B
Elektrisk schema över vägguttag och lamputtag med anmärkningar, ej fungerande installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade kabel framdragen till Vägguttag nr1, från Vägguttaget vidare till uttag nr2.
Ville dock dra fram en kabel till lamputtag över fönstret.

Delade kabel i dosa, MEN när jag ska koppla på strömen igen är det dött i samtliga 3 uttag.
Mäter med spänningstestare, den piper och lyser på alla uttagen och alla kablarna.
Frilägger alla ledare i kopplingsdosan och mäter med testmejsel.
Får fullt lysande lampa på fasen, MEN oxå på nollan. Inte lika stark dock.
*
Vad kan detta bero på?
Skadade ledare i den "inkommande kabeln?
*
Är inte elektriker så det jag gjort är säkert olagligt, men det får jag ta den dagen jag åker i finken.

Mycket tacksam för hjälp.
Kan liksom inte ringa en elektriker för detta :)
 
Redigerat:
När flera ledare ligger parallellt i samma rör så laddar de spänningsförande ledarna upp de andra kapacitivt så att man kan mäta en viss spänning i allihop. Det är helt normalt.
Simpla spänningsprovare reagerar på spänning, men talar inte om hur hög den är, så det är lätt att bli lurad...
 
spänningen kan i sig bli ganska hög men den ger inga Ampere så att säga. Bara mätbar med känsliga instrument. Belastar du kretsen med en lampa så försvinner det.
 
B
useless useless skrev:
När flera ledare ligger parallellt i samma rör så laddar de spänningsförande ledarna upp de andra kapacitivt så att man kan mäta en viss spänning i allihop. Det är helt normalt.
Simpla spänningsprovare reagerar på spänning, men talar inte om hur hög den är, så det är lätt att bli lurad...
Det var min tanke oxå.
Men det är helt klart skumt att det är spänning, fram till alla jacken och fram.
i Lampjacket är det spänning hela vägen ut i lampkoppen, men ingen av jacken eller lampan fungerar
 
Uppenbarligen är ju något fel. Eftersom det inte fungerar.

Eftersom inget fungerar så verkar det ju mest sannolikt att felet ligger i kopplingsdosan där allt är ihopkopplat.

jag blir lite konfunderad över två saker i din ritning:

1. lamputtaget ser ut att ha båda sina trådar kopplade till fas (brunt), är det bara en felritning?
2. Skall lamputtaget alltid vara "på" ingen strömbrytere?

OM din testpenna visar spänning även på inkommande neutralledare från centralen, så går det inte att säga att det är en normal kapacitiv koppling. Sådana mäter man bara upp på trådar som ligger fritt, oinkopplade. Så OM du mäter spänning även på neutralledaren från centralen, så är den antingen inte neutralledare, eller så har den lossnat någonstans på vägen.
 
Lägg upp bilder, framförallt på kopplingarna i kopplingsdosan.
 
B
H hempularen skrev:
Lägg upp bilder, framförallt på kopplingarna i kopplingsdosan.
Är rätt kopplat i dosan.
/


Jag testade precis att koppla från inkommande, rakt ner till Ett vägguttag.
Mäter 236 på fasen när jag jordar i elementet.

Fick en känsla av att nollan inte leder tillbaka.
Testade att koppla multimetern direkt på fasen och nolla.
En dum chansning.
Inget hände.

Torde alltså vara så att nollan har lossnat någonstans.
Borde inte det vara enda anledningen?
 
B
H hempularen skrev:
Uppenbarligen är ju något fel. Eftersom det inte fungerar.

Eftersom inget fungerar så verkar det ju mest sannolikt att felet ligger i kopplingsdosan där allt är ihopkopplat.

jag blir lite konfunderad över två saker i din ritning:

1. lamputtaget ser ut att ha båda sina trådar kopplade till fas (brunt), är det bara en felritning?
2. Skall lamputtaget alltid vara "på" ingen strömbrytere?

OM din testpenna visar spänning även på inkommande neutralledare från centralen, så går det inte att säga att det är en normal kapacitiv koppling. Sådana mäter man bara upp på trådar som ligger fritt, oinkopplade. Så OM du mäter spänning även på neutralledaren från centralen, så är den antingen inte neutralledare, eller så har den lossnat någonstans på vägen.
Pennan markerade men multimetern ger 0.
 
På det du beskriver låter det mest sannolikt att nollan är loss någonstans.
 
Vad har du använt för kopplingsdon i dosan, wago?
 
B
H hempularen skrev:
På det du beskriver låter det mest sannolikt att nollan är loss någonstans.
Ja, borde det vara. Få alternativ.
Men skumt ändå. En klammrad kabel.
Blir att leta bakåt helt enkelt.
Är bakom en garderobsen dosa i taket. Satt det dåligt kan den lossnat när jag grejade med kablarna och satte upp dosa.

Återkommer med mer i go eller lösning.
 
B
H hempularen skrev:
Vad har du använt för kopplingsdon i dosan, wago?
Ja.
 
Men kabeln är alltså klamrad från dosan vid garderoben, till där du satte din nya dosa? I så fall låter det väldigt konstigt att du skulle lyckats få loss den inne i den dosan. Kontrollmät med multimeter även på matande trådar, alltså helt utan någon enda "ny" koppling. Det mest sannolika är ändå att du på något sätt kopplat fel, eller skalat fel eller liknande på trådarna till din dosa,
 
B
H hempularen skrev:
Men kabeln är alltså klamrad från dosan vid garderoben, till där du satte din nya dosa? I så fall låter det väldigt konstigt att du skulle lyckats få loss den inne i den dosan. Kontrollmät med multimeter även på matande trådar, alltså helt utan någon enda "ny" koppling. Det mest sannolika är ändå att du på något sätt kopplat fel, eller skalat fel eller liknande på trådarna till din dosa,
Jag skrev i någon post tidigare i tråden att det inte var felkopplat.
Toleransen för felskalat är Trots Allt så stor att det finns en inte ringa felmarginal.
Däremot kom kabel från dosa /lampa i taket.
Gick in och hittade att den kabel jag hade att göra med var enkelledare. Dock kopplad med toppklämma tillsammans med flertrådade ledare och hade helt enkelt glidit ur.
Måste varit extremt dåligt gjort av elektrikern som fumlade med det, är dock 7-8 år sedan.
Blev en wago i stället för de där jävla tomtemössorna.
För visst är det så att tomtemössorna inte gör sig särskilt bra med blandat fler och enkel-ledare tillsammans.
 
Varför ska du ha ett ojordat vägguttag?

Lägg upp bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.