18 905 läst ·
70 svar
19k läst
70 svar
Installera elcentral själv i sitt egna hus?
tommib, förresten, ursäkta att jag drog in just dig i mitt resonemang för några inlägg sedan.
Men du var bra för att göra det tydligt vad jag menade, de flesta som lite mer frekvent läser i elforumet här har knappast missat att du har bra koll på det mesta om regler och utförande inom el.
Så det var bra att ta dig som ett jämförande exempel mot en behörig, f'låt auktoriserad elektriker som däremot inte är så kunnig, för att visa det absurda i dagens nya regelverk (kungens nya kläder, kan vi väl säga).
Att vilken auktoriserad elinstallatör som helst kan bli elinstallatör för regelefterlevnad, och ska vara företagsledningens stöd i verksamheten.
Men vad händer då när den auktoriserade i praktiken är sämre och mindre kunnig än de som driver själva verksamheten är.
Slutsats, det hela är bara en ren papperstiger, det är inte meningen att det ska ha någon betydelse, eller ens vara logiskt.
Men du var bra för att göra det tydligt vad jag menade, de flesta som lite mer frekvent läser i elforumet här har knappast missat att du har bra koll på det mesta om regler och utförande inom el.
Så det var bra att ta dig som ett jämförande exempel mot en behörig, f'låt auktoriserad elektriker som däremot inte är så kunnig, för att visa det absurda i dagens nya regelverk (kungens nya kläder, kan vi väl säga).
Att vilken auktoriserad elinstallatör som helst kan bli elinstallatör för regelefterlevnad, och ska vara företagsledningens stöd i verksamheten.
Men vad händer då när den auktoriserade i praktiken är sämre och mindre kunnig än de som driver själva verksamheten är.
Slutsats, det hela är bara en ren papperstiger, det är inte meningen att det ska ha någon betydelse, eller ens vara logiskt.
Nu när jag läser lite "frågor och svar" på elsäkerhetsverkets sida, så ser jag att jag har fel i mitt påstående. Det svaret jag fick från elsäk, när behörighetssystemet skulle göras om, var att allt arbete måste utföras under egenkontrollprogram, och därför måste alla arbeten gå via företag.T TommySjoberg skrev:
Numera tycker de tydligen det är ok att göra lite knäck hos grannen eller jobb hemma i egenskap av privatperson fast med auktorisation
Innehar själv B-auktorisation.
Tyvärr inte Mikael. Detta nämndes av Svensk Byggtjänst under en info dag när jag jobbade som konsult för ca 10år sedan. Var i Småland. Någonting säger mig att det var i Växsjö trakten. Två 20-25 åriga yrkesmän fick till uppgift att jobba i en "gravsten", under spänning, utan att ha gjort detta tidigare.Mikael_L skrev:
Äh, oroa dig inte för det. Däremot kanske du vill vara EFR någon gång om jag startar egetMikael_L skrev:
tommib, förresten, ursäkta att jag drog in just dig i mitt resonemang för några inlägg sedan.
Hyrläkare och elektriker i ett, undrar vad man kör för SNI-kod på det?
Frågan är om det blir/blev något juridiskt efterspel efter HSP-olyckan i Dalarna.CBAR skrev:
Tyvärr inte Mikael. Detta nämndes av Svensk Byggtjänst under en info dag när jag jobbade som konsult för ca 10år sedan. Var i Småland. Någonting säger mig att det var i Växsjö trakten. Två 20-25 åriga yrkesmän fick till uppgift att jobba i en "gravsten", under spänning, utan att ha gjort detta tidigare.
Men frågan är väl om det inte blir mer något slags arbetsgivaransvar, mer än ansvar för den behörige.
Har ingen SNI-kod, men det behövde knappast Dr Frankenstein, som väl hade liknande kunskap som du..? Skrämmande likt när man tänker eftertommib skrev:
I Fallet jag nämnde så blev behörig installatör dömd, då den inte sett till att personalen hade rätt utbildning för arbetsuppgiften. Därför dömdes denne i.o.m. att det ligger inom dennes ansvarsområde. Arbetsgivaren har utsett personen som behörig installatör på grund av sina kunskaper. Lite hårddraget kan vem som helst starta en installationsfirma. Bara man har en behörig installatör på plats ;-)Mikael_L skrev:
Vi får nog tänka på att det fallet och en del andra under åren gick under regimen där yrkesmän "arbetade under tillsyn" av behörig installatör dvs inte enligt nutida reglering. Nu kommer troligen inte den för regelefterlevnad, stöd och EKP etc ansvarige komma in här det blir nog rena arbetsmiljöfall av det.CBAR skrev:
I Fallet jag nämnde så blev behörig installatör dömd, då den inte sett till att personalen hade rätt utbildning för arbetsuppgiften. Därför dömdes denne i.o.m. att det ligger inom dennes ansvarsområde. Arbetsgivaren har utsett personen som behörig installatör på grund av sina kunskaper. Lite hårddraget kan vem som helst starta en installationsfirma. Bara man har en behörig installatör på plats ;-)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden