneras för att även kunna montera laddbox framöver (så ett mindre säkringskåp blir aktuellt i garaget) Offert på 23.000...

14. W
    Medlem · Nivå 6
    Verkar som en seriös elektriker.
    Skulle nog vilja ha separerat pris på material och arbete. Ingår kabel och förbrukningsmaterial i priset., lättare att se vad han har för material/tim pris då.
    Saknar vad timpriset är vid felsökning som kan dra iväg ett antal timmar om jordkabeln inte är framdragen till alla kontakter och maskiner eller är felkopplad, materialpriser och elektrikerns påslag. Svårt att ge råd om det utan att vara på plats.
    Kan vara svårt att få elektrikern att gå in så detaljerad offert på ett så litet arbete.

15. J
    Medlem Nivå 1
    Varför inte dra kabeln själv och montera upp uttagen där du vill ha dom för att sen låta elektrikern koppla in? Det lär du spara några tusenlappar på.