El
GK100: [citat] Det borde i så fall vara på utgående till motorn och att den var DC och kopplad med bara två ledare enpulslikriktat. Jag har sett den lösningen ibland i olika sammanhang. Två dioder motriktade kopplas in via knapparna så man får fram/back med ompolariseringen ut. På samma sätt kan det då i andra änden ligga motriktade dioder med respektive gränsläge i serie om såna finns
Bo.Siltberg: I badrum utgår reglerna ifrån duschens placering. Ett uttag måste placeras minst 120 cm från duschuvudet eller 60 cm ifrån karkanten. Man tar inte hänsyn till tvättfat och dess kran och avlopp. Men man bör i vilket fall välja en torr plats för uttaget om det ska vara användbart. Så det är troligen helt på sin plats i din systers fall. Är osäkra posta bilder där alla avstånd
GK100: [citat] Elmonts bråkdel kommer nog närma sig som sämst 1/2 när man går in i kaklet så den är ganska tydlig tycker jag. Gummikabeln som lösning här är inget vidare oavsett kostnad.
Springpojker: Hallå! Skrev det här i en annan del av forumet, men testar här också för input från EL-communityt :) Håller för närvarande på och bygger en skivslip. Motorn jag använder är en gammal cirkelsåg på 800 watt. Nu när skivan är byggd så märker jag att den snurrar något jävulskt fort. Jag funderar på om det finns någon hyfsat enkel lösning till att kontrollera varvtalet? Jag har
Sanis: [citat] kan du bara hjälpa mig att berätta för mig hur det ser ut en tenta
fredand44: Hej, Enormt tack för svaret. Mellandosa får det bli. Flexslangen kommer inte gå ända till brunnen. Den kommer bara gå i min krypgrund. På var sida om väggarna får det bli dosor. I denna tråd finns en bild som visar hur PEM-slangen ska gå. Förhoppningsvis ger det en bild om vilka väggar dosorna ska sitta. https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-boer-pem-slang-dras.346844/ Mvh Fredrik
henkepenk: Jag bytte socklarna och satte in 10W (mot 20W original) hemma hos föräldrarna i köksfläkten. Obs att inte kontaminera något med fingeravtryck. De tycker ljuset räcker fint, och det har hållt i 10 år hittills.
Soltorp40: Finns det några dioder / likriktarbryggor inblandade i konstruktionen? För 3-fas kan det vara 6 dioder. Någon kondensator?
Frecor: [citat] Japp, kolla bara att kablarna är tillräckligt långa för att kopplas på samma sida av uttaget.
Stev87: https://www.ljustema.se/transformatorer-drivdon/17617-vadsbo-zero-35-dos-transformator-12v-ac-0-35w-7350030770361.html?utm_campaign=GoogleShopping&utm_medium=&gclid=Cj0KCQjw3uboBRDCARIsAO2XcYB7_R-yjb_sHVOTauA8dXS-E1shbCg2OHsLwah1Hj4TKXrnGO7PjzEaAt6qEALw_wcB Den här kanske kan hjälpa dig!
RmK_71: [citat] Det är sant. Ser inget om hur mycket man kan belasta den med induktiv last. Brukar vara betydligt mindre. Vedjkyven (inte vedkap) är typad med 2200W (Ryobi RLS5A).
Weissach: [citat] 550mm från betongen vilket i praktiken blir Ca 750mm om man räknar att det är 200mm från fasad och ner till marken. Anledningen till att jag hade till var att jag aldrig sett fasaduttag så lågt. Tycker de alltid brukar vara i huvudhöjd nästan.
Tolin80: Jag tog till slut den bästa vägen och hoppades på tur så gick igenom x antal uttag och brytare för att finna lite hjälp på traven och turen infann sig så nu är alla kablar borta
Allmänobildad: Ja, det är ett tänkbart scenario eftersom anslutningspunkten då är betydligt närmare än 3km bort. Hur det i praktiken debiteras är ju däremot helt och hållet upp till nätägaren. De kan ju, om de vill, ta 175k av de andra två fastighetsägarna också vid en framtida anslutning om de räknar med samma utgångsläge för närmaste anslutningspunkt
OTTO_75: Återigen ett stort tack Bo för att du tar dig tid att svara. Jag är införstådd i vad som gäller el och vad man får och inte får göra - och att det inte är någon ursäkt att det inte går att få tag i någon behörig. Jag är också ytterst tveksam till att börja koppla på egen hand. Så med det sagt... Jag ska sätta mig in i din text, och övrigt material som (jag tror du skrivit)
Bilelektrikern: [citat] oj det där var rena grekiskan för mig jag återkommer när jag har bättre bilder
Fotografen: [citat] Du kan sätta EN trappdimmer, men inte två. Dvs i ena änden så kommer den gamla vanliga trappbrytaren att behöva sitta kvar. Vill man kunna reglera nivån i båda brytarna är en lösning en dimmerpuck med återfjädrande brytare, vissa brytare kan man förse med fjädrar för att få tryckknappfunktion, vissa inte och då får man byta brytare. Det behöver kopplas om lite också.
fredrik.johansson: Tack! Jag tänkte i ungefär samma banor, och det verkar inte som någon annan är av annan åsikt heller. Dessutom hade jag både kopplingsdosa med passande dragavlastning och wagoklämmor hemma så nu är apparaten på plats.
elmont: Har man en tex ETL så varierar värmeavgivningen längs slangen efter behov. Temperaturen kommer aldrig att bli högre än ca 10 grader, och sommartid ger den ingen värme alls. Det finns andra typer av självreglerande värmekablar som ger högre värme. Man brukar nästan alltid använda självreglerande värmekabel till vattenledningar just för att deras funktion. Icke självreglerande
jonaserik: Mycket snack om automatikgrejer , går det att ändra utgående vinkel på markisen, klart kan bli lite högt och inte ev. regn rinner av bra, men best att ändra vinkeln. Brukar vara en ögla att vrida på båda sidor för det
Spångadam: [citat] Ja, den ojordade är en perfekt lösning och ett uttag till, det är bara till lågenergilampor jag ska ha den, tack för hjälpen !
prototypen: Går motorn åt fel håll är endera huvud eller hjälplindningen polvänd. Protte
Lärospånet: [citat] Ok, jag förstår, bra tänkt, tack för förklaringen!
elmont: Ja det är precis så, nätägaren äger/har ansvar för plombering, mätare och inkommande kabel. Allt annat är fastighetsägarens ansvar och ägodelar.
Modig: Ah! Inte så viktigt alltså ... Jag testar att peta in den i hål 3. Det känns ju som att det inte kan vara så viktigt, det sitter ju ändå en kåpa över. Men jag har stor respekt för el så ... Stort tack för snabba svar! Ska förresten ändå byta kåpor, knappar etc. inom kort. Är lite sugen på något härifrån :) : https://www.busterandpunch.com/electricity/toggle-switches